PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 (7) Social Science / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu | 28--39
Tytuł artykułu

Socjopsychologiczne mechanizmy kształtowania rzeczywistości organizacyjnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Socio-Psychological Mechanisms of Shaping Organizational Reality
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Poznanie ludzkie uwarunkowane jest bytem społecznym, ale także kulturą, rozumianą jako zbiór wszystkich form świadomości społecznej. Nauka, wiedza potoczna, rozmaite schematy poznawcze determinują i selekcjonują treści świadomości. Ludzie, podlegając określonym mechanizmom psychologicznym, określają jakość i złożoność relacji społecznych, kreują codziennie na nowo rzeczywistość społeczną. Wiedza o sposobach nazywania świata i nadawania mu sensu oraz definiowania znaczenia własnej aktywności jest ważna i pozwala lepiej rozumieć fenomen życia organizacyjnego oraz szczególną rolę człowieka jako kreatora kultury organizacyjnej.(abstrakt oryginalny)
EN
Human cognition is conditioned not only by social existence but also by the whole culture which is understood as a set of all forms of social awareness. Learning, popular knowledge and different cognitive patterns determine and select consciousness content. People, being subject to specific psychological mechanisms, determine quality and complexity of social relations and every day create from the beginning social reality. Knowledge about the ways people call the world and give new meaning to it as well as how they define the sense of their own activity are important and let better understand the phenomenon of organizational life and a special role of human as a creator of organizational culture.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
autor
  • Wyższa Szkoła Zarządzania Edukacja we Wrocławiu
Bibliografia
  • Aronson E. i in., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1994.
  • Berry J., Psychology of acculturation, [w:] E. Brislin (red.) Applied Cross-Cultural Psychology, Sage, Newbury Park, CA 1990.
  • Bugental J.F., Los gorszy od śmierci - strach przed zmianą, "Nowiny Psychologiczne" 1987, nr 2.
  • Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 1996.
  • Doliński D., Orientacja defensywna, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 1993.
  • Dymkowski M., Samowiedza a psychologiczne konsekwencje ocen, Wydawnictwo Politechniki Wro-cławskiej, Wrocław 1989.
  • Eagly A.H., Karau S.J., Gender and the emergence of leaders: a meta-analysis, ,,Journal of Personality and Social Psychology" 1991, vol. 60, no. 5.
  • Enright J., Terapia i poradnictwo bez oporu, "Nowiny Psychologiczne" 1987, nr 3.
  • Epistema, www.wiedzaiedukacja.eu, dostęp: 2.05.2012.
  • Fromm E., Man for Himself, Rinehart and Comp, New York - Toronto 1947.
  • Hofstede G., Cultural constraints in management theories, "Academy of Management Executive" 1993, no. 7.
  • Johnson S.M., Style charakteru, Zysk i S-ka, Poznań 1994.
  • Kanfer R., Self-regulatory and other non-ability determinants of skill acquisition, [w:] P.M. Gollwitzer, J.A. Bargh (red.), The Psychology of Action: Linking Cognition and Motivation to Behavior, Guildford Press, New York 1996.
  • Kasl S., Wkład epistemologii do badań nad stresem pracy, [w:] G.L. Cooper, R. Payne (red.), Stres w pracy, PWN, Warszawa 1987.
  • Katz D., Kahn D.N., Społeczna psychologia organizacji, PWN, Warszawa 1979.
  • Kotter J.P., Leading change, Harvard Business School Press, Boston 1996.
  • Kozielecki J., Koncepcja psychologiczna człowieka, PIW, Warszawa 1977.
  • Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2011.
  • Manning G., Curtis K., Morale, Quality of Worklife, South Western Publisher, Cincinnati 1988.
  • Mądrzycki T., Deformacje w spostrzeganiu ludzi. PWN, Warszawa 1986.
  • Mika S., Psychologia społeczna, PWN, Warszawa 1982.
  • Rosenthal R., Jacobson L., Pygmalion in the classroom: Teacher expectation and student intellectual development, Holt, Rinenhart, Winston, New York 1968.
  • Ross L. i in., Perseverance in self perception and social perception: Biased attributional processes in the debriefing paradigm, "Journal of Personality and Social Psychology" 1975, no. 32.
  • Rouiller J.Z., Goldstein I.L., The relationship between organizational transfer climate and positive transfer of training, ,,Human Resources Development Quarterly" 1993, no. 4.
  • Sadker M., Sadker D., Sexism in the schoolroom, "Psychology Today" 1985.
  • Schein E., Organizational Psychology, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ 1988.
  • Sikorski C., Organizacje bez wodzów. Od przywództwa emocjonalnego do koordynacji demokratycznej, C.H. Beck, Warszawa 2006.
  • Strelau J. (red.), Psychologia, t. 1, GWP, Gdańsk 2000.
  • Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3., GWP, Gdańsk 2008.
  • Strube M.J., In search of self: Balancing the good and the true, "Personality and Social Psychology Bulletin" 1990, no. 16.
  • Sztompka P., Socjologia, Znak, Kraków 2002.
  • Terelak J., Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa 2005.
  • Trzebiński J., Rola schematów poznawczych w zachowaniach społecznych, [w:] M. Lewicka, J. Trzebiński (red.), Psychologia spostrzegania społecznego, KiW, Warszawa 1985.
  • Van Harrison R., Indywidualno-środowiskowe dopasowanie a stres w pracy, [w:] G.L. Cooper, R. Payne (red.), Stres w pracy, PWN, Warszawa 1987.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171251457

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.