PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 131 Problemy edukacji wobec rozwoju społeczno-gospodarczego | 127--139
Tytuł artykułu

Kształcenie osób starszych w koncepcji aktywnego starzenia się

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Older People's Training in Concept of Active Aging
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest przybliżenie istoty koncepcji aktywnego starzenia się. Ponadto przedstawiono funkcje, jakie w tej koncepcji pełni edukacja osób starszych, a także jaki jest udział polskich seniorów w edukacji formalnej i nieformalnej. (fragment tekstu)
EN
Since the beginning of the twentieth century in Europe a process of aging is hastening. Initially the demographic transformation focused on the "old EU", now it is affecting the countries of Central and Eastern Europe, including Poland. Poland has exceeded the threshold of demographic old age in 1967. In 2010, the share of people aged over 65 in the total population of country amounted to about 13%. OECD forecasts show that in the year 2050 the elderly population (over 65 years old) will constitute 50% of the Polish population. The European Union and national governments face the challenge of mitigating the socio-economic effects of population aging. At EU, national and regional levels there are implemented the programs of active aging, affecting the elderly in the following dimensions: professional, social and individual. They are addressed primarily to the elderly, but also to other target groups. They counteract the ageism and build the awareness of demographic changes' processes. Education is an extremely important aspect of active aging. It performs two vital roles: delaying the individuals aging process, and furthermore, facilitates adaptation to old age. The essence of the article is to present the concept of active aging, and education functions it that. The study presents the educational activity of the elderly in Poland, too. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • B. Synak: Ludzie starzy w warunkach transformacji ustrojowej. Gdańsk 2000, s. 15.
  • A. Kalachea, I. Kickbusch: A global strategy for healthy ageing. "World Health" July-August 1997, s. 4-5.
  • K. Wiśniewska-Roszkowska: Starość jako zadanie. Warszawa 1989.
  • Wprowadzenie do andragogiki. Red. T. Wujek. Warszawa 1996, s. 263-264.
  • M. Badescu, M. Saisana: Participation in life long learning In Europe: what can be measured and compared? European Commission Joint Research Centre, Ispra 2008, s. 11.
  • K. Ala-Mutka, N. Malanowski, Y. Punie, M. Cabrera: Active ageing and the potential of ICT for learning. European Commission Joint Research Centre, Seville 2008, s. 16.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171251773

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.