PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 8 | 3--13
Tytuł artykułu

Wiek właścicieli małych przedsiębiorstw a cele ich działalności w Polsce

Warianty tytułu
Age Versus Goals of Small Enterprises' Owners in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza relacji pomiędzy wiekiem właścicieli mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, a celami ich działalności. Na podstawie badania literatury wyszczególniono priorytety przedsiębiorców w prowadzeniu działalności gospodarczej. Następnie sformułowano hipotezy jak wiek liczony według różnych koncepcji łączy się z celami właścicieli, przede wszystkim z ich chęcią wzrostu. Zostały one zweryfikowane za pomocą danych trzeciej edycji badania Bilans Kapitału Ludzkiego. Wyniki wskazują na słabą korelację różnych typów wieku z aspiracjami wzrostowymi, choć zakładana tendencja potwierdziła się (starzenie się wiąże się z mniejszą chęcią wzrostu). Analiza wytycza kierunek dalszej eksploracji zagadnienia oraz może stanowić pomoc w przygotowywaniu programów wsparcia dla przedsiębiorców w różnym wieku. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the article is to analyze the relationship between age and goals of micro, small and medium enterprises' owners. On the basis of literature research the list of different entrepreneurs' aims was prepared. Next, the hypotheses how age, described with a different conceptions, is connected with entrepreneurs' goals, especially growth aspiration were formulated. The hypotheses were tested with data obtained from the third edition of Study of Human Capital in Poland. The results reveal week correlation between growth willingness and different kinds of age, however the presumed tendency was confirmed (ageing is connected with smaller growth aspiration). The analysis indicates direction for further exploration of the topic and can be useful in preparing support programs for entrepreneurs in different age. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
3--13
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • 1. Australian Business Deans Council Journal Rankings List - http://www.abdc.edu.au/ 3.43.0.0.1.0.htm (15 września 2012r.).
  • 2. Andersson, S., Tell, J. (2009), "The relationship between the manager and growth in small firms", Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 16 No. 4, s.586-598.
  • 3. (BKL) Bilans Kapitału Ludzkiego 2012 - Badanie Ludności (2013) http://bkl.parp.gov.pl/bazy- danych2012.
  • 4. Block, J., Koellinger, P. (2009), "I Can't Get No Satisfaction - Necessity Entrepreneurship and Procedural Utility", KYKLOS, Vol. 62 No. 2, s. 191-210.
  • 5. Buttner, E. H., Moore, D. P. (1997), "Women's Organizational Exodus to Entrepreneurship: Self- Reported Motivations and Correlates with Success", Journal of Small Business Management, Vol. 35 Iss. 1, s.34-46.
  • 6. Cassar, G. (2007), "Money, money, money? A longitudinal investigation of entrepreneur career reasons, growth preferences and achieved growth", Entrepreneurship & Regional Development, Vol. 19 January, s.89-107.
  • 7. Cennamo, L., Gardner, D. (2008), "Generational differences in work values, outcomes and person- organisation values fit", Journal of Managerial Psychology, Vol. 23 Iss. 8, s.891-906.
  • 8. Chaganti, R., DeCarolis, D., Deeds, D. (1997), "Predictors of Capital Structure in Small Ventures", Entrepreneurship: Theory & Practice, Vol. 20 Iss. 2, s. 7-18.
  • 9. Cooper, A., Ramachandran, M., Schoorman, D., "Time Allocation Patterns of Craftsmen and Administrative Entrepreneurs: Implications for Financial Performance", Entrepreneurship: Theory and Practice, Vol. 22 Iss. 2, s.123-136.
  • 10. Cron, W.L., Slocum, J.W. (1986), "The Influence of Career Stages on Salespeople's Job Attitudes, Work Perceptions, and Performance", Journal of Marketing Research, Vol. XXIII, s.119-129.
  • 11. Czapliński J., Panek T. (2011), "Diagnoza Społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków", Contemporary Economics, Vol. 5 Iss. 3.
  • 12. Delgado-Garcia, J B., Rodriguez-Escudero, A.I., Martin-Cruz, N. (2012), "Influence of Affective Traits on Entrepreneur's Goals and Satisfaction", Journal of Small Business Management,, 50(3), s. 408-428.
  • 13. Dobbs, M., Hamilton, R.T. (2007), "Small business growth: recent evidence and new directions", International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol. 13 No. 5, s. 296-322.
  • 14. Gancarczyk, M. (2008), "Firmy wzrostowe w polityce wspierania małych i średnich przedsiębiorstw (MSP)", Organizacja i Kierowanie, 4/2008 (134), s.33-49.
  • 15. Garnsey, E., Stam, E., Heffernan, P. (2006), "New Firm Growth: Exploring Processes and Paths", Industry and Innovation, Vol. 13 No. 1, s. 1-20.
  • 16. Glinka, В., Gudkova, S. (2011), Przedsiębiorczość, WoltersKluwer Polska Sp. z.o.o., Warszawa.
  • 17. Gruszecki, T. (2002), Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 18. (GUS) Główny Urząd Statystyczny (2010), Wejście ludzi młodych na rynek pracy w Polsce w 2009r., Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
  • 19. (GUS) Główny Urząd Statystyczny (2012), Podmioty gospodarcze według rodzajów i miejsc prowadzenia działalności w 2011 roku, Warszawa.
  • 20. Jaworski, J. (2009), "Cele działalności mikroprzedsiębiorstwa", Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 3 (710), s.59-66
  • 21. Kooij, D., de Lange, A., Jansen, P., Dikkers, J., "Older workers' motivation to continue to work: five meanings of age: A conceptual review", Journal of Managerial Psychology, Vol. 23 Iss. 4, s. 364-394.
  • 22. Kuratko, D.F., Homsby, J.S., Naffziger, D.W. (1997), "An Examination of Owner's Goals in Sustaining Entrepreneurship", Journal of Small Business Management, Vol. 35 Iss. 1, s. 24-33.
  • 23. Sassmannshause, S. P. (2012), "99 Entrepreneurship Journals: A Comparative Empirical Investigation of Rankings, Impact, and H/HC-lndex", Schumpeter Discussion Paper, http://elpub.bib.uni-wuppertal.de/servlets/DerivateServlet/Derivate-2674/sdp12002. pdf (15 września 2012 r.).
  • 24. Sołoma, А. (2009), "Satysfakcja właścicieli przedsiębiorstw z powadzenia działalności gospodarczej", Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 1 (708), s.65-72
  • 25. Stachowska, S. (2012), "Oczekiwania przedstawicieli pokolenia Y wobec pracy i pracodawcy", Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2/2012, s. 33-55.
  • 26. Stewart, W.H., Carland, J.C., Cariand, J.W., Watson, W.E., Sweo, R. (2003), "Entrepreneurial Dispositions and Goal Orientation: A Comparative Exploration of United States and Russian Entrepreneurs", Journal of Small Business Management,, 41(1), s. 27-46.
  • 27. Wasilczuk, J., Zięba, К. (2011), "Cel przedsiębiorstwa a jego działania podejmowane w warunkach kryzysu gospodarczego", Organizacja i Kierowanie, 3/2011 (146), s. 89-101.
  • 28. Weber, P., Schaper, M. 2004, "Understanding the Grey Entrepreneur", Journal of Enterprising Culture, Vol. 12 No. 2, s. 147-164.
  • 29. Zhang, Y., Yang, X., Ma, F. (2008), "A quantitative analysis of the characteristics of rapid-growth firms and their entrepreneurs in China", Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 15 No. 4, s. 675-688.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171251871

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.