PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 36 | 48--54
Tytuł artykułu

Wybrane modele organizacji wirtualnej

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Organizację wirtualną można zdefiniować jako tworzoną na zasadzie dobrowolności specyficzną formę współpracy (kooperacji) niezależnych przedsiębiorstw, instytucji i/lub osób fizycznych, które dostarczają na rynek dobra i usługi na bazie wspólnego stosunku gospodarczego, występując przy tym wobec otoczenia jako jeden podmiot. Istotną rolę w koordynacji działań organizacji wirtualnej odgrywają technologie informacyjne. Koncepcja organizacji wirtualnej, w powszechnej opinii, uważana jest za koncepcję zarządzania, która w dużym stopniu odzwierciedla współczesne przemiany społeczno-gospodarcze, a w szczególności rozwój technologii informacyjnych, nasilenie dynamiki procesów gospodarczych oraz postępującą globalizację. Organizacje wirtualne mogą przyjmować różnorodne postaci. W niniejszym artykule zaprezentowane zostaną jedynie najpopularniejsze modele organizacji wirtualnej, najczęściej charakteryzowane w literaturze przedmiotu, tj.: model wirtualnego wizerunku, model zrównoważonej kooperacji, model aliansu gwiaździstego, model łańcucha wartości i model rynku elektronicznego. Charakterystyka modeli zawiera zestawienie podstawowych cech, ilustrację graficzną oraz przykłady zastosowania. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
48--54
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Bibliografia
  • Afuah A., Tucci Ch., Biznes internetowy - strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • Burn J., Marshall P., Barnett M., E-business Strategies for Virtual Organizations, Butterworth-Heinemann, Oxford 2002.
  • Groth L., Future Organizational Design, Wiley, Chichester 1999.
  • Harvey M., Speier Ch., Palmer J., Virtual Management of Global Marketing Relationships, "Journal of World Business" 1998, no. 33.
  • Hedberg B., Dahlgren G., Hansson J., Olve N., Virtual Organizations and Beyond. Discover Imaginary Systems, Wiley, Chichester 1999.
  • Marshall P., McKay J., Burn J., Structure, Strategy and Success Factors for the Virtual Organization, w: E-commerce and V-business. Business Models for Global Success, ed. S. Burnes, B. Hunt, Butterworth-Heinemann, Oxford 2001.
  • Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość, PWE, Warszawa 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171251923

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.