PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 131 Problemy edukacji wobec rozwoju społeczno-gospodarczego | 191--197
Tytuł artykułu

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w gimnazjach w Warszawie, Gdańsku i Lublinie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Students with Special Educational Needs in Lower Secondary Schools in Warsaw, Gdańsk and Lublin
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wszyscy uczniowie, również ci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, powinni mieć równe szanse korzystania z tego, co może im dać uczestnictwo w procesie edukacji. Niniejsze opracowanie poświęcone jest uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w kontekście polskich wyników międzynarodowego badania GOETE) jako grupie wymagającej szczególnej troski i uwagi, a także zaangażowania wielokrotnie więcej czasu i większych środków finansowych. (fragment tekstu)
EN
It has been known for many generations that a human's freedom is strongly connected to the possibility of satisfying personal educational ambitions. According to J. Lackowski9 it should be remembered that in the contemporary world education belongs to the group of the particularly desired goods, as attaining a good education is one of the most effective ways to the achievement of a significant social position. Taking into account equalization of the young people chances in respect to their access to education and attaining knowledge, there should be considered the situation of students with special educational needs, as they require support of both teachers and pedagogues, but most of all they need support at home from their families. The surveyed group of the youth, Year Three students in lower secondary schools, characterise a lot of variation. There are observed some disproportions between the cities, although they are not significant. Much more significant problem comprises territorial variation within the cities, which is clearly observed. However, it cannot be explicitly concluded that lessened educational chances of the youth are directly linked to the student's place of origins or living. Both local educational policy and schools as the place where this policy is being implemented play a huge role in the process of equalization of chances. Very important are the opportunities offered by educational programmes, teachers' attitudes, as well as financial resources of a particular school. The highest number of problems regarding the adequate satisfaction of educational needs of young people is connected with organizational and material barriers within this field. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Cz. Banach: Strategiczne kierunki i zadania rozwoju edukacji w Polsce. W: Edukacja w dobie integracji europejskiej. Strategie zmian i polityka pedagogiczna. Red. E. Smak, D. Widelak. Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole 2006, s. 32.
  • T. Szapiro: Skutki zmian struktury finansowania edukacji w Polsce. W: Wyrównywanie szans edukacyjnych - narzędzia finansowe. Red. J. Dietl, Z. Sapijaszka. Łódź 2010, s. 57.
  • Nauczanie i uczenie się. Księga na drodze do uczącego się społeczeństwa. Komisja Europejska, Warszawa 1997, s. 26.
  • T. Szapiro: Ryzyko i szansa konkurencji edukacyjnej. W: Konkurencja na rynku edukacji wyższej. Red. J. Dietl, Z. Sapijaszka. Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź 2006, s. 21.
  • A. Olechowska: Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa 2001, s. 7.
  • J. Lackowski: Decentralizacja zarządzania polskim systemem oświatowym a społeczne nierówności edukacyjne. [Decentralisation process in the Polish educational management system versus social educational inequalities]. Jagiellonian University Press, Cracow 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171252117

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.