PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 | 62--70
Tytuł artykułu

Koncepcje ryzyka i niepewności w zarządzaniu kryzysowym przedsiębiorstw turystycznych

Warianty tytułu
The Concepts of Risk and Uncertainty in Tourism Enterprise Crisis Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejsze opracowanie ma na celu usystematyzowanie podejścia do problematyki ryzyka i niepewności, zarówno w zakresie zarządzania kryzysowego, jak również zarządzania ryzykiem. Autorka próbuje określić i odróżnić możliwość zarządzania kryzysowego od zarządzania ryzykiem, które w teorii i praktyce często są w niewłaściwy sposób łączone. Stara się włączyć do toczącej się dyskusji na temat najbardziej skutecznych metod i strategii zarządzania kryzysowego w obszarze odnoszącym się do ustalenia kontekstu identyfikacji, oceny ryzyka i jego analizy, jak również zajmuje się reagowaniem na zagrożenia. W analizie uwzględniono nie tylko strategiczne i operacyjne metody zarządzania kryzysowego i zarządzania ryzykiem funkcjonujące w przedsiębiorstwie turystycznym, ale starano się też pokazać, jak przezwyciężyć wpływ kryzysu na działalność i rentowność firmy, wskazując możliwości w zakresie zidentyfikowania zagrożeń w przyszłości, dokonywania zmian oraz wyjaśniania niepewności. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this study is to systematize the approaches to the issues of risk and uncertainty, both in crisis management as well as in risk management. This analysis tries to explain problems of risks and uncertainties, which should be considered in any tourism project management and at every stage of its implementation. The paper is going to distinguish the possibility of crisis management from risk management, which often seems to be mixed together in theory and practice. The analysis is going to show that the practical expression of risk management strategy should be an introduction to any tourism enterprise and apart from this strategy in any tourism company the crisis management strategy and a contingency plan should be prepared in case of an event, which would have disastrous consequences for the participants of tourism. This paper is focussed on entering the ongoing debate about the most effective methods and strategies for crisis management in this area, which additionally determines the context of risk identification, assessment and analysis as well as the response to the threat. Other issues that are critically recognized in this paper relate to crisis management, including: anatomy and incubation crisis, economic recovery and prevention. The analysis focuses particularly on the fundamental development of crisis management strategies that play a very important role in the tourism industry. The mentioned strategies are employed to assure the continuity of normal business and the safety of tourists in the event of a crisis. The analysis tries to show the most effective methods and strategies in the area of crisis management to determine the context of identification, risk assessment and analysis referring to the response to the threat. This study concerns not only strategic and operational methods of crisis management and risk management when referring to the companies operating in tourism, but also is trying to show how to identify threats in the future and how to modify and clarify uncertainties. The paper attempts to approach the wider issues of crisis management relating to the impact of globalization, deregulation of markets, the current financial crisis, the intensity level of competition, the high pace of innovation, the rise of political and social conflicts, terrorism, and adverse climate change. The main objective of this widely recognized area of crisis management will be to provide stability in tourism enterprises. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
62--70
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Beck U., (2009), World at Risk, Polity Press, Cambridge.
  • 2. Bednarczyk M. (red.), (2006), Przedsiębiorczość w gospodarce turystycznej opartej na wiedzy, Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • 3. Bednarczyk M., (1996), Otoczenie i przedsiębiorczość w zarządzaniu strategicznym organizacją gospodarczą, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie" nr 128.
  • 4. Carrol J., (2009), Project Management for Effective Business Change, in Easy Steps, Warsickshire, UK.
  • 5. Hirshey M., (2000), Managerial Economics, The Dryden Press, Orlando.
  • 6. Hobs P., (2009), Project Management, Penguin Book, London.
  • 7. Hubbard D., (2009), The Failure of Risk Management: Why It's Broken and How to Fix It, John Wiley & Sons, Cambridge.
  • 8. Kasiewicz S., Rogowski W., (2006), Ryzyko a wzrost wartości przedsiębiorstwa, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie" nr 1, s. 3441.
  • 9. Nokes S., Major J., Greenwood A., Allen D., Goodman M., (2003), Fundamentals of Marketing, Prentice Hall, London.
  • 10. Peter J.E., Bowen P.A., (2005), Risk Management and Project Organizations, Btterworth Heinemann, Australia.
  • 1. Czerwonka K., Cież M., (2009), Ryzyko, [online], http://mfiles.pl/pl/index.php/ryzyko, [15.01.2012].
  • 2. Creativity and Innovation in Managing Uncertainty and Risk in Tourism - Theory and Practice, (2009), 4th International Conference, June 2009, Siofok, Hungary, [online], http://konferenciakalauz.hu/konferenciak/5751-creativity-and-innovation-in-managing-uncertainty-and-risk-in-tourism-theory-and-practice, [20.01.2012].
  • 3. Encyklopedia zarządzania, (2002), [online], http://mfiles.pl/pl/index.php/ryzyko, [15.01.2012].
  • 4. Grudzewski W.M., Hejduk J., (2007), Kierunki zmian w systemie zarządzania, [online], http://www.sgsp.edu.pl/studia/wibc/konferencja_bc/referaty/cz2.pdf, [15.01.2011].
  • 5. Hamilton Ch., (2012), What Are the 4 Cs of Good Business Communications?, [online], http://www.ehow.com/list_6778767_4-cs-good-business-communications_.html, [15.01.2011].
  • 6. Kasiewicz S., (2009), Zarządzanie w warunkach ryzyka - strategiczna umiejętność przedsiębiorstwa, SGH, Warszawa, Konferencja KZS i IP, [online], http://www.sgh.waw.pl/katedry/kzs/Konferencja/5.%20Stanislaw%20Kasiewicz.pdf, [20.01.2012].
  • 7. Klimczak K.M., (2007), Wprowadzenie do zarządzania ryzykiem, [online], http://kmklim.republika.pl/ekonomia/resource/kurs_demo.htm, [15.01.2012].
  • 8. Knight F.H., (1921), Risk, Uncertainty and Profit, Schaffner & Marx, Boston, [online], http://www.econlib.org/library/Knight/knRUP.html, [15.01.2012].
  • 9. PATA (Pacific Asia Travel Association), (2006), Tourism Risk Management An Authoritative Guide to Managing Crisis in Tourism, [online], http://www.crctourism.com.au/wms/upload/images/Disc%20of%20images%20and%20PDFs/for%20bookshop/Documents/TourismRiskMmentFINALa.pdf, [19.01.2012].
  • 10. Principles and Guidelines on Implementation, (2009), ISO 31000:2009 i ISO 31010:2009, [online], http://www.iso.org/iso/catalogue_detail?csnumber=43170, [20.01.2012].
  • 11. Tomaszewski J., (2010), Zarządzanie ryzykiem finansowym w przedsiębiorstwie, [online], http://www.e-sgh.pl/tomaszewski/234140-0701, [15.01.2012].
  • 12. Van der Wagen L., Goonetilleke A., (2008), Hospitality management, Pearson, Australia, [online], http://www.businessdictionary.com/definition/marketing-mix.html, [15.01.2012].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171252579

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.