PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 7 | 20--26
Tytuł artykułu

Zatrzymywanie wartości z innowacji przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa turystyczne

Warianty tytułu
Appropriating Value from Innovation by Micro, Small and Medium-Sized Tourism Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opinii wielu autorów specyfika innowacji wdrażanych w turystyce sprawia, że efektywne zatrzymanie wartości jest dla firm turystycznych szczególnie trudnym wyzwaniem. Zatem eksploracja niniejszej problematyki ma szczególne znaczenie poznawcze, biorąc pod uwagę niedostatek pogłębionych badań w tym obszarze. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań empirycznych zakresu wykorzystania mechanizmów zabezpieczania strumieni wartości generowanych z wytwarzanej nowej wartości przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa turystyczne. Badania przeprowadzono w 2012 roku w południowej Polsce na próbie 55 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw turystycznych klasyfikowanych w ramach HORECA. (abstrakt oryginalny)
EN
According to the literature, in the case of tourism the nature of implemented innovations makes it particularly challenging for tourist enterprises to effectively capture the value from innovations. Thus, the exploration of this issue is of a particular importance, given the lack of in-depth research in this area. This paper presents the results of empirical research concerning the scope of application of value appropriation mechanisms by micro, small and medium-sized tourism enterprises. The study was conducted in 2012 in southern Poland on a sample of 55 micro, small and medium-sized tourist enterprises classified according to HORECA. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
20--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • AFUAH A., Strategic lnnovation: New Game Strategies for Competitive Advantage, Routledge, New York 2009.
  • BEDNARCZYK M., Czynniki konkurencyjności biznesu turystycznego w regionach - podstawy metodyczne badań, w: M. BEDNARCZYK (red.), Zarządzanie konkurencyjnością biznesu turystycznego w regionach, CeDeWu, Warszawa 2011.
  • BEDNARCZYK M., Podstawy metodyczne badań, w: M. BEDNARCZYK (red.), Zarządzanie innowacyjnym łańcuchem turystyki regionalnej, nieopublikowany raport merytoryczny z badań przeprowadzonych w ramach projektu badawczego nr N 115321339, Kraków 2013.
  • BEDNARCZYK M. (red.), Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw na polskim rynku turystycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • CAMISON C., MONFORT-MIR V.M., Measuring lnnovation in Tourism from the Schumpeterian and the Dynamic-capabilities Perspectives, "Management in Tourism" 2012, no. 33.
  • DECELLE X., A Dynamic Conceptual Approach to lnnovation in Tourism, w: OECD, lnnovation and Growth in Tourism, Wyd. OECD, Paryż 2006.
  • FAGERBERG J., lnnovation: A Guide to Literature, w: J. FAGERBERG, D.C. MO-WERY, R.R. NELSON (red.), The Oxford Handbook of lnnovation, Oxford University Press, Oxford 2011.
  • FISCHER T., Managing Value Capture, Gabler Verlag, Heidelberg 2011.
  • HJALAGER A.M., A Review of lnnovation Research in Tourism, "Tourism Management" 2010, no. 31.
  • HJALAGER A.M., Repairing lnnovation Defectiveness in Tourism, "Tourism Management" 2002, no. 23.
  • How to Manage Confidential Business Information, European IPR Helpdesk 2012, http://www.protoneurope.org/download/How_to_manage_confiden-tial_business_information.pdf.
  • JENNEWEIN K., Intellectual Property Management, Physica-Verlag, Heidelberg 2005.
  • KELLI A., METS I, PISUKE H., VA-SAMAE E., VARV A., Trade Secrets in the Intellectual Property Strategies of Entrepreneurs: The Estonia n Experience, "Review of Central and East European Law" 2010, no. 35.
  • NAJDA-JANOSZKA M., Zatrzymywanie wartości w sieciach kooperacyjnych przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu" 2011, nr 169.
  • NAJDA-JANOSZKA M. (a), Zatrzymywanie wartości z innowacji w branży turystycznej, "Współczesne Zarządzanie" 2013, nr 1.
  • NAJDA-JANOSZKA M. (b), Współdziałanie małych i średnich przedsiębiorstw turystycznych w procesie innowacji i ochrona wytwarzanej nowej wartości, w: M. BEDNARCZYK (red.), Zarządzanie innowacyjnym łańcuchem turystyki regionalnej, nieopublikowany raport merytoryczny z badań przeprowadzonych w ramach projektu badawczego nr N 115 321339, Kraków 2013.
  • TEECE D.J., Managing Intellectual Capital, Oxford University Press, New York 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171252609

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.