PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 | 86--95
Tytuł artykułu

Systemy generowania innowacji a małe i średnie przedsiębiorstwa turystyczne

Warianty tytułu
Generating Systems of Innovation in Small and Medium-sized Tourism Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań opartych na studiach literaturowych oraz analizie własnych i cudzych badań empirycznych dotyczących systemów generowania innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach turystycznych. Głównym celem badań było prześledzenie samych innowacji oraz różnych systemów ich generowania, które mają wpływ na małe i średnie przedsiębiorstwa turystyczne w aspekcie globalizacji i pojawiających się zagrożeń kryzysowych. Generowanie innowacji przez wspomniane systemy wynika z kumulacji specjalistycznej wiedzy, gęstości instytucjonalnej, efektów powiązań sieciowych i różnych ich konfiguracji. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to present the innovations and various systems that generate innovation and which influence the situation of small and medium-sized enterprises (SMEs) in the tourism industry from the context of globalization and the emerging threats crisis. The paper presents selected generated innovation systems as a cluster, a regional network of innovative, regional innovation systems which show characteristics of small and mediumsized tourism enterprises and their innovative activity. Each innovation system has external constraints determined by the following four forms:
- National Innovation System,
- Regional Innovation System,
- Sectoral Innovation System,
- Technological Innovation System.
Generating innovations through these systems builds on expertise, institutional density, effects, and various networking configurations. Generated innovation systems cannot be based on undirected offers. It is not possible to adapt the normal tools for supporting innovations, because companies from different industries have different needs and expectations. In order for innovation activities expectations and needs to be specific, support should be addressed to the core and the most competitive industries in the region. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
86--95
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Bednarczyk M. (red.), (2006), Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw na polskim rynku turystycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • 2. Blake A., Sinclair M.T., Soria J.A.C., (2006), Tourism Productivity. Evidence from the United Kingdom, "Annals of Tourism Research" vol. 33, no. 4.
  • 3. Bowden J., (2007), The Rise of ICT-dependent Home-based Travel Agents: Mass Tourism to Mass Travel Entrepreneurship, "Information Technology and Tourism" vol. 9, no. 2.
  • 4. Brussa A., Tarnawa A., (2011), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • 5. Cooke P., (2002), Regional Innovation Systems: General Findings and Some New Evidence from Biotechnology Clusters, "Journal of Technology Transfer" no. 27.
  • 6. Decelle X., (2006), A Dynamic Conceptual Approach to Innovation in Tourism, [w:] Innovation and Growth in Tourism, Organization of Economic Cooperation and Development, Paris.
  • 7. Edquist C., (1997), Systems of Innovation: Technologies, Institutions and Organizations, Pinter Publishers/Cassell Academic, London.
  • 8. European Commission, (1994), The Community Innovation Survey, DG Telecommunications, Information Market and Exploitation of Research, Eurostat.
  • 9. European Commission, (2002), Observatory of European SMEs, no. 3, Brussels.
  • 10. European Commission, (2008), Industry, Trade and Services, "Statistics in Focus" no. 31.
  • 11. Freeman C., (1982), Technology, Progress and the Quality of Life, "Science Public Policy" iss. 18, no. 6.
  • 12. Gołembski G. (red.), (2007), Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • 13. Hall C.M., Williams A.M., (2008), Tourism and Innovation, Routledge, London.
  • 14. Hjalager A.M., (1999), Repairing Innovation Defectiveness in Tourism, "Tourism Management" vol. 23.
  • 15. Hjalager A.M., (2010), A Review of Innovation Research in Tourism, "Tourism Management" vol. 31.
  • 16. Hjalager A.M., Huijbens E., Bjork P., Nordin S., Flagestad A., Knutsson O., (2008), Innovation Systems in Nordic Tourism, NICe, Oslo.
  • 17. Jewtuchowicz A., (2005), Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • 18. Lerner M., Haber S., (2000), Performance Factors of Small Tourism Venture: The Interface of Tourism, Entrepreneurship and the Environment, "Journal of Business Venturing" vol. 16, no. 1.
  • 19. Lynch P., Morrison A., (2007), The Role of Networks, [w:] Michael E. (ed.), Micro-clusters and Networks: The Growth of Tourism, Elsevier, Oxford.
  • 20. Markowski T., (2000), Regionalne systemy innowacji w aspekcie strategii rozwoju regionalnego Polski 2000-2006, [w:] J. Szlachta (red.), Narodowa Strategia Rozwoju, "Biuletyn KPZK PAN" nr 191, Warszawa.
  • 21. Metcalfe S., (1995), The Economic Foundations of Technology Policy: Equilibrium and Evolutionary Perspectives, [w:] P. Stoneman (ed.), Handbook of The Economics of Innovation and Technical Change, London, Blackwell.
  • 22. Morris D.B, Dorsch M.J., Backman S.J., (2004), Can Tourism Providers Buy their Customers' Loyalty?, "Journal of Travel Research" vol. 42, no. 3.
  • 23. Nordin S., (2003), Tourism Clustering & Innovation: Paths to Economic Growth & Development, European Tourism Research Institute, Mid-Sweden University, Östersund, Sweden.
  • 24. Okoń-Horodyńska E., (2000), Jak budować regionalne systemy innowacji, "Polska Regionów" nr 15.
  • 25. Paget E., Dimanche F., Mounet J.-P., (2010), A Tourism Innovation Case. An Actor-Network Approach, "Annals of Tourism Research", vol. 37, no. 3.
  • 26. Pietrzyk I., (2001), Paradygmat rozwoju terytorialnego, [w:] W. Kosiedowski (red.), Gospodarka i polityka regionalna okresu transformacji, Wydawnictwo UMK, Toruń.
  • 27. Polska Organizacja Turystyczna, (2008), Marketingowa Strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2008-2015, Warszawa.
  • 28. Schumpeter J., (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
  • 29. Svensson B., Nordin S., Flagestad A., (2005), A Governance Perspective on Destination Development - Exploring Partnerships, Cluster and Innovation Systems, "Tourism Review" vol. 60, no. 2.
  • 30. Światowa Rada Turystyki i Podróży (World Travel and Tourism Council -WTTC), (2007), Regionalne sprawozdanie TSA - Unia Europejska.
  • 1. finestraturistica.org, 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171252663

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.