PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 | 193--201
Tytuł artykułu

Fenomenologia negocjacji w zarządzaniu

Autorzy
Warianty tytułu
The Phenomenology of Managerial Negotiations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor uściśla pojęcie negocjacji, które funkcjonuje w literaturze przedmiotu, ujawnia niektóre źródła jego wieloznaczności i zarysowuje metodę jej kontrolowania. W tekście wyznaczono ogólną perspektywę, w której można dostrzec kompatybilność różnych określeń negocjacji, które bez tej perspektywy mogą wydawać się rozbieżne lub sprzeczne. Praca jest przykładem wykorzystania metod filozoficznych w naukach o zarządzaniu. (abstrakt oryginalny)
EN
The question "What are negotiations?" is crucial for sciences on negotiations because the object of investigations determines their methods. This paper proposes an answer to this question in a way that combines different approaches in scientific literature. The phenomenon of negotiation is amorphous - it has an identity, which can be "nature" or "essence". The text analyzes the essence of negotiations and its specificity in the field of management. The article indicates some sources of ambiguity on the concepts of negotiation in management and outlines methods of adapting definitions to particular managerial contexts. The above tasks have been accomplished by analytical and phenomenological methods. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
193--201
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Aronson E., T.D. Wilson, R.M. Akert, (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań.
  • 2. Baczyński L., (2008), Sekrety skutecznych negocjacji, Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice.
  • 3. Bühler K., (2004), Teoria języka, tłum. J. Koźbiał, Universitas, Kraków.
  • 4. De Cremer D., Pillutla M., (2012), Making Negotiations Predictable, Palgrave Macmill, New York.
  • 5. Drucker P.F., (2011), O zarządzaniu, społeczeństwie i gospodarce, tłum. D. Bakałarz, MT Biznes, Warszawa.
  • 6. Eliashberg J., Lilien G.L., Kim N., (1995), Searching for Generalizations in Business Marketing Negotiations, "Marketing Science" no. 14/3, s. G47-G60.
  • 7. Fayol H., (1917), Administration industrielle et générale; prévoyance, organisation, commandement, coordination, controle, H. Dunod et E. Pinat, Paris.
  • 8. Fisher R., D. Shapiro, (2009), Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać nie tylko w biznesie, tłum. Z. Kościuk, Jacek Santorski & Co, Warszawa.
  • 9. Fisher R., Ury W., Patton B., (1990), Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, tłum. R.A. Rządca, PWE, Warszawa.
  • 10. Fiske J., (1990), Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. A. Gierczak, Wrocław.
  • 11. Gellner E., (1992), Reason and Culture: The Historic Role of Rationality and Rationalism, Cambridge, Oxford, UK; Basil Blackwell, USA.
  • 12. Goffman E., (1959), The Presentation of Self in Everyday Life, Garden City, New York, Doubleday.
  • 13. Habermas J., (1999), Teoria działania komunikacyjnego, t. I, tłum. A.M. Kaniowski, przejrzał M.J. Siemek, [w:] Racjonalność działania a racjonalność społeczna, PWN, Warszawa.
  • 14. Husserl E., (1968), Badania logiczne, tłum. J. Sidorek, PWN, Warszawa.
  • 15. Jacko J.F., (2012), Taktyki negocjacyjne w kontekście proksemiki. Analiza metodologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • 16. Jakobson R., Halle M., (1956), Fundamentals of Language, Mouton, Den Haag.
  • 17. Kałążna-Drewińska U., (2006), Negocjacje w biznesie kluczowe problemy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  • 18. Karolak S., (1995), Funkcja reprezentatywna (przedstawieniowa, kognitywna, symboliczna, denotatywna, referencyjna) języka (mowy), [w:] Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław i in., s. 165-166.
  • 19. Knapp M.L., (1972), Nonverbal Communication in Human Interaction, Hot, Rinehart and Winston, New York.
  • 20. Kotarbiński T., (1975), Traktat o dobrej robocie, Zakład im. Ossolińskich, Łódź.
  • 21. Kucharski J., (2007), Negocjacje w świetle etyki kantowskiej, "Diametros" nr 12, s. 44-59.
  • 22. Kurcz I., (2000), Psychologia języka i komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • 23. Lewicki R.J., Saunders D.M., Barry B., Minton J.W., (2005), Zasady negocjacji. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów, tłum. M. Baranowski, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
  • 24. Łaguna M., Markowicz B., (2005), Jak skutecznie rozmawiać i negocjować, Wydawnictwo Wszechnicy Warmińskiej, Lidzbark Warmiński.
  • 25. Marciszewski W., (1988), Funkcja semiotyczna, [w:] W. Marciszewski (red.), Mała encyklopedia logiki, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław i in., s. 60.
  • 26. Marciszewski W. (red.), (1988a), Mała encyklopedia logiki, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław i in.
  • 27. Marciszewski W., (1988b), Oznaczanie, [w:] W. Marciszewski (red.), Mała encyklopedia logiki, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław i in., s. 138.
  • 28. Martinet A., (1960), Eléments de linguistique générale, Librairie Armand Colin, Paris.
  • 29. Mastenbroek W., (1998), Negocjowanie, tłum. E. i T. Szapiro, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 30. Mintzberg H., (1973), The Nature of Managerial Work, Harper & Row, New York.
  • 31. Mintzberg H., (2012), Zarządzanie, tłum. R. Mitoraj, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 32. Nęcki Z., (2000), Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza Antykwa, Kraków.
  • 33. Nęcki Z., (2000a), Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Antykwa, Kraków.
  • 34. Polański K. (red.), (1994), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław i in.
  • 35. Posner R., Robering K., Sebeok Th.A. (red.), (1997), Semiotics. A Handbook on the Sign-Theoretic Foundations of Nature and Culture, Walter de Gruyter, Berlin-New York.
  • 36. Ströbel M., Ch. Weinhardt, (2003), The Montreal Taxonomy for Electronic Negotiations, "Group Decision and Negotiation" no. 12/2, s. 143-164.
  • 37. Van Kleef G.A., De Dreu C.K.W., Manstead A.S.R., (2004), The Interpersonal Effects of Emotions in Negotiations: A Motivated Information Processing Approach, "Journal of Personality and Social Psychology" vol. 87, no. 4, s. 510-528.
  • 38. Walczak M., (2006), Racjonalność nauki, TN KUL, Lublin.
  • 39. Walton E.E., McKersie R.B., (1965), Behavioral Theory of Labor Negotiations. An Analysis of Social Interaction System, Mcgraw-Hill, New York.
  • 40. Weber M., (1985), Gesammelte Aufsätze zur Wissenschaftslehre, Hrsg. von Johannes Winckelmann, J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), Tübingen.
  • 41. Zartman I.W., (2008), Negotiation and Conflict Management: Essays on Theory and Practice, Routledge, New York.
  • 1. Flis M., (2001), W poszukiwaniu kryterium kultury symbolicznej, "Alma Mater" nr 29, [online], http://www3.uj.edu.pl/alma/alma/29/01/04.html, [1.10.2010].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171252853

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.