PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 5 | 42--56
Tytuł artykułu

Metoda gromadzenia danych a ekwiwalencja wyników pomiaru systemu wartości w 5- i 7-stopniowych skalach ratingowych Likerta

Warianty tytułu
Method of Data Collection and Scores Equivalence in Reference to the Value System Measurement Based on 5- and 7-Point Likert Rating Scales
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem rozważań jest zaprezentowanie wyników badań empirycznych w ramach przeprowadzonej analizy porównawczej na 5- i 7-stopniowych skalach ratingowych Likerta z uwagi na dwie niezależne metody gromadzenia danych pierwotnych od respondentów z dwóch różnych źródeł. Autorzy przeprowadzili eksperyment na 130 osobowej grupie respondentów. Jako przykład empiryczny do porównania uzyskanych wyników z dwóch różnych skal wybrano pomiar postaw młodzieży wobec posiadanego przez nich systemu wartości, w szczególności zaś postaw dotyczących ich "hedonistyczno-utylitarnego stylu życia". (abstrakt oryginalny)
EN
An objective of the article is to present the results of empirical research based on the comparative analysis of 5- and 7-point Likert rating scales, including two independent methods of primary data collection. The authors conducted an experiment with a 130-person group of respondents. As an empirical example, there were considered attitudes of young people towards their value system, in particular their attitudes to "hedonistic-utilitarian way of life". (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
42--56
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Alwin D.F (1997), Feeling thermometers vs. 7-point scales, "Sociological Methods and Research", No. 25(3).
  • Becker J. (1998), Marketing - Konzeption, Vahlen Verlag, München.
  • Białowąs S. (2006) Skale pięcio- i siedmiostopniowe - w poszukiwaniu optimum, (w:) Garczarczyk J. (red.), Ilościowe i jakościowe metody badania rynku -pomiar i jego skuteczność; Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
  • Böhler H. (1995), Käufertypologien, (w:) Tietz B., Köhler R., Zentes J. (red.), Handwörterbuch des Marketing, Stuttgart, sp. 1097.
  • Brzeziński J. (2004), Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Campbell D.T., Fiske D.W. (1959), Convergent and discriminant validation by multi trait-multi method matrix, "Psychological Bulletin", No. 56.
  • Clarke I. (2000), Extreme response style in cross-cultural research: an empirical investigation, "Journal of Social Behavior & Personality", No. 15.
  • Cox E.P. (1980), The optimal number of response alternatives for a scale: a review, "Journal of Marketing Research", No. 17 (November).
  • Crask M.R., Fox R.J. (1987), An exploration of the interval properties of three commonly used marketing research scales: a magnitude estimation approach, "Journal of the Market Research Society", No. 29(3).
  • Churchill G., Peter P. (1984), Research design effects on the reliability of rating scales - a metaanalysis, "Journal of Marketing Research", No. 4.
  • Dawes J.G. (2001), The impact of mentioning a scale mid-point in administering a customer satisfaction questionnaire, "Australasian Journal of Market Research", No. 9(1).
  • Edwards A.L. Thurstone L.L. (1952), An internal consistency check for scale values determined by the method of successive intervals, "Psychometrika", Vol. 17, No. 2.
  • Foxall G.R., Goldsmith R.E. (1998), Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Freier H. (1983), Marktsegmentierung, Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart.
  • Garland R., (1991), The mid-point on a rating scale: is it desirable?, "Marketing Bulletin", No. 2.
  • Givon M.M., Shapira Z. (1984), Response to rating scales: a theoretical model and its application to the number of categories problem, "Journal of Marketing Research", No. 21 (November).
  • Green P.E., Rao VR (1970), Rating scales and information recovery - how many scales and response categories to use?, "Journal of Marketing", No. 34 (July).
  • Grigg A.O. (1980), Some problems concerning the use of rating scales for visual assessment, "Journal of the Market Research Society", No. 22(1).
  • Hedges L.V, Olkin I. (1985) Statistical methods for meta-analysis, FL: Academic Press, Orlando.
  • Lehmann D.R., Hulbert J. (1972), Are three-point scales always good enough? "Journal of Marketing Research", No. 9 (November).
  • Neumann L., Neumann, Y. (1981) Comparison of six lengths of rating scales: students' attitudes toward instruction, "Psychological Reports", No. 48.
  • Pawełczyńska A. (1976), Styl życia w epoce przemian - determinanty i układy odniesienia, (w:) Siciński A. (red.), Styl życia - koncepcje i propozycje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pepels W. (2000), Lebensstilbezogene Segmentierungskriterien, (w:) Pepels W. (red.), Marktsegmentierung. Marktnischen finden und besetzen, Sauer Verlag, Heidelberg.
  • Rosenthal R., Rosnow R.L. (1991) Essentials of behavioral research: methods and data analysis (2nd ed.) McGraw-Hill, New York.
  • Rudnicki L. (2004), Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
  • Schertzer C.B., Kernan J.B. (1985), More on the robustness of response scales, "Journal of the Market Research Society", No. 27(4).
  • Si S., Cullen J. (1998), Response categories and potential cultural bias: effects of an explicit middle point in cross-cultural surveys, "International Journal of Organizational Analysis", No. 6.
  • Spagna G.J. (1984), Questionnaires: which approach do you use? "Journal of Advertising Research", No. 24(1).
  • Tarka R (2010), Measurement scales for customers hedonic values - comparison of reliability techniques, "Ekonometria", nr 29.
  • Walesiak M. (1996), Metody analizy danych marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171252897

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.