PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 9 | 17--22
Tytuł artykułu

Modele biznesu w cyklu życia przedsiębiorstwa - wyzwania strategiczne

Warianty tytułu
Business Models in the Business Life Cycle of Enterprises - Strategic Challenges
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie problemu wpływu cyklu życia przedsiębiorstwa na model biznesu w kontekście zdolności przedsiębiorstwa do kreacji wartości i ciągłości jego funkcjonowania. Artykuł podzielono na następujące kluczowe obszary tematyczne: wprowadzenie, modele biznesu - wyzwania strategiczne, kształtowanie modeli biznesu w początkowym okresie funkcjonowania przedsiębiorstwa, odnowa strategiczna modeli biznesu oraz zarządzanie cyklem życia przedsiębiorstwa, modele zrównoważonego biznesu w zarządzaniu ciągłością funkcjonowania przedsiębiorstw, podsumowanie. Należy zwrócić uwagę na to, że w zależności od etapu rozwoju przedsiębiorstwa cechy modelu biznesu będą inne. W fazie inkubacji i wdrażania pomysłu na biznes i agresywnego wzrostu stosowane są inne rozwiązania niż w przedsiębiorstwie dojrzałym. W przedsiębiorstwie o ustabilizowanej pozycji rynkowej kluczową rolę odgrywają koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zasady modelu zrównoważonego biznesu. W fazie początkowej najważniejsza jest innowacyjność oraz silna chęć i determinacja menedżerów do przetrwania okresu zwiększonej alokacji wydatków inwestycyjnych negatywnie wpływających na wynik finansowy. (abstrakt oryginalny)
EN
The article descript approach to the impact of the life cycle of the enterprises on business model and firm's ability to value creation and continuity of the business. The paper is divided into the following key areas: introduction, business models - strategic challenges, development business models in the early years of the company, strategic renewal business models and life-cycle management company, sustainable business models in the management of business continuity, summary. Depending on the stage of development of the enterprise features of the business model will be different. During incubation and implementation of a business idea and aggressive growth, there are other solutions than the mature company. In company with established market position play a key role concepts of corporate social responsibility and the principles of a sustainable business model. In the initial phase is the most important innovation and a strong impact and determination to survive the period of managers greater allocation of capital expenditures negatively affect the earnings. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
17--22
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
  • Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Bibliografia
  • AFUAH A., TUCCI C.L., Internet Business Models and Strategies, McGraw-Hill Irwin, Boston 2001.
  • BOONS E, LUDEKE-FREUND E, Business Models for Sustainable Innovation: State-of-the-Art and Steps Towards a Research Agenda, "Journal of Cleaner Production" 2013, Vol. 45.
  • BRETTEL M., STRESE S., FLATTEN T.C., Improving the Performance of Business Models with Relationship Marketing Efforts - An Entrepreneurial Perspective, "European Management Journal" 2012, Vol. 30.
  • DE GROOT B., FRANSES P.H., Cycles in Basic Innovations, "Technological Forecasting & Social Change" 2009, Vol. 76.
  • CYFERT S., KRZAKIEWICZ K., Wykorzystanie koncepcji modeli biznesu w zasobowej teorii firmy, [w:] KRUPSKI R., (red.), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania. i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2011.
  • DUDYCZ T., Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2005.
  • JABŁOŃSKI A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Tworzenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa opartej na jakości i kryteriach ekologicznych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2008.
  • JABŁOŃSKI A., Modele zrównoważonego biznesu w budowie długoterminowej wartości przedsiębiorstw z uwzględnieniem ich społecznej odpowiedzialności, Difin, Warszawa 2013.
  • JABŁOŃSKI M., Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2013.
  • KOZIELSKI R., Biznes nowych możliwości, Czterolistna koniczyna - nowy paradygmat biznesu, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2013.
  • NIEMCZYK J, Modele biznesowe, [w:] MORAWSKI M" NIEMCZYK J., PERECHUDA K., STAŃCZYK-HUGIET E. (red.), Zarządzanie. Kanony i trendy, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
  • ROKITA J., Zarządzanie strategiczne, tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.
  • SZCZEPANKOWSKI P., Determinanty wartości rynkowej spółek kapitałowych wczesnej fazy rozwoju, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa 2013.
  • TEECE D. J., Business Models, Business Strategy and Innovation, "Long Range Planning" 2010, Vol. 43.
  • ZARZECKI D., Metody wyceny przedsiębiorstw, Fundacja Rozwoju Rachunkowości, Warszawa 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171252965

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.