PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 9 Przedsiębiorczość w warunkach kryzysu gospodarczego | 34--47
Tytuł artykułu

Etyka chrześcijańska w kształtowaniu ładu moralnego w biznesie w warunkach kryzysu społeczno-gospodarczego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Christian Ethics in Shaping the Moral Order of Business During a Socio-economic Crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Postępujące procesy globalizacji w znacznym stopniu przyczyniają się do nasilenia różnego rodzaju sytuacji kryzysowych w światowym systemie społeczno-gospodarczym. Za układ odniesienia dla oceny pojawiających się kryzysów gospodarczych, nasilających się procesów globalizacji oraz roli człowieka w rozwoju cywilizacyjnym przyjęto naukę społeczną Kościoła katolickiego. W świetle powyższych przesłanek, w niniejszym artykule podjęto próbę refleksji nad powołaniem liderów biznesu i możliwościach kształtowania relacji pomiędzy życiem moralnym a aktywnym uczestnictwem w życiu społeczno-gospodarczym. W artykule podano przykłady różnych inicjatyw podejmowanych przez środowiska chrześcijańskie w celu upowszechniania zasad moralnych w aktywności społeczno-gospodarczej. (abstrakt oryginalny)
EN
Globalization processes are often thought to generate various critical situations in the global socio-economic system. In the article, the social doctrine of the Catholic Church is used as a point of reference for the processes of increasing globalization and emerging economic crisis. The main purpose is to formulate principles, which should be followed by business leaders, willing to make efforts to reconcile possible contradictions between moral imperatives, and the requirements of conducting everyday economic practices. The article presents examples of various initiatives, aimed at promoting Christian moral principles in the course of socio-economic activity. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Bibliografia
  • Adamczyk, J. (2008). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Warszawa: Teoria i Praktyka PWN.
  • Adamiec, J. (2009). Encyklika Caritas in veritate w odpowiedzi na kryzys gospodarczy. Indos, Biuro Analiz Sejmowych, zagadnienia społeczno-gospodarcze, nr 22 (69).
  • Alvey, J.E. (2000). An introduction to economics as a moral science, International Journal of Social Economics, vol. 27, Iss. 12.
  • Benedykt, XVI (2009). Encyklika Caritas in veritate. O integralnym rozwoju ludzkim w miłości i prawdzie. Kraków: Wydawnictwo M.
  • Borowiec, M. (2006). Etyczne aspekty globalizacji w procesie kształtowania przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość - Edukacja, 2, 185-192.
  • Brzozowski, T.T. (2010). Rola i zasadność społecznej odpowiedzialności biznesu w warunkach integracji europejskiej. Przedsiębiorczość - Edukacja, 6, 113-125.
  • Brzozowski, T.T. (2011). Globalizacja a wykluczenie społeczne. Etyczna i kulturowa geneza procesu marginalizacji. Przedsiębiorczość- Edukacja, 7, 173-186.
  • Brzozowski, T.T. (2012). Przedsiębiorczość jako postawa wobec innych i świata w kontekście procesu budowania płaszczyzny dla dialogu interpersonalnego. Perspektywa pedagogiczno-kulturowa. Przedsiębiorczość- Edukacja, 8, 115-126.
  • Cavanaugh, W.T. (2008). Pożarci. Gospodarka a powołanie chrześcijańskie, Warszawa: Fronda.
  • Dayton, H. (2008). Twoje pieniądze się liczą, Warszawa: Edukacja Finansowa Crown.
  • Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II (2009). Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
  • Galata, S. (2007). Biznes w przestrzeni etycznej. Motywy, metody, konsekwencje, Warszawa: DIFIN.
  • Grochmal, S. (2013, 29 maja). Ekonomia komunii - propozycja Ruchu Focolari. Pozyskano z: http://dziennikparafialny.pl/2011/ekonomia-komunii-propozycja-ruchu-focolari/.
  • Jan Paweł II (2005), Pamięć i tożsamość, Rozmowy na przełomie tysiącleci. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
  • Jaworek, A. (red.). (2011). Ku Bożej chwale, Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON.
  • Katechizm Kościoła katolickiego, (2009). II wydanie poprawione, Poznań: Wydawnictwo PALLOTTINUM.
  • Król, P., Leśniak, M. (2012). Kościół o powołaniu lidera biznesu, W: M. Leśniak, G. Piątek, P. Król (red.), Etyka i duchowość pracodawcy XXI wieku, 30-lecie encykliki Jana Pawła II Laborem exercens. Kraków: Wydawnictwo UNUM, 81-88.
  • Królikowski, J. (2011). Przyszłość społeczności ludzkiej, W: Jan Paweł II, Tryptyk społeczny. Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON, 7-12.
  • Krupa, M., (2009). Rozwiązanie kwestii głodu w świecie w świetle zasad katolickiej nauki społecznej, Kraków: Papieska Akademia Teologiczna.
  • Leśniak, M. (2012). Odpowiedzialność w świecie biznesu na podstawie nauczania społecznego Kościoła. W: M. Leśniak, G. Piątek, P. Król (red.), Moralna odpowiedzialność ludzi biznesu. Kraków: Wydawnictwo UNUM, 57-80.
  • Mariański, J. (2000). Moralne wymiary wolnego rynku w świetle społecznego nauczania Kościoła. Ateneum Kapłańskie, 134, z. 1.
  • Papieska Rada IUSTITIA ET PAX, (2012). Powołanie lidera biznesu. Refleksja, Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON.
  • Pawlas, B. (2006). Jak być dobrym szefem?, Przedsiębiorczość - Edukacja, 2, 199-203.
  • Piątek, G. (2012). Giuseppe Tonilo błogosławiony ekonomista, W: M. Leśniak, G. Piątek, P. Król (red.), Moralna odpowiedzialność ludzi biznesu. Kraków: Wydawnictwo UNUM.
  • Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, (2008). Wydanie piąte, Poznań: Wydawnictwo PALLOTINUM.
  • Pius XI, Quadragesimo Anno 1931, tłum. ks. J. Piwowarczyk, (1935). Poznań.
  • Rachwał, M.M., Rachwał, T. (2006). Wartości moralne podstawą prawdziwego sukcesu menadżera. Przedsiębiorczość - Edukacja, 2, 193-198.
  • Ratzinger, J. (2007). Wprowadzenie w chrześcijaństwo, tł. Z. Włodkowa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
  • Sen, A. (1987). On Ethics and Economics, Oxford: Basil Blackwell.
  • Singer, P. (1998). Przewodnik po etyce, Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Szewczyk, K. (1999). Wychowywać człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Łódź: PWN.
  • Ouimet, R. (2010). Wszystko zostało wam powierzone. Autobiografia niezwykłego szefa przedsiębiorstwa ze wstępem Kardynała Dziwisza, Kraków: Wydawnictwo AA.
  • Zwoliński, A. (2000). Katolicka nauka społeczna o liberalizmie, Polona Sacra, 7.
  • http://comunione.wordpress.com/kilka-slow-o-cl
  • http://towarzystwobiznesowe.pl
  • http://woodstock.georgetown.edu/about/welcome.html
  • http://www.biznesmeni.pl
  • http://www.clonline.org/
  • http://www.ekai.pl/europa/dziedzictwo/x16950/alcide-de-gasperi/?print=1
  • http://www.focolare.pl
  • http://www.intercoach.pl/omnie.html
  • http://www.piotrskarga.pl/o-nas,4728,1.html
  • http://www.pschp.pl
  • http://www.uniapac.org
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171253121

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.