PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 73 | 135--144
Tytuł artykułu

Small Scale Farming and Agricultural Product Marketing in Albania

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Małe gospodarstwa rolne i marketing produktów rolnych w Albanii
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This study aims to focus on the perfection of production systems aimed at developing comparative advantages in agriculture as areas that will lead to a better integration of agricultural products on the market. (fragment of text)
Historycznie, rolnictwo zawsze odgrywało ważną rolę w gospodarce Albanii. W związku z przejściem do gospodarki rynkowej oczekuje się, że sektor rolniczy przyczyni się do rozwoju gospodarczego kraju. Dzięki posiadanym zasobom rolniczym, potencjalnie konkurencyjnemu przemysłowi rolnemu i zasobom ludzkim, Albania posiada potencjał by wykorzystać rolnictwo jako podstawę do rozwoju i wzrostu gospodarczego kraju. Biorąc pod uwagę najistotniejsze problemy przed jakimi stają systemy produkcji rolnej gdy wdrażane są w kontekście gospodarki rynkowej, niniejsza praca podejmuje próbę określenia systemów produkcji, które sprzyjają integracji rolników z rynkiem oraz czynników wpływających na poprawę ich sytuacji. Praca skupia się na opisaniu działalności komercyjnych gospodarstw rolnych. Badaniem objęto trzy lokalizacje, w których funkcjonują gospodarstwa specjalizujące się w produkcji rolnej nastawionej na rynek. Z zastosowanej analizy regresyjnej wynika, iż w gospodarstwach rolnych nie występuje silna korelacja pomiędzy kapitałem a zyskiem. Wyniki wskazują raczej na to, że zyskowność gospodarstwa zależy od przyjętego modelu prowadzenia biznesu, z czego z kolei wynika fakt, że gospodarstwa, które się wyspecjalizowały i wzięły pod uwagę potrzeby rynku są bardziej dochodowe. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
135--144
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Aleksander Moisiu University Durres, Albania
Bibliografia
  • Ceko E. Menaxhimi Total i Cilesise.
  • Dixon J., Taniguchi K., Wattenbach H. 2003. Approaches to assessing the impact of globalization on African smallholders: Household and village economy modeling. Proceedings of a working session on Globalization and the African Smallholder Study. FAO (Agricultural Support Systems Division [AGS] and Agricultural and Development Economics Division [ESA]) and the World Bank. Rome: Food and Agriculture Organisation of the United Nations.
  • FAO. 1997. Marketing in developing country. 22.
  • FAO. 2003. Promoting market access for the rural poor in order to achieve the millennium development goals. 4.
  • Food and Consumer's Protection. 2007. Ministry of Agriculture. Strategjia Ndersektoriale e zhvillimit rural 2007-2013.
  • Food and Consumer's Protection. 2011. Ministry of Agriculture. Vjetari Statistikor 2011. Washington, D.C. International Food Policy Research Institute.
  • Heidhues F., Brüntrup M. 2003. Subsistence agriculture in development: Its role in processes of structural change. In: Subsistence agriculture in Central and Eastern Europe: How to break avicious cycle?
  • Kolnikaj P., Vërçuni A., Male B. Marketingu i produkteve bujqësore.
  • Land Fragmentation, Cropland Abandonment, and Land Market Operation in Albania. 2012. World Bank. Policy Research Working Paper, 6.
  • Lipton M. 2005. The family farm in a globalizing world: The role of crop science in alleviating poverty. 2020 Vision for Food, Agriculture, and the Environment Initiative Discussion Paper No. 40.Washington, D.C.: International Food Policy Research Institute.
  • Malone G. 1996. Manual of Agricultural Marketing. EU/PHARE.
  • Narayanan S., Gulati A. 2002. Globalization and the smallholders: A review of issues, approaches, and implications. Markets and Structural Studies Division Discussion Paper No. 50.
  • Reaching the rural poor: A renewed strategy for rural development. 2003. World Bank. Washington, D.C.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171253331

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.