PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 9 Przedsiębiorczość w warunkach kryzysu gospodarczego | 258--272
Tytuł artykułu

Status przedsiębiorczości w warunkach kryzysu edukacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Status of Entrepreneurship in the Conditions of an Educational Crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor treścią niniejszego artykułu uczynił problem kryzysu systemu edukacji w Polsce. Ów kryzys jest wynikiem wielu czynników, które z czasem ujawniły się z większa siłą, przyczyniając się do odczuwanego stanu zapaści polskiej oświaty na wszystkich jej szczeblach. Trudno wskazać jeden główny element odpowiedzialny za aktualny stan polskiego systemu edukacji. Autor skupia swą uwagę na, jego zdaniem, sześciu najważniejszych elementach, poddając każdy z nich analizie. Szczególną rolę do odegrania w programach nauczania ma przedmiot podstawy przedsiębiorczości, którego wprowadzenie miało na celu reorientację postaw młodego pokolenia i otwarcie go na zmiany rynkowe oraz na to, co wolny rynek aktualnie oferuje. Z perspektywy czasu można odnieść wrażenie, że przedmiot ten znacząco zmarginalizowano, czego dowodem jest choćby znikoma liczba godzin w tygodniowym rozkładzie zajęć szkoły ponadgimnazjalnej. Autor zwraca uwagę na korelację zubożenia liczby godzin i treści programowych tego przedmiotu z niepokojącymi wynikami badań, dotyczących stopnia przedsiębiorczości młodych Polaków oraz ich kompetencji w odczytywaniu nowych szans i wyzwań wolnego rynku na tle zjednoczonej Europy. Mimo konstatowanej przez wielu badaczy erozji systemu edukacji w Polsce można dostrzec ambitne próby tworzenia nowych wartości w obrębie przestarzałego systemu. Autor wymienia inicjatywy, które przy wsparciu władz oświatowych mają szansę odegrać znaczącą rolę w przełamywaniu barier i niechęci, stając się tym samym poważną alternatywą dla skostniałych i nieprzydatnych dziś form kształcenia postaw przedsiębiorczych w społeczeństwie. (abstrakt oryginalny)
EN
The author discusses the problem of a crisis of the contemporary Polish education. He attempts to explain the causes of its poor condition. The crisis of the educational system in Poland relates to different levels (primary school, secondary school, higher education). In the author's opinion, the lack of a long-term and concrete aim of education constitutes the most significant issue. The second source of difficulty is a continuous state of reform. These two factors, among others, have led to the present, negative condition of Polish schools. This article indicated numerous problems, which the Polish educational system is forced to cope with, in order to achieve better results. The subject entitled "basics of entrepreneurship" is a particular subject of discussions taking place presently. The level of knowledge of young individuals in this area is unsatisfactory. This is confirmed by the results of public research. Although various public initiatives have appeared, aiming at improving and raising the condition of Polish education, their scale is too small, and without comprehensive aid of from the Ministry of Education, they will not change the current reality. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski; Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu; Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Świdnicy
Bibliografia
  • Akcja przejdź do historii. Polska szkoła musi mieć silnie zaznaczony element wychowania (2012, 21 października). Pozyskano z: http://wpolityce.pl/artykuly/35582-akcja-przejdz-do-historii-polska-szkola-musi-miec-silnie-zaznaczony-element-wychowania.
  • Bachman, K. (2013, 30 maja). Nepotyzm na uczelniach zabije konkurencja. Gazeta.pl Wrocław. Pozyskano z: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,10395094,Bachmann__Nepotyzm_na_uczelniach_zabije_konkurencja.html.
  • Być przedsiębiorczym (2013, 30 maja). Pozyskano z: www.bycprzedsiebiorczym.pl.
  • Hartman, J. (2013, 30 maja). Kraina plagiatu obszerne ma granice. Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/hartman-kraina-plagiatu-obszerne-ma-granice,1,5289384,wiadomosc.html.
  • Brzozowski, T.T. (2012). Przedsiębiorczość jako postawa wobec innych i świata w kontekście procesu budowania płaszczyzny dla dialogu interpersonalnego. Perspektywa pedagogiczno-kulturowa. Przedsiębiorczość - Edukacja, 8, 115-126.
  • Dylus, A. (2005). Globalizacja. Refleksje etyczne. Wrocław: Wydawnictwo OSSOLINEUM.
  • Klesyk, A. (2012, 8 października). Młodzi Polscy nie mają podstawowej wiedzy z ekonomii, Forbes. Pozyskano z: http://www.forbes.pl/artykuly/sekcje/kariera/mlodzi-polacy-nie-maja-podstawowej-wiedzy-z-ekonomii,2.
  • Krok w przedsiębiorczość. Cele projektu (2013, 30 maja). Pozyskano z: http://www.krokwprzedsiebiorczosc.pl/.
  • Kuźma, J. (2000). Nauczyciele przyszłej szkoły. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.
  • Legutko, R. (2013, 30 maja). Wychowania w szkole już nie ma. Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/legutko-wychowania-w-szkole-juz-nie-ma,1,5024732,wiadomosc.html.
  • Legutko, R. (2013, 30 maja). 3 kroki do uzdrowienia edukacji. Pozyskano z: http://www.radiownet.pl/publikacje/legutko-3-kroki-do-uzdrowienia-edukacji.
  • Narodowe Centrum Nauki (2013, 07 maja). Pozyskano z: http://www.ncn.gov.pl/o-ncn/zadania-ncn.
  • Nowak, A. (2008, 18 maja). Szkoła miernoty, Wprost.
  • Nowak, J. (2009, 2 lutego). Kierunek do niczego. Metro.
  • Olejniczak, A. (2012, 22 października). Absurdy ze studiów. Pozyskano z: http://blog.onet.pl/42203,archiwum_goracy.html.
  • Palska, H. (2003, październik). Szczęśliwi Polacy? Impresje socjologa o sensie życia. Więź.
  • Sprawozdanie roczne rektora Uniwersytetu Warszawskiego za rok 2011 (2013, 30 maja). Pozyskano z: http://www.uw.edu.pl/strony/o_uw/dok/spraw2011/spraw2011.pdf.
  • Rydygier, E. (2013, 30 maja). Kryzys polskiej szkoły skutkiem ciągłego jej reformowania. Pozyskano z: http://rydygier.blog.onet.pl/Kryzys-polskiej-szkoly-skutkie,2,ID427227148,n.
  • Sassen, S. (2007). Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy. Kraków: Wydawnictwo UJ.
  • Wysoki, T. (2009, 29 czerwca). Na uczelnie trafiają niedouczeni kandydaci. Gazeta Wyborcza.
  • Zioło, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość - Edukacja, 8, 10-24.
  • Żyła, A. (2013, 30 maja). Oszukane pokolenie, czyli bajka o tym, że wyższe wykształcenie zapewnia pracę. Pozyskano z: http://info.elblag.pl/31,27383,Oszukane-pokolenie-czyli-bajka-o-tym-ze-wyzsze-wyksztalcenie-zapewnia-prace.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171253669

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.