PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | Problemy współczesnej ekonomii. Księga jubileuszowa poświęcona prof. zw. dr hab. Dorocie Kotlorz | 172--185
Tytuł artykułu

Praca i jej znaczenie we współczesnym świecie - wybrane problemy

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W XXI wieku edukacja stanowi jeden z podstawowych wskaźników rozwoju cywilizacyjnego państwa. We wszystkich krajach Unii Europejskiej następuje wzrost poziomu wykształcenia społeczeństwa, w Polsce efekty przemian ilościowych między innymi w postaci rosnącego wskaźnika skolaryzacji są widoczne od początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Jednak wzrost aspiracji edukacyjnych społeczeństwa nie idzie w parze ze wzrostem nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe oraz przyrostem liczby miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji. (...) Pomimo rosnącej roli wiedzy we współczesnym świecie i świadomości jej znaczenia jako czynnika determinującego w znacznym stopniu skuteczne funkcjonowanie przedsiębiorstw i gospodarek oraz budowę i utrzymanie ich przewagi konkurencyjnej, postępuje zjawisko underemployment i overeducation. Stąd konieczność intensyfikacji działań mających na celu nie tyle dalsze upowszechnienie kształcenia na poziomie wyższym oraz w postaci wdrażanej idei uczenia się przez całe życie, ale przede wszystkim koncentrację na ułatwieniu młodym ludziom przejścia z systemu kształcenia do zatrudnienia, adekwatnie do ich kwalifikacji i umiejętności zawodowych oraz życiowych aspiracji.(fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Szczepański J.: Uwagi o przedmiocie i zadaniach socjologii pracy. W: Jak pracuje człowiek. Z badań polskich psychologów, socjologów i ekonomistów. Red. B. Biegeleisen-Żelazowski. Warszawa 1961.
  • Orczyk J.: Postęp cywilizacyjny a praca. W: Przyszłość pracy w XXI wieku. Red. S. Borkowska. IPiSS, Warszawa 2004.
  • Wierzbicki A.P.: Wpływ megatrendów cywilizacji informacyjnej na sytuację w Polsce w początkach XXI wieku. "Telekomunikacja i Techniki Informacyjne" 2000, nr 1-2.
  • Bell D.: The Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting. Basic Books, New York 1973.
  • Rifkin J.: Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postronkowej. Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2001.
  • Toffler A.: Trzecia fala. PIW, Warszawa 1986.
  • Rogoziński K.: Kategoria pracy i terminy pochodne w perspektywie serwicyzacji. W: Praca w perspektywie ekonomicznej. Red. H. Januszek. Zeszyty Naukowe 2006, nr 72, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2006.
  • Drucker P.F.: Społeczeństwo pokapitalistyczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Szkoły wyższe i ich finanse w 2010 r. GUS, Warszawa 2011.
  • http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/education/data/database
  • Science, Technology and Innovation in Europe, Eurostat edycja 2009, Http://epp.eurostat.ec.europa.eu/ (stan na 19.12.2011 r.).
  • Narodowa Strategia Spójności, Warszawa 2005.
  • Ustawa o wyższych szkołach zawodowych z dnia 26 czerwca 1997 r. (Dz.U.nr 96, poz. 590 z późn. zm.).
  • Stewart T.: Intellectual capital: the New Wealth of Organizations. Crown Business, New York 1998.
  • Suff P., Reilly P.: In the know: Reward and Performance Management of Knowledge Workers. "HR Network Paper" 2005, No. 47, Institute for Employment Studies, Brighton 2005.
  • Drucker P.: Post-capitalist society. Basic Books, New York 1993.
  • Davenport T.H.: Thinking for a Living: How to Get Better Performance and Results from Knowledge Workers. Harvard Business School Press, Boston 2005.
  • Reich R.B.: Praca narodów. Przygotowanie się do do kapitalizmu XXI wieku. Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2000.
  • Kidd A.: The marks are on knowledge workers. Human Factors in Computing Systems, CH194, Boston 1994.
  • Elias P., Purcell K., SOC (HE): A Classification of Occupations for Studying the Graduate Labour Market, Researching Graduate Careers Seven Years On. Employment Studies Research Unit and Warwick Institute for Employment Research. "Research Report" 2004, No. 6.
  • Tomlinson M.: The Learning Economy and Embodied Knowledge Flows. CRIC Discussion Paper 1999, No. 26.
  • Webster E.: The Growth of Enterprise Intangible Investment.Melbourne Institute of Aplied Economic and Social Reserch, University of Melbourne 1999, http://www.melbourneinstitute.com/wp/wp1999n09.pdf
  • Porat M.U.: The Information Economy: Definition and Measurement. W: W.W. Cortada: Rise of the Knowledge Worker. Heinemann, Boston 1998.
  • Nauka i technika 2009. Informacje i opracowania statystyczne. GUS, Warszawa 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171254011

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.