PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 80 Koniunktura gospodarcza - 20 lat doświadczeń Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH | 85--101
Tytuł artykułu

Badania koniunktury metodą tygodniowego barometru - metodologia i wyniki analiz

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Barometrami koniunktury (ang. business cycle ind.ica.tors) nazywa się odpowiednio dobrane zestawy wskaźników statystycznych, czułych na zmiany koniunktury oraz wyprowadzane z nich wskaźniki zbiorcze. Barometry koniunktury służą zazwyczaj do orientacyjnej oceny stanu sytuacji gospodarczej i przewidywanych kierunków jej zmiany. Podkreślić należy, że nie można ich traktować jako wystarczającej podstawy do całościowej diagnozy stanu koniunktury. Wskaźniki te konstruowane są zazwyczaj w oparciu o empiryczne obserwacje zależności między wybranymi wielkościami ekonomicznymi. Doboru tych wielkości dokonuje się zarówno w oparciu o teorię ekonomiczną, jak i analizy ekonometryczne . Barometry koniunktury, obok testów koniunktury (ang. business condition tests), zalicza się do tzw. wskaźnikowych metod badania koniunktury gospodarczej. Jedną ze wspólnych cech tych metod badawczych jest względnie wysoka szybkość uzyskiwania aktualnych i syntetycznych danych o gospodarce. W przypadku oficjalnych danych statystycznych informacje są najczęściej opóźnione w stosunku do okresu którego one dotyczą od kilku do kilkunastu tygodni. Metody wskaźnikowe mogą natomiast przybliżać wiarygodny obraz aktualnej sytuacji gospodarczej niemal na bieżąco. (fragment tekstu)
Bibliografia
  • Fundowicz J., Wyżnikiewicz B. [listopad 2002], Wpływ zewnętrznych cykli koniunkturalnych na polską gospodarkę, [w:] Badania gospodarki polskiej. Stan bieżący i perspektywy rozwoju, "Prace i Materiały IRG SGH", nr 72, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 259-260.
  • Fundowicz J., Wyżnikiewicz B. [2003], Barometr sprawdził się, "Rzeczpospolita", nr 247/2003, 22.10.2003, s. B2.
  • Fundowicz J., Wyżnikiewicz B. [kwiecień 2003], Tygodniowy barometr koniunktury, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 4 (639).
  • Fundowicz J., Wyżnikiewicz B., Liczą się kierunki zmian, "Rzeczpospolita", nr 29/2003, 04.02.2003, s. B5.
  • Garczarczyk J., Mocek M., Olejnik L, Skikiewicz R. [2006], Wskaźniki koniunktury finansowej w diagnozowaniu i prognozowaniu gospodarki, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
  • Hubner D., Lubiński M., Małecki W., Matkowski Z. [1994], Koniunktura gospodarcza, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Łapiński K., Peterlik M. [wrzesień 2006], National and Regional Patterns of Business Cycle in Poland. The Results of Monthly Business Cycle Research in 2001-2005, referat prezentowany na 28 Konferencji CIRET, Rzym.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171254019

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.