PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 80 Koniunktura gospodarcza - 20 lat doświadczeń Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH | 259--271
Tytuł artykułu

Krajowe i regionalne wzorce koniunktury gospodarczej w Polsce. Wyniki badań koniunktury prowadzonych przez IBnGR w latach 2001-2006

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ocena stanu koniunktury gospodarczej w województwach prowadzona jest przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową od początku roku 2001. Badanie prowadzone jest metodą testu koniunktury w cyklu miesięcznym. Pytania podzielone są na dwie standardowe grupy. Pierwsza dotyczy oceny bieżącej sytuacji gospodarczej (w porównaniu do poprzedniego miesiąca), a druga przewidywań co do jej zmiany w najbliższym okresie (od miesiąca do trzech miesięcy). IBnGR wykorzystuje w swoim badaniu cztery, różniące się nieco od siebie, rodzaje ankiet - każda kierowana do innej grupy przedsiębiorstw. We wszystkich ankietach zawarte jest pytanie dotyczące oceny ogólnej sytuacji gospodarczej oraz pytanie dotyczące oczekiwań co do jej zmiany w kolejnych miesiącach. W ankiecie znajdują się także po cztery pytania odpowiadające specyfice działalności w danym sektorze (dwa dotyczące sytuacji bieżącej i dwa dotyczące oczekiwań w najbliższej przyszłości). I tak, firmy przemysłowe pytane są między innymi o zmianę poziomu zapasów i zmianę zatrudnienia. Firmy usługowe i firmy handlowe o obroty i liczbę klientów, a banki o wartość udzielonych kredytów i przychody z działalności operacyjnej. Każda z ankiet zawiera w sumie sześć pytań - trzy odnoszące się do sytuacji bieżącej i trzy sondujące oczekiwania przedsiębiorców. Ponieważ odpowiedzi na pytania mają charakter subiektywny, co miesiąc w poszczególnych firmach odpowiadają na nie te same osoby. Pozwala to znacznie ograniczyć czynnik subiektywizmu i czyni porównywalnymi wyniki z kolejnych miesięcy. (fragment tekstu)
Bibliografia
  • Hubner D. Lubiński m Małecki W. Matkowski Z.[1994], Koniunktura gospodarcza, PWE.
  • Romański M. Parchomenko W. Peterlik M. Wyżnikiewicz B [2001], Realizacja oczekiwań przedsiębiorców w badaniach metodą testu koniunktury,[w:] Koniunktura na rynku usług finansowych w Polsce, Akademia Ekonomiczna, Poznań.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171254343

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.