PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 2 (15) | 36--50
Tytuł artykułu

Wykorzystanie mediów społecznościowych przez uczelnie wyższe i studentów w świetle badań własnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Use of Social Media by Higher Education Institutions and Students in the Light of Empirical Studies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od kilku lat rośnie popularność portali społecznościowych w Polsce, co sprawia, że coraz więcej organizacji podejmuje działania określane mianem social media marketing. Dotyczy to również uczelni wyższych, których sytuacja na rynku usług edukacyjnych zmusza do zachowań przedsiębiorczych. Podobnie jak organizacje gospodarcze, najczęściej podejmują one działania na Facebooku, najpopularniejszym wśród studentów serwisie społecznościowym, z którego korzysta już blisko 70% polskich internautów. Celem artykułu jest analiza i ocena aktywności rodzimych szkół wyższych oraz studentów na Facebooku, porównanie aktywności uczelni publicznych i niepublicznych, a także wskazanie aktywności, jakie uczelnie powinny podejmować na tym portalu. Analizę oparto na badaniach własnych autorki: eksploracji strony (fanpage) uczelni w serwisie Facebook, prowadzonej od stycznia 2012 r., oraz badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród studentów dwóch trójmiejskich uczelni wyższych. Wyniki zrealizowanych badań pokazują, że uczelnie wyższe dostrzegają korzyści z działań prowadzonych w social media, o czym świadczy chociażby liczba polskich uczelni posiadających aktywne profile w najpopularniejszych serwisach społecznościowych, oraz dostarczają wiedzy o tym, jakie informacje powinny być dostępne na fanpage'u uczelni, żeby ten spełniał swoje funkcje.(abstrakt oryginalny)
EN
For several years, social networking sites are growing in popularity in Poland. That is why, more and more organizations take action known as social media marketing. This also applies to universities. The situation on the market of higher educational services forces universities to enterprising behavior. Just as business organizations, usually universities take actions on Facebook, the most popular social networking site, which is used by nearly 70% of Polish Internet users. The purpose of this article is to analyze and evaluate the activity of Polish universities and their students on Facebook, to compare the activity of public and private universities, and to identify activities that universities should take on this portal. The analysis is based on the author's own research: exploration of university's sites (fanpages) on Facebook (conducted from January 2012) and a survey carried out among the students of two Polish universities.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
36--50
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Buchnowska, Aktywność najlepszych polskich uczelni wyższych w serwisie społecznościowym Facebook, [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, ,,Ekonomiczne Problemy Usług", Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013 (w druku).
  • Buchnowska D., Polskie uczelnie wyższe w serwisach społecznościowych, [w:] Gospodarka elektroniczna. Wyzwania rozwojowe, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, ,,Ekonomiczne Problemy Usług" nr 88, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
  • Buchnowska D., Serwisy społecznościowe jako źródło wiedzy o klientach, "Informatyka Ekonomiczna" nr 18, J. Sobińska-Karpińska, I. Chomiak-Orsa, H. Sroka (red.), Systemy informacyjne w zarządzaniu. Zastosowania praktyczne, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, UE, Wrocław 2010.
  • Business.com's, 2009 B2B Social Media Benchmarking Study, http://img.en25.com/Web/Business- Com/2009%20B2B%20Social%20Media%20Benchmarking%20Study.pdf (13.12.2012).
  • Capgemini, HBR, Raport: Polskie firmy w mediach społecznościowych, http://www.pl.capgemini. com/insights-and-resources/publications/raport-polskie-firmy-w-mediach-spoecznociowych/ (10.02.2013).
  • Connect, Social Enterprise 2012 raport, http://www.socialenterprise.pl/raport (25.01.2013).
  • Dabner N., "Breaking Ground" in the use of social media: A case study of a university earthquake response to in form educational design with Facebook, ,,The Internet and Higher Education", Vol. 15, Issue 1, January 2012.
  • Deloitte, Biznes społecznościowy - nowa era w komunikacji biznesowej, http://www.deloitte.com/ assets/Dcom-Poland/Local%20Assets/Documents/Raporty,%20badania,%20rankingi/pl_Facebook_ 2012_PL.pdf (10.10.2012).
  • Eurostat, Internet access and use in 2012, http://europa.eu/rapid/press-release_STAT-12-185_en.htm (28.12.2012).
  • Grech M., Komunikacja i wizerunek uczelni niepublicznych: metodologia i wyniki badań empirycznych, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2010.
  • IAB Polska, A Ty komu ufasz? - Marka w serwisach społecznościowych, czerwiec 2012, http://www. iabpolska.pl/index.php?mnu=47&id=406 (23.10.2012).
  • IIBR, Marki w serwisach społecznościowych (czerwiec-lipiec 2012), http://iibr.pl/aktualnosci/rok_ 2012/i_kto_to_lubi_o_angazowaniu_uzytkownikow_serwisow_spolecznosciowych_w_relacje_ z_markami (15.10.2012).
  • Internet Standard, Raport Social Media 2010, http://www.internetstandard.pl/whitepapers/1594/
  • Raport.Social.Media.2010.html (15.06.2012). Kaznowski D., Nowy marketing, VFP Communications Sp. z o.o., Warszawa 2008.
  • Kubisiak P., Prokurat S., Sumara K., Krzycki M., Raport z badania: Polskie firmy w mediach społecznościowych, http://www.hbrp.pl/news.php?id=724&str=1 (15.12.2012).
  • Kulczycki E., Wykorzystanie mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe w Polsce. Badania w formule otwartego notatnika, http://www.academia.edu/1754180/Wykorzystanie_mediow_ spolecznosciowych_przez_ akademickie_uczelnie_wyzsze_w_Polsce._Badania_w_formule_ otwartego_notatnika (10.01.2013).
  • Pew Research Center, Social Networking Popular Across Globe, http://www.pewglobal.org/files/ 2012/12/Pew-Global-Attitudes-Project-Technology-Report-FINAL-December-12-2012.pdf (2.01.2013).
  • PMR Research, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/54-proc-polakow-korzysta-z-portali-spolecznosciowych- ktore-najpopularniejsze
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171254839

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.