Czasopismo
2011
|
Wiedza i komunikacja w innowacyjnych organizacjach
|
266--286
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W obliczu globalizacji gospodarki, internacjonalizacji przedsiębiorstw oraz rozwoju Internetu coraz częstszym zjawiskiem staje się praca w międzynarodowych zespołach wirtualnych. Jednym z największych problemów związanych z ich funkcjonowaniem staje się komunikacja. Jako że poszczególni członkowie zespołów wirtualnych reprezentują różne kultury narodowe i organizacyjne, komunikacja ta staje się coraz bardziej skomplikowana, ponieważ na jej charakter wpływają uwarunkowania kulturowe, a także fakt, że członkowie zespołów wirtualnych jako jedyne narzędzie komunikacji mają komunikację werbalną, są zaś pozbawieni narzędzi komunikacji niewerbalnej. W psychologii komunikację (porozumiewanie się) definiuje się jako relację między jednostkami, która implikuje świadome lub nieświadome przekazywanie wiadomości przeznaczonych do poinformowania jednostki lub grupy. W tym samym czasie, gdy przekazywana jest informacja, odbywa się wzajemne oddziaływanie odbiorcy i nabywcy oraz wytwarza się efekt zwrotny (feed-back. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
266--286
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Bjerke B.: Kultura a style przywództwa. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004
- Bartosik-Purgat M.: Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym. PWE S.A., Warszawa 2006
- Bell DeTienne K.: Komunikacja elektroniczna. ABC Wolters Kluwers, Warszawa 2009
- Cateora P.N., Ghauri P.N.: International Marketing. McGraw-Hill Publ., London 2000
- Chatman J.A., Jehn K.A.: Assessing the Relationship Between lndustry Characteristics and Organizational Culture: How Different can You Be? "Academy of Management Journal" 1994, No. 37
- Desphande R., Webster F.E.: Organizational Culture and Marketing: Defining the Research Agenda. "Journal of Marketing" 1989, No. 53
- Fujimoto Y., Bahfen N., Fermelis J., Hartel Ch.E.J.: The Global Village: Online Cross Cultural Communication and HRM. "Cross Cultural Management" 2007, Vol. 14, No. 1
- Hofstede G.: Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. PWE, Warszawa 2000
- Jabłonowska L.: Kulturowe uwarunkowania sposobów komunikowania się w organizacjach - priorytety i zaniedbania. W: Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim. Red. M. Juchnowicz. Oficyna Wolters Kluwer Business, 2009
- Karcz K.: Kultura jako uwarunkowanie procesu komunikacji. W: Komunikacja międzykulturowa w integrującej się Europie - aspekty metodyczne, wyniki badań. Red. K. Karcz. Warszawa 2004
- Kłoskowska A.: Kultura masowa. PWN, Warszawa 1980
- Kostera M.: Zarządzanie międzykulturowe. W: Zarządzanie, teoria i praktyka. Red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski. PWN, Warszawa 1996
- Mikułowski-Pomorski J.: Komunikacja międzykulturowa. AE, Kraków 1992
- Mruk-H.: Komunikowanie się w biznesie. AE, Poznań 2002
- Nizielska A.: Strategie marketingowe korporacji transnarodowych. AE, Katowice 2005
- Ociepka B.B.: Komunikowanie międzynarodowe. Astrum, Wrocław 2002
- Ogger G.: Zera w garniturach: niemiecki menedżer w podwójnym świetle. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1994
- Pauleen D.J., Yoong P.: Facilitating Virtual Team Relationships via Internet and Conventional Communication Channels. "Internet Research" 2001, Vol. 11, No. 3
- Pocztowski A., Purgał J.: Wpływ globalizacji na zarządzanie zasobami ludzkimi. W: Globalizacja w gospodarce światowej. UG, Gdańsk 2000
- Przytuła S.: Pozyskiwanie menedżerów do przedsiębiorstw międzynarodowych. Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków 2007
- Ramsoomair J.F.: The Internet In the Context of Cross Cultural Management. "Internet Research" 19.97, Vol. 7, No. 3
- Robson M.: Grupowe rozwiązywanie problemów. PWE, Warszawa 2005
- Sillamy N.: Słownik psychologii. Książnica, Katowice 1994
- Luecke R.: Stwórz zespół z ikrą. Kompletny poradnik tworzenia wydajnych i skutecznych zespołów. Wykłady harwardzkie dla ambitnych menedżerów. MT Biznes, Warszawa 2006
- Sułkowski Ł.: Kulturowa zmienność organizacji. PWE, Warszawa 2002
- Townsend A.M., Demarie S.M., Hendrickson A.: Virtual Teams. Technology and Workplace for the Future. W: Readings and Cases in International Management, A Cross Cultural Perspective. Sage Publications, 2003
- Tylor E.B.: Primitive Culture. John Murray, London 1871
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171254901