PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 1 | 34--44
Tytuł artykułu

Kierowanie we współczesnej organizacji - od komunikacji do mediacji

Warianty tytułu
Management within Modern Organization - from Communication Toward Mediation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie stanowi próbę ukazania wiodącej rangi mediacji w kierowaniu współczesną organizacją. W ramach tak zdefiniowanego zamierzenia wskazano, iż współczesna organizacja, na tle tradycyjnych typów organizacji, cechuje się wyższą racjonalnością podejmowanych działań, zwłaszcza na skutek szerszej partycypacji pracowników w zarządzaniu i otwartej komunikacji. W rezultacie komunikowanie we współczesnej organizacji, stanowiące istotę kierowania, należy interpretować jako jedną z funkcji kierowniczych. Na bazie niniejszych rozważań zaprezentowano koncepcję komunikowania się menedżerów z pracownikami na styku "obszarów swobodnej działalności" oraz ukazano koncepcję kierowania opartą na mediacji. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is focused on showing mediation as the leading factor of modern organization management. Assuming such definition, the paper indicates that modern organizations, if compared with traditional ones, are characterized by higher decision rationality, mostly due to greater employee participation in management and an open communication system. In this respect, communication within modern organizations, as it is considered crucial to management, should be viewed as one of the management functions. Making use of these theoretical premises, the paper presents the concept of communication between managers and employees within "an area of free activity" and the concept of mediation-based management. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
34--44
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Barnett R., (1994), The Limits of Competence, Open University Press, Buckingham.
  • 2. Brown W., (1960), Exploration in management, Heinemann, London.
  • 3. Dervitsiotis K.N., (2002), The Importance of Conversations-for-Action For Effective Strategic Management, "Total Quality Management", no 13(8).
  • 4. Gronbeck B.E., German K., Ehninger D., Monroe A.H., (2001), Zasady komunikacji werbalnej, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
  • 5. Hendry J., (2002), The Principal's other Problems: Honest, Incompetence and the Specification of Objectives, "Academy of Management Review", vol. 27, no 1.
  • 6. Kotarbiński T., (1965), Traktat o dobrej robocie, wyd. II, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków.
  • 7. Kurnal J., (1969), Zarys teorii organizacji i zarządzania, PWE, Warszawa.
  • 8. Lindsay P.H., Norman D.A., (1984), Procesy przetwarzania informacji u człowieka - wprowadzenie do psychologii, PWN, Warszawa.
  • 9. Mesjasz C., (2003), Nauki o zarządzaniu a teoria systemów złożonych, "Organizacja i Kierowanie", nr 4.
  • 10. Moore Ch.W., (1996), The Mediation Process. Practical Strategies for Resolving Conflict, Jossey-Bass Publishers, San Francisco.
  • 11. O'Shaughnessy J., (1972), Organizacja zarządzania w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
  • 12. Pascale R., Gioja L., Millemann M., (2001), Surfing the Edge of Chaos: The Laws of Nature and the New Laws of Business, Crown Business, New York.
  • 13. Penc J., (2005), Role i umiejętności menedżerskie - sekrety, sukcesy i kariery, Difin, Warszawa.
  • 14. Perechuda K. (red.), (2005), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 15. Perechuda K., (1997), Zarządzanie organizacją. Metody - techniki - procedury, Leopoldinum, Wrocław.
  • 16. Prahalad C.K., Rola menedżerów nowej ery na konkurencyjnym rynku [w:] Hesselbein F., Goldsmith M., Beckhard R., (1998), Organizacja przyszłości, Business Press, Warszawa.
  • 17. Pszczołowski T., (1978), Organizacja od dołu i od góry, Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • 18. Senge P., (1998), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • 19. Sikorski C., (2000), Wolność w organizacji. Humanistyczna utopia czy prakseologiczna norma? Antykwa, Kluczbork-Łódź.
  • 20. Simon H., (1991), Bounded Rationality and Organizational Learning, "Organizational Science", vol. 2, no 1.
  • 21. Simon H., (1982), Podejmowanie decyzji kierowniczych. Nowe nurty, PWE, Warszawa.
  • 22. Stankiewicz J., (1999), Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
  • 23. Warner T., (1999), Umiejętności w komunikowaniu się na przykładzie firmy, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
  • 24. Wawrzyniak B., (1977), Decyzje kierownicze w teorii i praktyce zarządzania, PWE, Warszawa.
  • 25. Zimniewicz K., (1991), Techniki zarządzania, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171254961

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.