PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 12 | nr 2 | 45--54
Tytuł artykułu

Etyka w pracy przedstawiciela medycznego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Work Ethics of the Pharmaceutical Sales Representatives
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Najistotniejszą częścią promocji firm farmaceutycznych są kontakty przedstawicieli medycznych (w środowisku nazywanych repami od ang. medical representative) z lekarzami. Od medyków bowiem uzależniona jest sprzedaż leków RX (wydawanych wyłącznie na receptę) generująca największe przychody dla firm. W 2006 r. leki te stanowiły 68% sprzedawanych medykamentów2. Przedstawiciele medyczni, co budzi wiele wątpliwości etycznych, odwiedzają lekarzy w godzinach ich pracy, zajmując miejsce pacjentów. Wiele zastrzeżenia budzi też fakt, że zazwyczaj mają oni dla lekarza jakiś drobny upominek w postaci: długopisu, kubka, karteczek, fartucha itp. Ofiarowują medykom także pomoc w opłaceniu konferencji, dają im próbki leków, pomagają w zakupie niezbędnego sprzętu do gabinetu. Nieświadomi niczego lekarze przyjmują "prezenty" i poddają się potężnemu działaniu "reguły wzajemności" oraz wielu innych wykorzystywanych przez sprzedawców metod wywierania wpływu. Leki w Polsce są jednymi z najdroższych w Europie, lecz w wyniku tych wszystkich działań marketingowych sprzedaż medykamentów ciągle wzrasta, a polskie społeczeństwo zamienia się powoli w społeczeństwo lekomanów. Poniższy artykuł, po pierwsze, krótko przedstawi wyniki światowych badań wskazujące na to, iż lekarze przy wypisywaniu pacjentom recept pozostają pod wpływem manipulacji odwiedzających ich przedstawicieli medycznych. Po drugie, zaprezentuje, jakie regulacje kodeksowe i prawne obowiązują przedstawicieli medycznych w Polsce. Po trzecie, pokaże na przykładzie badań przeprowadzonych w 2007 r., jak do etyki w swojej pracy podchodzą sami reprezentanci. (fragment tekstu)
EN
Over the last few years, the pharmaceutical industry intensified marketing activity in Poland. One of the most important ways of promotion are visits by pharmaceutical sales representatives in physicians' offices.Representatives during those meetings are using different sorts of tactics to manipulate physicians such as: gift-giving, free meals, travel subsidies, "fake" research, 'white Saturdays', sponsored teaching and conferences. An ethical ambiguity can be easily find in this work. The paper describes briefly the results of the research concerning the influence of the relationship between physicians with the pharmaceutical companieson prescribing habits which were conducted in other countries. The article presents law regulations and ethical codes present in Poland, but it concentrate on describing the results of 31 in-depth interviews with pharmaceutical sales representatives conducted between the June -November 2007.The main aim of this paper is to show how important are ethical and law standards for the pharmaceutical sales representative. Do they know it? Does companies take care about proper training and information in the area for their employees? Work ethics of the pharmaceutical sales representative is very important, and should be discussed. Drugs are special kind of goods which can influence people health and sometimes even lives so we should pay attention to the ways medicaments are advertise and promote. (original abstract)
Rocznik
Tom
12
Numer
Strony
45--54
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Nauk Społecznych Instytutu Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie
Bibliografia
  • M. Sowińska, Wzrasta sprzedaż leków, "Puls Medycyny" 2008, nr 5, s. 14.
  • G. Mickiewicz, Rynek leków zwalnia, "Służba Zdrowia" 2006, nr 92-95, s. 33.
  • E.C. Campbell, R.L. Gruen, J. Mountford, L.G. Miller, P.D. Cleary, D Blumenthal, A National Survey of Physician - Industry Relationships, "The New England Journal of Medicine" 2007, nr 356, s. 1742-1750.
  • A. Wazana, Physicians and the Pharmaceutical Industry: is a Gift Ever just a Gift? "The Journal of American Medical Association" 2000, no. 283, s. 373-380.
  • J.P. Orlowski, L. Wateska, The Effects of Pharmaceutical Firm Enticements on Physicians Prescribing Patterns. There's no such Think as a Free Lunch, "Chest" 1992, nr 102, s. 270-273.
  • R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,GWP, 2003, s. 41.
  • I. Konarska, Lekarz a firma farmaceutyczna - korupcja czy współpraca?, "Przewodnik Lekarza" 2004, nr 3, s. 14.
  • Kodeks Farmaceutycznej Etyki Marketingowej, s. http://www.infarma.pl/articles.php?miId=9(aktualne na 17.04.2008).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171254995

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.