PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 12 | nr 1 | 109--118
Tytuł artykułu

Filozoficzne i pragmatyczne ograniczenia etyki biznesu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Philosophical and Pragmatic Limitations of Business Ethics
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Lektura wielu tekstów omawiających problematykę etyki biznesu upoważnia do wniosku, że przynajmniej część autorów proponuje rozwiązania zbyt roszczeniowe, nie zawsze oparte na rzetelnej analizie obiektywnych uwarunkowań. Gdy postulaty etyczne oparte są na wątpliwych założeniach co do rzeczywistości i uwarunkowań działalności człowieka, na myśleniu życzeniowym, zbyt łatwo zamieniają etykę w jej karykaturę. Liczne przykłady z wielu krajów dowodnie wykazują, że ładnie brzmiące zobowiązania zawarte w kodeksach etycznych są respektowane w okresie koniunktury. Natomiast w sytuacjach kryzysowych o, w pewien sposób rozumianej, etyce nie ma mowy. Skoro tak się dzieje, że wierność deklarowanym zasadom jest tak trudna, należy postawić pytanie, czy etyka w biznesie jest możliwa i czy istnieją jakieś granice jej zastosowania. (fragment tekstu)
EN
There are three working theses formulated and proved in the paper. First, business ethics as a science not wishful thinking, encounters the following, impossible to overcome, difficulties: Lack of a precise definition of business ethics, Ethical relativism, Strong competition on national, international, and global market, Shareholders' interests vs. social responsibility of a company, Objective (based on scientific laws) limitations of business ethics, Ethical codes vs. the rules of a company, labour and employment legislation. Second, the author claims that a company cannot be treated as an ethical education institution. This kind of education should begin in a family, kindergartens, and schools. The issues of business ethics should be included into ethical education in above mentioned places. (e.g. negotiation, to keep one's promise, to keep on schedule etc.) Third, the issue of business ethics (ethical codes) should not be restricted to a company only. It should be put into the context of sector, national, multinational, and global market. (original abstract)
Rocznik
Tom
12
Numer
Strony
109--118
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Why Are the Problems of Business Ethics Insoluble?, [w:] W.M. Hoffman (red.),Proceedings of the First National Conference on Business Ethics. Business Ethics, Business Values, and Social Justice: Compatibility or Contradiction, Center for Business Ethics,Bentley College, Waltham, Mass.1997,s. 99-100.
  • A. MacIntyre, Dlaczego problemy etyki biznesu są nierozwiązywalne? [w:] Leo V. Ryan CSV, Jacek Sójka.(red.), Etyka biznesu. Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wydawnictwo "W drodze", Poznań 1997, s. 231-246.
  • J.S. Mill, J. Bentham, Utilitarianism and other Essays, A.R. Harmondsworth (red.), Penguin Books, Middlesex, England; New York, N.Y. USA 1987.
  • R.K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 1982, s. 121 i nast.
  • R.C. Solomon, Arystotelesowskie podejście do etyki biznesu,[w:] Leo V. Ryan, Jacek Sojka (red.), Etyka biznesu. Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wydawnictwo "W drodze", Poznań 1997,s. 334.
  • D.Begg, S.Fischer, R.Dornbusch, Ekonomia, T.1.,PWE, Warszawa 1994.
  • A. Dylus, Gospodarka-moralność-chrześcijaństwo, Warszawa 1995, s. 11 i nast.
  • B. Czarny, Ekonomia a sądy wartościujące, "Ekonomista" 1992, nr 2.
  • J.W. Weiss, Business Ethics. A Managerial, Stakeholder Approach. Wadsworth Publishing Company, Belmont, California 1994, s. 13.
  • R. De George, Business Ethics,2nd ed., Macmillan, New York 1986.
  • P. Drucker, Management Task, Responsibilities, Practices, Harper and Row, New York 1973.
  • M. Friedman, The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits, "New York Times Magazine" 1970, 13 September.
  • M. Rybak, Etyka menedżera -społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004, s.19.
  • The Word Bank. Data &Statistics. Http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/DATASTATISTICS/.
  • www.bbn.gov.pl/dokumenty/5-6_rap_kondycja_supermocarstwa.pdf.
  • A. Lewicka-Strzałecka, Etyczne standardy firm i pracowników,Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1999.
  • Ph. Kotler, Marketing.Analiza,planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner&Ska, Warszawa 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171255521

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.