PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 288 Społeczna odpowiedzialność organizacji : w poszukiwaniu paradygmatów, metodologii i strategii | 138--150
Tytuł artykułu

Tworzenie społecznie odpowiedzialnych innowacji (SOI) z perspektywy kosztów transakcyjnych

Autorzy
Warianty tytułu
Creating Socially Responsible Innovations Considering transaction Costs
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przyczyną napisania artykułu jest chęć znalezienia odpowiedzi na następujące pytanie: Jakie są główne problemy firm zaangażowanych w tworzenie i rozwój innowacji opartych na CSR, zainteresowanych tworzeniem wartości i zapobieganiem kosztom transakcyjnym? W pierwszej kolejności sugeruje się, że CSR działa jak katalizator, umożliwiając dzielenie się wiedzą, budowanie zaufania i ustanawianie idei i reguł pomiędzy wieloma partnerami wymiany, używając organizacyjnych kompetencji i zasobów celem dopasowania ich do potrzeb interesariuszy. Po drugie, podkreśla się fakt, że Społecznie Odpowiedzialne Innowacje (SOI) prowadzą do rozwoju różnych społecznych i ekonomicznych zasad, które oddziałują na niepewność i ograniczoną racjonalność transakcji, żeby minimalizować koszty transakcyjne i zwiększać wartość(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to address the following research question: what are the main difficulties encountered by firms engaged into the creation and development of innovations relied on Corporate Social Responsibility to create value and avoid transactional costs? First, it is suggested that CSR acts as a catalyst to knowledge-sharing, trust-building and establishing ideas and rules between multiple exchange actors using organizational competencies and resources to fit them to the needs of stakeholders. Second, the fact is highlighted that Socially Responsible Innovations (SRI) lead to the development of different social and economic rules that influence uncertainty and limit rationality to minimize transactional costs and increase transactional value.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Chesbrough H.W., Garman A.R., Otwarta innowacyjność: recepta na trudne czasy, "HBRP", listopad 2010.
  • Geyskens I., Steenkamp J.-B.E., Kumar N., Make, buy, or ally: A transaction cost theory meta-analysis, "Academy of Management Journal" 2006, Vol. 49, No. 3.
  • Ghoshal S., Moran P., Bad for practice: A critique of the transaction cost theory, "The Academy of Management Review", Vol. 21, No. 1, January 1996.
  • Hamel G., Breen B., Zarządzanie jutra, RedHorse, Warszawa 2008.
  • Henderson R.M., Clark K.B., Architectural Innovation: The Reconfiguration of Existing Product Technologies and the Failure of Established Firms, "Administrative Science Quarterly" 1990, 35.
  • Hollender J., Brenn B., The Responsibility Revolution: How the Next Generation of Business Will Win, Jossey-Bass, 2010, [w:] A. Bielewicz, Odpowiedzialność 2.0, "HBRP" Dodatek - Odpowiedzialny Biznes 2010.
  • Husted B.W., Folger R., Fairness and Transaction Costs: The contribution of organizational justice theory to an integrative model of economic organization, "Organization Science" Vol. 15, No. 6, November-December 2004.
  • Levitt S.D., Dubner S.J., Super freakonomia, Znak, Kraków 2011.
  • Lowndes V. [w:] Marsh D., Stoker G., Teorie i metody w naukach politycznych, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • MacGregor S.P., Fontrodona J., Exploring the fit between CSR and innovation, Working Paper, WP-759, July 2008.
  • Midttun A., Dirdal T., Gautesen K., Omland T., Wenstøp S., Integrating Corporate Social Responsibility and Other Strategic Foci in a Distributed Production System - A Transaction Cost Perspective on the North Sea Offshore Petroleum Industry, BI Norwegian School of Management, Research Report 11/2005.
  • Paauwe J., Boselie P., Challenging 'strategic HRM' and the relevance of the institutional setting, "Human Resource Management Journal" 2003; 13, 3.
  • Porter M.E., Kramer M.R., Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility, "Harvard Business Review", December 2006.
  • Pyszka A., CSR jako narzędzie pobudzania przedsiębiorstwa do poszukiwania innowacyjnego modelu działania, "Współczesne Zarządzanie" 2011, nr 4.
  • Rasheed H.S., Geiger S.W., Determinants of governance structure for the electronic value chain: Resource dependency and transaction costs perspectives, "Journal of Business Strategies", Fall 2001; 18,2
  • West M.A., Sparkling fountains or stagnant ponds: An integrative model of creativity and innovation implementation in work groups, "Applied Psychology: An International Review" 2002, 51 (3).
  • Williamson O.E., Ekonomiczne Instytucje kapitalizmu. Firmy, rynki, relacje kontraktowe, PWN, Warszawa 1998.
  • Wolter C., Veloso F.M., The effects of innovation on vertical structure: perspectives on transaction costs and competences, "Academy of Management Review" 2008, Vol. 33, No. 3.
  • Zajac E.J., Olsen C.P., From transaction cost to transactional value analysis: Implications for the study of interorganizational strategies, "Journal of Management Studies", 30:1 January 1993, 0022- -2380.
  • Zbroińska B., Koszty transakcyjne skarbowości. Analiza instytucjonalna kontraktów skarbowych, Wyd. UJK, Kielce 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171256685

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.