PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 288 Społeczna odpowiedzialność organizacji : w poszukiwaniu paradygmatów, metodologii i strategii | 160--172
Tytuł artykułu

Homoresponsabilis - edukacja globalna na rzecz społecznej odpowiedzialności w szkolnictwie zawodowym

Autorzy
Warianty tytułu
Homoresponsabilis - Global Education for Social responsibility in Vocational Education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie dobrej praktyki w zakresie edukacji globalnej i społecznej odpowiedzialności na przykładzie projektu Homoresponsabilis in the globalized World realizowanego w ramach programu Leonardo da Vinci. Projekt jest adresowany do szkolnictwa zawodowego na poziomie średnim. Wybór takiej grupy docelowej nie jest przypadkowy, albowiem, jak pokazują statystyki, zdecydowana większość przedsiębiorców ma właśnie takie wykształcenie. Logiczne jest zatem, aby adresować edukację z zakresu społecznej odpowiedzialności, etyki biznesu, sprawiedliwego handlu oraz problemów globalnych właśnie do tej grupy docelowej. Projekt Homoresponsabilis jest jednym z przykładów, w jaki sposób wzbogać edukację w wyżej wymienionym zakresie o innowacyjne metody oparte na pedagogice aktywnego uczenia się (active pedagogy lub pedagogy of active learning).(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to demonstrate a good practice in the area of global education and social responsibility on the example of the project Homoresponsabilis in the Globalized World implemented under the scope of the Leonardo da Vinci programme. The project is aimed at vocational education at the secondary level. The choice is not accidental because, as statistics show, the vast majority of entrepreneurs completed just such a level of education. It is logical, therefore, to address education in the field of corporate social responsibility, business ethics, fair trade and global issues in particular to this target group. Homoresponsabilis project is one of the examples how to enrich education using innovative methods based on active pedagogy (or pedagogy of active learning).(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Aid Watch Report, Polish development cooperation 2010, Zagranica Group, Warsaw 2011.
  • Allen D., Tanner K., Infusing Active Learning into the Large Enrollment Biology Class: Seven strategies, from the simple to complex, "Cell Biology Education", Vol. 4, 262-268, Winter 2005."The American Society for Cell Biology", http://www.lifescied.org/cgi/reprint/4/4/262.pdf.
  • Centrum Północ-Południe Rady Europy, Przewodnik po edukacji globalnej. Poradnik dla edukatorów: jak rozumieć i realizować edukację globalną. Grupa Zagranica, Warszawa 2012.
  • Deklaracja Edukacji Globalnej z Maastricht (The Maastricht Global Education Declaration), przyjęta przez Europejski Kongres Edukacji Globalnej, Maastricht, 15-17.11.2002; http://www.coe.int/t/ dg4/nscentre/ge/GE-Guidelines/GEgs-app1.pdf.
  • GUS, Aktywność ekonomiczna ludności Polski, Warszawa 2003.
  • http://www.best.at/.
  • http://www.developmentinaction.org.
  • http://www.groupeone.be/.
  • http://www.responsabilis.eu/.
  • http://www.time-foundation.org/.
  • http://zagranica.org.pl/images/stories/EDUKACJA_GLOBALNA/ Przewodnik_po_Edukacji_Globalnej_Grupa_ZagranicaPL.pdf.
  • Michalik M., O niektórych paradoksach odpowiedzialności, [w:] A.M. Tchorzewski (red.), Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, Wyd. "WERS" s.c., Bydgoszcz 1998.
  • Plan współpracy rozwojowej w 2012 r., Ministerstwo Spraw Zagranicznych, http://www.polskapomoc. gov.pl/files/Dokumenty_i_Publikacje/Plan_wspolpracy_2012/plan_2012_final.pdf
  • Reichel J., Oczyp P. (red.), Jak uczyć o społecznej odpowiedzialności i zrównoważonym rozwoju, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, 2011.
  • The Principles for Responsible Management Education. UN Global Compact, July 2007.
  • Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o pomocy rozwojowej, DzU nr 234, poz. 1386, http://orka.sejm.gov. pl/opinie6.nsf/nazwa/4469_u/$file/4469_u.pdf.
  • Van De Bogart W. G., Developing a Pedagogy for Active Learning (PAL) Part I, Including a brief history of Active Learning in Thailand, "Academic Journal Thammasat University", Bangkok, Thailand 2009, http://www.earthportals.com/Portal_Messenger/ActiveLearning.html. Waloszczyk K., Kryzys ekologiczny w świetle ekofilozofii, Politechnika Łódzka, Łódź 1996
  • . Wieloletni program współpracy rozwojowej na lata 2012-2015, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, http://www.polskapomoc.gov.pl/files/dokumenty_publikacje/PW_PL-po_reas.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171256691

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.