PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 11 | 93--112
Tytuł artykułu

Standaryzacja w zarządzaniu jakością usług prawnych

Autorzy
Warianty tytułu
Standards in the Management of Legal Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Standaryzacja to proces ujednolicenia, znormalizowania. Sporządzenie standardów może mieć różnorakie cele w zależności od tego, czego one dotyczą i do kogo są skierowane. Stąd konieczność opracowywania odrębnych i zindywidualizowanych standardów dla różnych usług, a nawet dla różnych instytucji. Przyglądając się funkcjonującym standardom prowadzenia poradnictwa prawnego można podzielić je na trzy typy. Pierwszy, którego celem jest ujednolicenie usług. Drugi, który dąży do zachowania jakości wypracowanej marki i wreszcie trzeci, będący pewną deklaracją wyznawanych zasad - czy to przez pojedynczego dostawcę usług czy też przez ich grupę. Immanentną cechą standardów powinna być ich ewolucja. Standardy powinny być dokumentem żywym - dyskutowanym przez różne strony, zaangażowane w proces świadczenia usług (zleceniodawców, wykonawców, klientów, polityków, naukowców). (abstrakt oryginalny)
EN
Standardization is a process of unification, normalization. Introducing standards could have various aims - depends on what they refer to and to whom they are addressed. Thus that is need to setting different and individualized standards for various services and institutions. When we look at existing standards of providing legal service, one could divide it into three groups. The aim of the first of them is unification of services. The Second one strives to maintain the quality of already developed brand. And the third could be perceived as a kind of declaration of shared principles - of an individual service provider or the group of them. Inherent element of the standards should be their evolution. A standards should be a "living" document - discussed by the representatives of various groups involved in the provision of services (public bodies, contractors, customers, politicians, scientists). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
93--112
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Polska Akademia Nauk
Bibliografia
  • J. Boczoń, Poradnik standaryzacji usług społecznych, Warszawa 2004, str. 18-21, podaję za: R. Szarfenberg, Standardy i standaryzacja pracy socjalnej i usług pomocy i integracji społecznej, w: R. Szarfenberg (red.), Krajowy raport badawczy. Pomoc i integracja społeczna wobec wybranych grup - diagnoza standaryzacji usług i modeli instytucji, Warszawa 2011, str. 30.
  • R. Szarfenberg, Standardy i standaryzacja pracy socjalnej i usług pomocy i integracji społecznej, w: R. Szarfenberg (red.), Krajowy raport badawczy. Pomoc i integracja społeczna wobec wybranych grup - diagnoza standaryzacji usług i modeli instytucji, Warszawa 2011, str. 51-52.
  • E. Bogacz-Wojtanowska, M. Dudkiewicz, K. Górniak, G. Makowska, A. Stokowska, Standardy i uwarunkowania współpracy w opinii przedstawicieli organizacji pozarządowych i administracji samorządowej. Wstępne badania jakościowe, w: G. Makowski (red.), Jakość współpracy między organizacjami pozarządowymi i administracją publiczną. Raport końcowy z badań, Warszawa 2011, str. 58.
  • W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, http://www.slownik-online.pl/kopalinski/DE8344403C459B8DC12565930082E468.php
  • Z Wejcman, Tło społeczne standaryzacji usług społecznych, str. 1, dostępne na: http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CEQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.mazowia.ngoorg.pl%2FZbigniew%2520Wejcman%2520podstawowe%2520pojecia%2520z%2520zakresu%2520standaryzacji%2520us%25B3ug%2520socjalnycb.doc&ei=jqwmULuEGsHJtAb9vlG4Dw&usg=AFQjCNEzVXNfigQKL MdgdluxBWkRrFwi6A
  • K. Balon, W. Hesse, Standaryzacja a system świadczenia usług pomocy społecznej w Niemczech, Salzgitter/Berlin 2010, na: http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/Ekspertyza%20Niemacy.pdf
  • P. Malinowski, POI w sądach czyli obywatel w roli głównej, "Na wokandzie" 2011, nr 5, str. 6-8
  • F. Czernicki, Wnioski z badania nad standardami poradnictwa, tekst dostępny na: http://e-kirp.pl/index.php//Moim-zdaniem/Prawo/Wnioski-z-badania-nad-standardami-poradnictwa
  • S. P. Osborne, Quality Dimension. Evaluating Quality of Services and Quality of Life in Human Seivices, "British Journal of Social Work" 1992, nr 22, s. 447 - cyt. za: Standardy i standaryzacja pracy socjalnej i usług pomocy i integracji społecznej, w: R. Szarfenberg (red.), Krajowy raport badawczy. Pomoc i integracja społeczna wobec wybranych grup - diagnoza standaryzacji usług i modeli instytucji, Warszawa 2011, str. 20.
  • H. van As, Assuring Quality Legal Aid in Mexico and the Netherlands: Horses for Courses?, str. 1, dostępne na: http://www.ilagnet.org/jscripts/tiny_rnce/plugins/filernanager/files/Killarney_2005/Conference_Papers/Hennie_van_As_-_Assuring_quality_legal_aidJn_Mexico_and_the_Netherlands.pdf (tłumaczenie własne).
  • E. Löffler, Defining Quality in Public Administration, str. 6-7, 12; dostępne na: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/nispacee/unpan005013.pdf
  • B. Bouckaert. Measuring Quality, w: С. Pollitt, G. Bouckart (eds.), Quality Improvement m European Public Services. Concepts, Cases and Commentary, Sage Publications, London 1995, str. 194, cyt. za: E. Löffler, Defining Quality in Public Administration, str, 10 (tłumaczenie własne).
  • F. Czernicki. Standardy poradnictwa na świecie, artykuł dostępny na: http://e-kirp.pl/index.php/Moim-zdaniem/Prawo/Standardy-poradnictwa-na-swiecie
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171257611

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.