PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | 2 Rola przedsiębiorczości w podnoszeniu konkurencyjności społeczeństwa i gospodarki | 65--75
Tytuł artykułu

Przedsiębiorczość w badaniach empirycznych Instytutu Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Entrepreneurship in Empirical Research in the Institute of Economics of University of Information Technology and Management in Rzeszów
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zagadnienie przedsiębiorczości jest współcześnie bardzo ważnym elementem rozważań w naukach społecznych. Znaczenie przedsiębiorczości rośnie wraz z rozwojem procesów określanych ogólnie mianem globalizacji. Jak podkreślają M.K. Nowakowski i J.J. Wajszczuk, to zjawisko ma charakter wielowymiarowy i ujawnia się w wielu dziedzinach życia. Z punktu widzenia przedsiębiorczości, podstawowe trendy, na które należy zwrócić uwagę, to: rozwój technologiczny, znoszenie barier przepływu kapitału, zwiększanie dostępu do rynku globalnego oraz wzrost mobilności pracobiorców. Niebagatelne znaczenie ma również sfera kulturowa, która objawia się zmianą upowszechnianych systemów wartości i wzorców postępowania. (fragment tekstu)
EN
In this article the analysis of the development of entrepreneurship in Podkarpackie Province was presented. In the first part the author discusses the term "entrepreneurship", which is ambiguous and has various definitions in specialist texts. Then he presents results of the survey conducted among the entrepreneurs from the small & medium business sector, and he outlines the subject of researches conducted by the Institute of Economics of University of Information Technology and Management in Rzeszów. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Bibliografia
  • 1. Adamczyk W., Przedsiębiorczość. Próba definicji, "Przegląd Organizacji", 5/1996.
  • 2. Bratnicki M., Mitologia przedsiębiorczości organizacyjnej, "Przegląd Organizacji", 5/2003.
  • 3. Bratnicki M., Przedsiębiorczość i dynamika organizacji, "Organizacja i Kierowanie", 2/2001.
  • 4. Bratnicki M., Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, AE, Katowice 2002.
  • 5. Bratnicki M., Refleksje teoretyka nad przedsiębiorczością i przedsiębiorcami współczesnego biznesu, "Przegląd Organizacji", 5/2001.
  • 6. Kuratko D.F., Hodgetts R.M., Entrepreneurship. A contemporary approach, Dryden Press, Orlando 1998.
  • 7. Drucker P.F., Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość, EMKA, Warszawa 2004.
  • 8. DuBrin A.J., Praktyczna psychologia zarządzania, PWN, Warszawa 1979.
  • 9. Francik A., Przedsiębiorczość a innowacje, "Zeszyty Naukowe", 444, AE, Kraków 1994.
  • 10. Innowacje w rozwoju przedsiębiorczości w procesie innowacji, W. Janasz (red.), Difin, Warszawa 2004.
  • 11. Internet a zarządzanie marketingowe. Uwarunkowania rozwoju małych i średnich firm, S. Ślusarczyk, R. Góra, J. Strojny (red.), Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszów 2005.
  • 12. Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, M. Juchnowicz (red.), Poltext, Warszawa 2004.
  • 13. Kasiewicz S., Klasyfikacja wskaźników oceny zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, "Organizacja i Kierowanie", 3/1999.
  • 14. Kraśnicka T., Wokół pojęcia przedsiębiorczości, "Przegląd Organizacji", 6/2002.
  • 15. Machaczka J., Zarządzanie rozwojem organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1998.
  • 16. Machaczka J., Zmiana organizacji jako zjawisko wielowymiarowe, "Przegląd Organizacji", 12/2004.
  • 17. Nowakowski M.K., Wajszczuk J.J., Globalizacja i biznes. Powrót do źródeł i wartości, "Organizacja i Kierowanie", 4/2003.
  • 18. Pacholski M., Słaboń A., Słownik pojęć socjologicznych, AE, Kraków 1997.
  • 19. Penc J., Zarządzanie w Nowej Ekonomii, "Przegląd Organizacji", 11/2001.
  • 20. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, J. Lichtarski (red.), AE, Wrocław 1999.
  • 21. Praktyczne problemy przedsiębiorczości, H. Wnorowski, A. Letkiewicz (red.), Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2001.
  • 22. Przedsiębiorczość a lokalny i regionalny rozwój gospodarczy, J. Targalski (red.), AE, Kraków 1999.
  • 23. Przedsiębiorczość i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w XXI wieku, B. Piasecki (red.), UŁ, Łódź 2002.
  • 24. Psychologia ekonomiczna, T. Tyszka (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
  • 25. Skica T., Strojny J., Tabasz W., Witkowski K., Samorząd gminny a rozwój przedsiębiorczości. Podkarpaccy przedsiębiorcy wobec uwarunkowań wzajemnych relacji, raport z badań (maszynopis).
  • 26. Skica T., Strojny J., Tabasz W., Witkowski K., Samorząd gminny a rozwój przedsiębiorczości. Podkarpaccy samorządowcy wobec uwarunkowań wzajemnych relacji, raport z badań (maszynopis).
  • 27. Targalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2003.
  • 28. The Art and Science of Entrepreneurship, D.L. Sexton, R.W. Smilor (red.), Ballinger Publishing Company, Cambridge 1986.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171258229

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.