Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Stages of Polish Logistics Services Development - from Tradition (1PL) to Innovation (5PL)
Języki publikacji
Abstrakty
Rynek usług logistycznych w Polsce w ostatnich 20 latach przeszedł ogromną ewolucję spowodowaną reformą gospodarczą na początku lat 90. XX wieku oraz procesem dostosowania do zasad działania Unii Europejskiej. Początkowo usługi logistyczne były realizowane we własnym zakresie przez producenta lub firmę handlową. Następny etap ewolucji usług logistycznych stanowiły usługi świadczone przez zewnętrznych dostawców, opierających swoją działalność na zarządzaniu tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, takimi jak transport i magazynowanie w stosunkowo wąskim zakresie. Globalizacja działalności gospodarczej zwiększyła zapotrzebowanie na globalne łańcuchy dostaw. Spowodowało to kolejny etap rozwoju usług logistycznych, tj. pojawienie się na rynku operatorów logistycznych, których zadaniem jest integracja i optymalizacja łańcucha dostaw. Obecnie operator logistyczny świadczy usługi o wirtualnym charakterze organizacji oraz zaawansowanych technologiach informatycznych wiążących systemy partnerów w łańcuchach dostaw poprzez interfejsy - tzw. e-business. Współczesna logistyka stawia na innowacyjnych operatorów logistycznych, którzy z kolei kładą nacisk na: rozwój technologii informacyjnych w e-biznesie, Green Logistics, niezawodność i bezpieczeństwo łańcucha dostaw oraz jego zwinność.(abstrakt oryginalny)
The market of logistics services in Poland in last 20 years has strongly evolved. It was caused by the economic reform in the early 90s and the process of adapting to the rules and regulations of the European Union. In the beginning logistic services was performed on their own by producers or trading companies. The next step in the evolution of logistics services was services provided by external suppliers based on traditional logistics functions such as transport and storage in a relatively narrow range. The globalization of business has increased the demand for global supply chains. This has led to next stage in the development of logistics services. Logistics operators has came to the market theirs job was to integrate and optimize the supply chain has came to on the market. Currently, the logistics operator is providing IT services for companies. IT services are connecting partners systems in supply chains through interfaces called e-business. The modern logistics relies on innovative logistics providers who are focused on development of information technologies in e-business, Green Logistics and supply chain reliability and security.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
145--155
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- Antonowicz M., Outsourcing logistyczny a trzecia i czwarta strona logistyki, "Logistyka" 2008.
- Fechner I., Szyszka G., Logistyka w Polsce. Raport 2011, Biblioteka Logistyka, Poznań 2012.
- Koziak A., Innowacyjne modele biznesowe w prowadzeniu działalności gospodarczej, innopomorze.pomorskie.eu.
- Różycki W., Bartosz M., Wpływ kompleksowości usług logistycznych na stopień integracji między partnerami w łańcuchu dostaw, Polski Kongres Logistyczny LOGISTICS 2000, materiały konferencyjne, Poznań 2000.
- Rydzkowski W., Usługi logistyczne. Teoria i praktyka, Biblioteka Logistyka, Poznań 2011.
- Rydzkowski W., Trzuskawska-Grzesińska A., Rozwój logistyki kontraktowej 3PL i 4PL na świecie i w Polsce, Polski kongres logistyczny, "Nowe wyzwania, nowe rozwiązania", Biblioteka Logistyka, Poznań 2008.
- Szyszka G., Logistyka w Polsce - raport, Biblioteka Logistyka, Poznań 2002.
- Ślubowski S., Rynek transportu i logistyki w Polsce, Nowe Horyzonty 2007.
- Wallenburg C., Cahill D., Knemeyer A., Goldsby T., Commitment and Trust as Drivers of Loyalty in Logistics Outsourcing Relationships: Cultural Differences Between the United States and Germany, "Journal of Business Logistics" 2011, Vol. 32, No. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171258713