PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 31 T.1 Metody ilościowe w ekonomii - tom 1 | 49--64
Tytuł artykułu

Przegląd metod wielowymiarowej oceny jakości działań w służbie zdrowia

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Overview of Multivariate Methods for Assessment the Quality of Operations in Health Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Polska stoi przed poważnym problemem: z jednej strony powinna znacznie zredukować dług publiczny, a z drugiej poprawić wydajność i jakość usług społecznych, szczególnie zaś usług publicznej ochrony zdrowia, która w opinii Polaków (CBOS, 2010 r.) jest w złym stanie. W artykule przedstawiono przegląd mierników ocen instytucji medycznych stosowanych w czterech obszarach: ekonomicznym (wydajność procesu leczenia), profesjonalnym (skuteczność rozumiana jako zdolność poprawy stanu zdrowia pacjenta), procesowym rozumianym jako ocena TQM i TQC, oraz personalnym, czyli badanie satysfakcji pacjenta z otrzymanej usługi. (abstrakt oryginalny)
EN
Recently, increased attention has been directed towards problems connected with the quality of health services (public healthcare system). Hospitals are encouraged to seek organizational models enabling them to reduce costs as a result of optimal employment of available resources and to enhance the satisfaction of patients owing to optimization of treatment conditions. Unfortunately, the reduction of costs often leads to the selection of patients and long wait times. The paper aims to describe a model of analyzing a healthcare and hospital system so that satisfactory outcomes may be delivered. The healthcare entities are evaluated along four dimensions: 1. Professional. The efficiency is defined as ability to improve the health status of an average patient. 2. Economic. The performance is defined as an outcome to cost ratio. However, the measurement is difficult, as there are many diverse "inputs" and "outputs" involved in the treatment process (service delivery). 3. Processual. TQM here is understood as activities with respect to hospital management aimed at safeguarding the quality of medical treatment. 4. Personal. It is focused on patient satisfaction. The issue at stake is the diversity of subjective perception by consumers as regards different dimensions of a service. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Auxilla F., Rossi C., La valutazione nell'ambito sanitario, w: Valutare la qualità: i servizi di pubblica utilità alla persona, red. M. Carpita, L. D'Ambra, M. Vichie, G. Vittadini, Edizioni Guerinie Associati, Milano 2006.
  • Balestra P., Nerlove M., Pooling Cross Section and Time Series Data In the Estimation of a Dynamic Model: The Demand for Natural Gas, "Econometrica" 1966, nr 3.
  • Biernacki M., Problemy pomiaru jakości życia, w: Elementy metrologii ekonomicznej, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 2000.
  • Biernacki M., Problemy pomiaru jakości usług w służbie zdrowia w Polsce, w: Modelowanie i prognozowanie gospodarki narodowej, Prace Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2007.
  • Borkowska-Kalwas T., Dostępność świadczeń zdrowotnych w opinii Polaków 1998-2003, CSIOZ, Warszawa 2004.
  • Bulanowska B., New England Healthplan Emplyer Data and Information Set, "Zdrowie i zarządzanie" 2001, nr 2.
  • Charnes A., Cooper W., Rhodes E., Measuring the Efficiency of Decision Making Units, "Europan Journal of Operational Research" 1978.
  • Goldstein H., Multilevel Statistical Models, Edward Arnold, Halstead Press, New York 1995.
  • Gori E., Vittadini G., La valutazione dell'efficienza ed efficacia dei servizi alla persona, w: Qualita e valutazione nei servizi di publica utilita, Etas, Milano 1999.
  • Jondrow J., On the Estimation of Technical Inefficiency in the Stochastic Frontier Production Function Model, "Journal of Econometrics" 1982.
  • Komunikat CBOS BS/24/2010.
  • Mały rocznik statystyczny Polski, 2008, 2010, 2011, GUS, Warszawa.
  • OECD in Figures 2007 Edition.
  • Parasuraman A., Zeithaml V., Berry L., A Conceptual Model od Service Quality and Its Implications for Future Research, "Journal of Marketing" 1985, Fall.
  • Stiglitz E., Economics of the Public Sector, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Suchecka J., Ekonomia zdrowia i opieki społecznej, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
  • Vittadini G., Berta P., La valutazione dell'efficacia in sanita, w: La valutazione della qualita nel sistema sanitario, red. G. Vittadini, Milano 2010.
  • Wróbel P., Tak nam droga kardiologia, "Rynek Zdrowia", 12.03.2012.
  • Zdrowie i ochrona zdrowia w Polsce, GUS, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171258821

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.