PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 | 51--73
Tytuł artykułu

Parlamenty narodowe i ich rola w procesie integracji europejskiej. Deficyt demokracji w UE w czasach kryzysu ekonomicznego i niepewności politycznej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
National Parliaments and their Role in European Integration. The EU's Democratic Deficit in Times of Economic Hardship and Political Insecurity
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analiza nowych przepisów dotyczących roli parlamentów narodowych w UE zachęca do refleksji. Jednym z największych uprawnień nadanych parlamentom, wprowadzonych przez Traktat Lizboński, jest niewątpliwie prawo czuwania nad przestrzeganiem zasady pomocniczości. Parlamenty narodowe uczestniczące w monitorowaniu przestrzegania owej zasady pełnią funkcję nadzorczą. Kontrola może być przeprowadzana ex ante, za pomocą mechanizmu wczesnego ostrzegania na mocy art. 7 protokołu nr 2, lub ex post, na podstawie pośredniego prawa do wszczęcia postępowania przed TSUE na mocy art. 8 protokołu nr 2. Może aktywne i pełne korzystanie z przysługujących dziś parlamentom narodowych uprawnień to właśnie kierunek, w którym powinny podążać? Tworząc kolektywnie pewnego rodzaju ciało nadzorcze, niezależnie od jego formy, nie dopuszczą do powielania istniejących europejskich struktur instytucjonalnych, a jednocześnie pozostaną ważnymi aktorami integracji europejskiej.(fragment tekstu)
EN
The article describes and assesses the role of national parliaments in EU legislation considering the reforms introduced by the Lisbon Treaty. This is closely connected with the understanding and (political) application of the principle of subsidiarity. After an analysis of the possibilities and limitations of the relevant legal regulations in the post-Lisbon age, alternative ways for participation of national legislators on the European level are being scrutinized and proposed. The issue of democratic legitimisation is also interconnected with the current political reforms being discussed in order to overcome the 'Euro-crisis'. Finally, the authors argue that it does not make sense to include national parliaments in the existing legislative triangle of the EU and they promote the creation of a new kind of supervisory body instead.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
51--73
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • C. Seidl, Österreicher sehen sich in der EU schlecht vertreten, "Der Standard", 16.07.2012.
  • M. Szeligowska, The European citizens' initiative - empowering european citizens within the institutional triangle: a political and legal analysis, "Bruges Political Research Papers" no. 24/2012, s. 53.
  • J. Priban, Desiring a democratic european polity: the European Union between the constitutional failure and the Lisbon Treaty w: The European Union after Lisbon, eds. H. Blanke, S. Mangiameli, Berlin 2012, s. 71.
  • C. Calliess, Der Kampf um den Euro: Eine "Angelegenheit der Europäischen Union" zwischen Regierung, Parlament und Volk, "NVwZ Neue Zeitschrift für Verwaltungsrecht" nr 1/2012, s. 7.
  • A. Voßkuhle, Die Verfassung gilt auch in der Krise, "Der Spiegel online", http://bit.ly/MdWc4d [dostęp 17.07.2012].
  • S. Kuzmany, Lasst uns abstimmen!, "Der Spiegel online", http://bit.ly/QB5xZE [dostęp 8.08.2012].
  • M. Aden, Europa als Rechtsraum angesichts der Eurokrise, "Recht der internationalen Wirtschaft" nr 8/2012, s. 1.
  • I. Pernice, La Rete Europea di Costituzionalita - Der Europäische Verfassungsverbund und die Netzwerktheorie, "Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht" nr 1/2010, s. 52.
  • J. Habermas, Die Krise der Europäischen Union im Lichte einer Konstitutionalisierung des Völkerrechts - Ein Essay zur Verfassung Europas, "Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht" nr 1/2012, s. 1.
  • M. Draghi, The future of the euro: stability through change, "Die Zeit", 29.08.2012.
  • A. Bogdandy, The European Lesson for International Democracy: The Significance of Articles 9-12 EU Treaty for International Organizations, "European Journal of International Law" no. 23/2012, s. 315.
  • M. Ruffert, Institutionen, Organe und Kompetenzen - der Abschluss eines Reformprozesses als Gegenstand der Europarechtswissenschaft w: Der Reformvertrag von Lissabon, red. J. Schwarze, A. Hatje, "EuR Beiheft" nr 1/2009, s. 35.
  • R. Hrbek, The Role of National Parliaments in the EU w: The European Union after Lisbon, eds. H. Blanke, S. Mangiameli, Berlin 2012, s. 137.
  • P. Craig, G. De Burca, EU Law. Text, cases and materials, New York 2011, s. 57-58.
  • N. Foster, Foster on EU Law, New York 2011, s. 83
  • A. Nguyen, Die Subsidiaritätsrüge des Deutschen Bundesrates gegen den Vorschlag der EU-Kommission für eine Datenschutz-Grundverordnung, "ZEuS Zeitschrift für europarechtliche Studien" nr 3/2012, s. 6.
  • V. Trstenjak, E. Beysen, Das Prinzip der Verhältnismäßigkeit in der Unionsrechtsordnung, "EuR Europarecht" nr 3/2012, s. 266.
  • A. Cygan, The parliamentarisation of EU decision-making? The impact of the Treaty of Lisbon on National Parliaments, "European Law Review" no. 36/2011, s. 480.
  • A. Cygan, National Parliaments within the EU polity - no longer losers but hardly victorious, "ERA Forum" no. 4/2012, s. 518.
  • H. Steiger, Mehr Demokratie in der EU - aber wie?, "Zeitschrift für Rechtspolitik" nr 5/2012, s. 14.
  • M. Nettesheim, Verfassungsrecht und Politik in der Staatsschuldenkrise, "Neue Juristische Wochenschrift" nr 20/2012, s. 1409.
  • A. Maurer, National Parliaments after Amsterdam: adaptation, re-calibration and europeanisation by process w: Paper for Working Group Meeting, XXIVth COSAC, s. 6.
  • J. O'Brennan, T. Raunio, National parliaments within the enlarged European Union. From 'victims' of integration to competitive actors?, London 2007, s. 8.
  • P. Norton, Parliaments and governments in Western Europe, London 2011, s. 1-15.
  • U. Everling, Europas Zukunft unter der Kontrolle der nationalen Verfassungsgerichte Anmerkungen zum Urteil des Bundesverfassungsgerichts vom 30. Juni 2009 über den Vertrag von Lissabon, "EuR Europarecht" nr 1/2010, s. 91.
  • A. Hatje, Demokratische Kosten souveräner Staatlichkeit im europäischen Verfassungsverbund, "EuR Beiheft" nr 1/2010, s. 124.
  • P. Jendroszczyk, Pomoc Niemiec w zawieszeniu, "Rzeczpospolita", 11.07.2012.
  • P. Buras, Wspólna Europa. Reaktywacja, "Gazeta Wyborcza", 13.09.2012.
  • A. Weber, Der Vertrag vom Lissabon vor dem polnischen Verfassungsgericht, "Europäische Grundrechte Zeitschrift" nr 5-9/2012, s. 140.
  • C. De Secondat, Baron de Montesquieu, The Spirit of the Laws, 1748.
  • J. Twieg, Die Rolle der nationalen Parlamente in der europäischen Integration vom EGKSVbis zum Vertrag von Lissabon, Norderstedt 2009, s. 16.
  • M. Chardon, Mehr Transparenz und Demokratie - Die Rolle nationaler Parlamente nach dem Vertrag von Lissabon w: Lissabon in der Analyse. Der Reformvertrag der Europäischen Union, red. W. Weidenfeld, Baden-Baden 2008, s. 173.
  • C. Mellein, Die Rolle von Bundestag und Bundesrat in der Europäischen Union, "EuR Beiheft" nr 1/2011, s. 48.
  • S. Kurpas, B. Crum, National Parliaments and the subsidiarity principle w: The Treaty of Lisbon: implementing the institutional innovations, "CEPS Special Reports" 2007, s. 88.
  • K. Fischer, Der Vertrag von Lissabon. Text und Kommentar zum Europäischen Reformvertrag, Vern 2010, s. 146.
  • D. Chalmers, G. Monti, European Union Law. Updating Supplement, Cambridge 2008, s. 42.
  • R. Streinz, C. Ohler, Der Vetrag von Lissabon zur Reform der EU, Munich 2010, s. 73-74.
  • M. Kaczynski, Paper tigers or sleeping beauties? National Parliaments in the post-Lisbon european political system, "CEPS Special Reports" 2011, s. 8.
  • J. Schoo, Das neue institutionelle Gefüge der EU w: Der Reformvertrag von Lissabon, red. J. Schwarze, A. Hatje, "EuR Beiheft" nr 1/2009, s. 56.
  • P. Craig, The Lisbon Treaty. Law, politics, and Treaty reform, New York 2011, s. 186.
  • S. van Hecke, Polity-building in the Constitutional Convention: transnational party groups in European Union institutional reform, "Journal of Common Market Studies" no. 5/2012, s. 848 i nast.
  • T. Horsley, Subsidiarity and the European Court of Justice: missing pieces in the subsidiarity jigsaw?, "Journal of Common Market Studies" no. 2/2012, s. 267.
  • G. Westerwelle, Der Wert Europas: Vier Thesen zum Zukunftsprojekt Europa, "Integration" nr 2/2012, s. 90.
  • D. Göler, Die Grenzen des "Cost-of-Non-Europe" - Narrativs: Anmerkungen zur Sinnstiftung der europäischen Integration, "Integration" nr 2/2012, s. 135.
  • P. Cecchini, The European Challenge 1992 - The Benefits of a single market, Aldershot 1988.
  • M. Heidegger, Bycie i czas, 1962, Dział pierwszy, rozdział 6.
  • H. Carnegy, Samaras demands end to talk of 'Grexit', http://on.ft.com/RHUs9L [dostęp 7.09.2012].
  • T. Krohn, Wenig Lust auf den Euro, "Deutschlandfunk - Europa heute", http://bit. ly/OYDpzt [dostęp 7.09.2012].
  • P. Wittrock, Stunde der Scharfmacher, "Der Spiegel online", http://bit.ly/R2gy mz [dostęp 6.09.2012].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171258881

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.