PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 8 | 20--30
Tytuł artykułu

Wybrane aspekty funkcjonowania przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym

Autorzy
Warianty tytułu
Aspects of Company Operations in International Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zasadniczym celem artykułu jest opracowanie typologii przedsiębiorstw występujących w biznesie międzynarodowym. Autor postawił następujące pytanie badawcze: jak wzrost zaangażowania ponadnarodowego wpływa na organizację przedsiębiorstw, a tym samym na sposób ich funkcjonowania. Artykuł został podzielony na trzy części. W pierwszej z nich autor przedstawia istotę i koncepcję przedsiębiorstwa w naukach ekonomicznych. Druga część poświęcona jest analizie przyczyn internacjonacji i zachowaniu się przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. W ostatniej, trzeciej części, autor proponuje typologię przedsiębiorstw funkcjonujących w biznesie międzynarodowym. (fragment tekstu)
EN
Enterprises that operate in international business face many challenges. They usually take a specific business orientation depending on the scope of international activities. As a result the enterprises follow a pattern of behavior and organization in international business. The thorough analysis of literature lets the author treat the research topic positively. The relation between the scope of international activities and organization of company operations is justified by the author. He presents the typology of companies in international business. The directions of further research on enterprises in international environment are defined as a in-depth micro level analysis of the companies in international business. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
20--30
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Ball, D.A., McCulloch, W.H., International Business: Introduction and Essentials, Irwin, Homewood, IL 1993.
  • Bartlett, Ch., Ghoshal, S., Managing Across Borders. The Transnational Solution, Harvard Business School Press, Boston 1989.
  • Daniels, J.D., Radebaugh, L.H., International Business. Environments and Operations, Addison-Wesley, Reading 1989.
  • Fonfara, K., Gorynia, M., Najlepszy, E., Schroeder, J" Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000.
  • Gołębiowski, T. (red), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
  • Gordon, R., Globalization. New Production Systems and the Spatial Division of Labour, in: The New Division of Labour: Emerging Forms of Work Organization in International Perspective, ed. W. Littek, A. Charles, Walter de Gruyter, Berlin 1996.
  • Gorynia, M., Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
  • Griffin, R.W., Pustay, M.W., International Business: a Managerial Perspective, Addison-Wesley, Reading 1996.
  • Gruszecki, T., Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Harzing, A., An Empirical Analysis and Extension of the Bartlett and Ghoshal Typology of Multinational Companies, Journal of Business Studies 2000, No. 31.
  • Johanson, J., Vahlne, J.E., The Internationalization Process of the Firm: a Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments, Journal of International Business Studies 1977, No. 8.
  • Otta, W.J., Strategia przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych, w: Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, red. T. Gołębiowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
  • Pierścionek, Z., Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw międzynarodowych i globalnych, w: Umiędzynarodowienie i globalizacja przedsiębiorstw, red. C. Supeł, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
  • Porter, M., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
  • Rasmussen, E.S., Madsen, T.K., The Born Global Concept, Proceedings of the 28th Annual Conference of European International Business Academy (EIBA), 2002.
  • Ray, P.K., Venaik, S., Virtual Transnational Corporations: Redefining the Economic Geography of International Partnership in the New Economic Order, European International Business Academy, 29th Annual Conference, Copenhagen 2003, December.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.
  • Shenkar, O., Luo, Y., International Business, John Wiley & Sons, New York 2004.
  • Stonehouse, G., Hamill, J., Campbell, D., Purdie, T" Globalizacja: strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa 2001.
  • Stoner, J.A.F., Wankel, C., Kierowanie, PWE, Warszawa 1997.
  • Yip, G.S., Strategia globalna, PWE, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171259357

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.