PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 54 | 65--79
Tytuł artykułu

Od definicji cechy do zarządzania jakością

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
From the definition of a feature to quality management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nakreślona w tym artykule droga "od definicji cechy do zarządzania jakością" ukazuje ważność nurtu kwalimetrycznego w ukształtowaniu obecnego stanu systemowego podejścia do zarządzania jakością. Trudno przecenić znaczenie zawartej w tej pracy konkluzji, że kryteria rozróżniania tego co ilościowe i jakościowe oparte na mierzalności nie mają nic wspólnego z przeciwstawianiem sobie ilości i jakości. Ewolucja systemowego podejścia do zarządzania jakością ujawnia swój wyraźnie modułowy charakter. Ważne miejsce w tej ewolucji mają metody statystyczne, a zwłaszcza te, które określa się nazwą statystyczna kontrola jakości. Znaczące osiągnięcia ma tu Krakowska Szkoła Statystyczna, a w szczególności koncepcje prof. Andrzeja Iwasiewicza. (abstrakt oryginalny)
EN
The path presented in the hereby paper "from the definition of a feature (characteristic) to quality management" illustrates the importance of qalimetric stream in influencing the existing status of systemic approach to quality management. One cannot underestimate the significance of presented in the study conclusion following which the criteria for distinguishing what is quantity and quality specific based on measurability are far from contrasting quantity and quality. An important role in this evolution is played by statistical methods and especially these defined as statistical process control. Cracow School of Statistics and, in particular, the concepts by Professor Andrzej Iwasiewicz represent significant achievements in this field. (original abstract)
Rocznik
Tom
54
Strony
65--79
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Baborski A. (1979), Teoria języków formalnych a modelowanie systemów dynamicznych, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 157.
  • Borys T. (2000), Ilość a jakość. Kilka refleksji PO latach, w: Między liczbą a treścią (red. A. Iwasiewicz), Wyd. AE w Krakowie, Kraków.
  • Borys T. (1984), Kategoria jakości w statystycznej analizie porównawczej, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.
  • Dahlgaard J.J., Kristeseu K, Kanji G.K. (2000), Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa.
  • EFQM Transition Guide (2009), EFQM, Bruksela.
  • Grudowski P. (2003), Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania, AJG, Bydgoszcz.
  • Grupiński R. (1981), Opis statystyczny w badaniach prawnoznawczych, PWE, Warszawa.
  • Hamrol A., Mantura W. (2005), Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa-Poznań.
  • Iwasiewicz A. (1985), Statystyczna kontrola jakości w toku produkcji; systemy i procedury, PWN, Warszawa.
  • Iwasiewicz A. (1987), Problemy niepełnej sprawności w statystycznej kontroli jakości, Wyd. AE w Krakowie, Kraków.
  • Karaszewski R. (2000), Systemy zarządzania jakością największych korporacji świata i ich dyfuzja (zjawisko, rozwój, znaczenie), UMK, Toruń.
  • Kukuła K. (1998), Elementy statystyki w zadaniach, PWN, Warszawa.
  • Menedżer jakości (2000), red. J. Bagiński, Politechnika Warszawska, Warszawa.
  • Myszewski J. (1998), Zarządzanie zmiennością. Systemowe spojrzenie na metody statystyczne w zarządzaniu jakością, ORGMASZ, Warszawa.
  • Peuker Z. (1972), Statystyka, PWE, Warszawa.
  • Peters T.J., Waterman R.H. (2000), Poszukiwanie doskonałości w biznesie, Medium, Warszawa.
  • Rogoziński Z. (1976), Metody statystyczne w prawoznawstwie, PWE, Warszawa.
  • Sawicki F. (1982), Elementy statystyki dla lekarzy, PWL, Warszawa.
  • Skrzypek E. (2010), Kaizen, Problemy Jakości, nr 7.
  • Smoluk A. (1996), Pomiar jako zbiór rozmyty, w: Przestrzenno-czasowe modelowanie i prognozowanie zjawisk gospodarczych (red. A. Zeliaś), Wyd. AE w Krakowie, Kraków.
  • Steczkowski J., Zeliaś A. (1981), Statystyczne metody analizy cech jakościowych, PWE, Warszawa.
  • Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia (2001), PN-EN ISO 9000:2001.
  • Urbaniak M. (2010), Kierunki doskonalenia systemów zarządzania jakością, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  • Wawak S. (2006), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Helion, Gliwice.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171259633

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.