PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 30 | 47--58
Tytuł artykułu

Wpływ instrumentów marketingu ekologicznego na zachowania konsumentów na rynku produktów spożywczych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Impact of Environmental Marketing Instruments on Consumer Behavior in Food Market .
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule poruszono zagadnienia dotyczące marketingu ekologicznego. W celu zebrania informacji na temat identyfikacji i oceny wpływu marketingu ekologicznego na zachowania rynkowe konsumentów żywności, zastosowano metodę wywiadu bezpośredniego standaryzowanego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Badani cenią fakt,że żywność ekologiczna w porównaniu z żywnością konwencjonalną zawiera mniej konserwantów i jest wytwarzana bez nawozów sztucznych. Wyniki badań wskazują, że badani respondenci dostrzegają coraz bardziej wagę narzędzi zielonego marketingu, które podkreślają działania przedsiębiorstwa w zakresie ochrony środowiska.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper concerns the issues related to environmental marketing. In order to gather infor- mation on the identification and assessment of the impact of environmental marketing on the market behavior of food consumers, a method of direct interview using a standardized questionanaire was applied. The respondents appreciate the fact that organic foods in comparison with conventional foods contain less preservatives and is produced without chemical fertilizers. The research results indicate that the surveyed respondents increasingly perceive the importance of green marketing instruments, which highlight the enterprise's operations in the scope of environmental protection. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Z. Urbaniak,Zielony marketing,"Marketing w Praktyce" 2001, nr 4, s. 5-8.
  • Ph. Kotler,Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wyd. Gebethner i Ska,Warszawa 1994, s. 26-29.
  • K. Peattie,Environmental marketing management, Pitman Publishing, London 1995, s. 28,31, 182
  • W. Łuczka-Bakuła,Rynek Żywności ekologicznej, PWE, Warszawa 2007, s. 120.
  • S. Misra, C.L. Huang, S.L. Otto, Consumer willingness to pay for pesticide-free fresh produce, "Western Journal of Agricultural Economics" 1991,Vol. 16, No. 2
  • R. Zanoli, S.Naspetti,Consumer motivations in the purchase of organic food, "British Food Journal" 2002, Vol. 104, No. 8/9
  • M. Grzybowska-Brzezińska, Premises for purchase of ecological food according to respondents, "Olsztyn Economic Journal" 2008, nr 3, s. 90-103
  • J. Newerli-Guz., M.Śmiechowska, Walory żywności ekologicznej w opinii konsumentów, "Bromatologia i Chemia Toksykologiczna" 2004, suplement, s. 137.
  • W. Łuczka-Bakuła,Rynek żywności..., s. 205.
  • J. Szymańska,Rynek Żywności ekologicznej w Polsce. Technologia, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2002, s. 133-144.
  • A. Wysokińska,Konsumenci wobec rynku żywności ekologicznej, Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 2003, Roczniki Naukowe V, z. 3, s. 217-222.
  • S.Żakowska-Biemans, K. Gutkowska, Rynek Żywności ekologicznej w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, SGGW, Warszawa 2003, s. 222-227
  • W. Łuczka-Bakuła,Przeobrażenia na rynku żywności ekologicznej, "Przemysł Spożywczy" 2004, nr 1, s.11-17
  • M. Grzybowska-Brzezińska, The preferences of ecological ford consumers, "Polish Journal of Natural Sciences" 2007, suplement, No. 4. s. 161-169.
  • M. Grzybowska-Brzezińska,Zachowania młodych konsumentów i seniorów na rynku żywności ekologicznej, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Orientacja na klienta na konkurencyjnym rynku, red. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 711, Problemy Zarzadzania, Finansów i Marketingu nr 25, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012, s. 211-223.
  • G. Grankvist, A. Biel,The importance of beliefs and purchase criteria in the choice of ecolabeled food products ,"Journal of Environmental Psychology" 2001, No. 21, s. 405-410.
  • M. Grzybowska-Brzezińska, Conditions and scale of ecological food consumption, "Olsztyn Economic Journal" 2008, No. 4, s. 278-286
  • M. Grzybowska-Brzezińska,Premises for purchase..., s. 90-103.
  • M. Grzybowska-Brzezińska,Świadomość ekologiczna konsumentów a ich zachowania na rynku Żywności, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą nr 51, 2011,s. 242-254
  • M. Grzybowska-Brzezińska, Uwarunkowania rozwoju ekokonsumpcji w zachowaniach konsumentów północno-wschodniej Polski, "Handel Wewnętrzny" 2012, t. II, wrzesień-październik,s. 209-218.
  • L. Garbacz,Wrażliwość zależy od dochodów. Zachowania proekologiczne konsumentów w świetle badań ankietowych, "Ekoprofit" 2003, nr 3, s. 91-96.
  • M. Wier, C. Calverley,Market potential for organic ford in Europe , "British Food Journal"2002, No. 104, s. 1-6.
  • S.Urban,Ekomarketing produktów spożywczych, "Zdrowa żywność" 2006, nr 3, s. 9-11.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171259865

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.