PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | z. nr 35 | 182--195
Tytuł artykułu

Second-level Digital Divide (DD2) : an Investigation into Online Users' Skills

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In the light of the universally accepted fact that information and communication technologies can serve towards the development of a society and a region, it was considered necessary to examine the state of the information society in the Subcarpathia region of Poland. An important aspect of this development is the levels of digital readiness and competence among its members. This is especially important in rural societies where the population may become increasingly disadvantaged, first in relative and then in absolute terms. In an attempt to measure the actual digital divide one should consider, not only access to digital tools but also access to the information superhighway, i.e. the Internet. It should also be noted that the so-called "second-level" digital divide, caused by several other factors associated with information access and use may be prevalent. (original abstract)
W świetle faktu, że powszechnie przyjęte technologie informacyjne i komunikacyjne mogą służyć rozwojowi społeczeństwa i regionu, uznano za konieczne zbadanie stanu społeczeństwa informacyjnego w regionie podkarpackim. Ważnym elementem tego procesu jest ocena poziomu gotowości i kompetencji cyfrowych wśród mieszkańców regionu. Jest to szczególnie ważne w społecznościach wiejskich, ze względu na ich peryferyjne lokalizacje. W dążeniu do zmierzenia rzeczywistego podziału cyfrowego należy rozważyć nie tylko dostęp do cyfrowych narzędzi, ale również dostęp do autostrady informacyjnej, jaką jest Internet. Należy również zainteresować się kwestią tak zwanej przepaści cyfrowej "drugiego stopnia", spowodowanej przez kilka innych czynników związanych z jakością dostępu do informacji oraz skalą jej wykorzystywania. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
182--195
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • DiMaggio P., Hargittai E., From the 'digital divide' to 'digital inequality': Studying Internet use as penetration increases. Princeton: Center for Arts and Cultural Policy Studies, Woodrow Wilson School, Princeton University, 2001.
  • Dragomirescu H, Szabo Z., Pook L., From information literates to knowledge workers: challenges and endeavours for Romania. In: S. Assar, R. El-Amrani (eds.), Information Systems Education and Research in Developing Countries, Proceedings of thepre-ICIS'08 Workshop on International Development, December 14, Paris 2008.
  • Lee W.G., Measuring achievement of ICT competency for students in Korea, "Computers & Education", Volume 56, Issue 4, May 2011.
  • Local Data Bank, Polish Central Statistical Office (access 16.12.2012).
  • Prior M., Post-broadcast democracy: How media choice increases inequality in political involvement and polarizes elections, Cambridge, NY: Cambridge University Press, 2007.
  • Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2008-2012, (Information Society in Poland. Statistical results from the years 2008-2012) GUS, Warszawa 2012.
  • Van Dijk J., A framework for digital divide research, "Electronic Journal of Communication", 12 (1) 2003.
  • Warren M., The digital vicious cycle: Links between social disadvantage and digital exclusion in rural areas, "Telecommunications Policy", Vol. 31, Issues 6-7, July-August 2007.
  • Yates D.S., Moore D.S., Starnes D.S., The Practice of Statistics, 3rd ed. Freeman 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171260253

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.