PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 101 Rynek informacji i komunikacji | 5--14
Tytuł artykułu

Kultura organizacyjna a zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organizational Culture and Knowledge Management in Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Informacja (a z nią związana wiedza) staje się, obok ziemi, pracy i kapitału, czwartym, i to bardzo istotnym czynnikiem produkcji. Posiadanie wiedzy otwiera dostęp do pozostałych zasobów i umożliwia działania tworzące bogactwo. Tempo zachodzących przemian gospodarczych oraz procesy i zjawiska występujące w zmieniającym się otoczeniu implikują, a nawet wymuszają, potrzebę zrozumienia istoty i ogromnego znaczenia zastosowania wiedzy. Dla współczesnych organizacji, które chcą przetrwać oraz mieć szansę na dalszy rozwój, wiedza powinna stanowić kluczowy zasób strategiczny. Oznacza to potrzebę opracowania oraz implementacji systemu zarządzania wiedzą w każdym obszarze działalności organizacji, jako procesu integrującego, będącego wyznacznikiem realizacji przyjętych celów strategicznych. Aby umiejętnie zarządzać wiedzą, należy mieć rozwinięty system zarządzania informacją. (fragment tekstu)
EN
The article presents that knowledge management is a necessary element of building competitive advantage of companies. However, whether employees are inclined to this type of management depends on the existing organizational culture in companies. It has significant influence and motivates employees to obtain information and then to use the useful knowledge in the organization. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Evans Ch., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa 2005.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I., Sankowska A., Wa􀄔tuchowicz M., W kierunku zarz􀄅dzania drugiej generacji - model diamentu czterech paradygmatów wspó􀃡czesnego przedsi􀄊biorstwa, "E-mentor" 2010, nr 1.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wa􀄔tuchowicz M., Systainability w biznesie, czyli przedsi􀄊biorstwo przysz􀃡o􀄞ci. Zmiany paradygmatów i koncepcji zarz􀄅dzania, Poltext, Warszawa 2010.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Zarz􀄅dzanie wiedz􀄅 w przedsi􀄊biorstwie, "E-mentor" 2005, nr 1.
  • Jemielniak D., Ko􀄨mi􀄔ski A., Zarz􀄅dzanie wiedz􀄅, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • Kierunki i metody zarz􀄅dzania przedsi􀄊biorstwem, red. W. Kowalczewski, W. Matwiejczuk, Difin, Warszawa 2007.
  • Koby􀃡ko G., Morawski M., Przedsi􀄊biorstwo zorientowane na wiedz􀄊, Difin, Warszawa 2006.
  • Kultura dialogu. To􀄪samo􀄞􀃼 europejska a edukacja, red. B. Borkowska, M. 􀃠yda, Wydawnictwo WSZMiJO, Katowice 2004.
  • Malara Z., Umiej􀄊tno􀄞􀃼 zarz􀄅dzania wiedz􀄅 i kapita􀃡em intelektualnym jako czynnik sukcesu wspó􀃡czesnego przedsi􀄊biorstwa, w: Spo􀃡eczne uwarunkowania sukcesu organizacji, "Prace i Materia􀃡y Wydzia􀃡u Zarz􀄅dzania Uniwersytetu Gda􀄔skiego" 2009, nr 2-3.
  • Paliszkiewicz J.O., Rozwój organizacji poprzez zarz􀄅dzanie kapita􀃡em intelektualnym, ALPHA, Ostro􀃡􀄊ka 2005.
  • Paliwoda-Matiola􀄔ska A., Odpowiedzialno􀄞􀃼 spo􀃡eczna w procesie zarz􀄅dzania przedsi 􀄊biorstwem, C.H. Beck, Warszawa 2009.
  • Peltokorpi V., Intercultular Communications in Foreing Subsidiaries. The Influence of Expatriates' Language and Cultural Competencies, "Scandinavian Journal of Management" 2010.
  • Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarz􀄅dzanie wiedz􀄅 w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Schein E.H., Corporate Culture. Survival Guide, Jossey- Bass, San Francisco 2004.
  • Zarz􀄅dzanie wiedz􀄅 w przedsi􀄊biorstwie, red. B. Wawrzyniak, Wydawnictwo WSPiZ im. Leona Ko􀄨mi􀄔skiego, Warszawa 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171260869

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.