PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 11 | nr 3 (43) Doradztwo organizacyjne | 203--215
Tytuł artykułu

Rola trenera-doradcy w edukacji menedżerskiej

Warianty tytułu
Coach-Consultant Role in Management Education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza i prezentacja ról trenerskich i nauczycielskich. Zestawiono w nim cechy coacha, mediatora i doradcy z klasyczną rolą nauczyciela akademickiego. Artykuł pokazuje zalety i wady, jakie wynikają z przenikania się rynku i akademii (co ma miejsce zwłaszcza w szkołach zarządzania). Wskazuje na konsekwencje tej mieszanki, czyli potrzebę łączenia ról wykładowcy i doradcy. Przybliża te role oraz prezentuje ich analizę. Rozważania dotyczą obszaru edukacji menedżerskiej i wyższych szkół biznesowych, co oznacza, że wnioski pozostają w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Artykuł oparty jest na badaniach etnograficznych oraz wieloletnim doświadczeniu autorki w roli wykładowcy i trenera. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to analyze and present social role of coach and teacher professions. It presents combination of specific features of a coach, a mediator, aconsultantas well as a classic role of academic teacher. This paper presents advantages and disadvantages of mutual influence of market and academia (especially in management schools). It points out the consequences of this compound which is mixing together a role of a teacher and a consultant. Presented considerations relate to management education so all the conclusions may be applied only in a management discipline. The paper presents results of ethnographic research as well as long-term experience of the author in the role of a coach and an academic teacher. (original abstract)
Rocznik
Tom
11
Strony
203--215
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Buzan, T. (2004). Mapy Twoich myśli. Łódź: Ravi.
  • Chrostowski, A. i Jemielniak, D. (2011). Skuteczne doradztwo strategiczne: Metoda Action Research w praktyce. Warszawa: Poltext.
  • D'Andrea Tyson, L. (2005). On 'Managers not MBAs'. Academy of Management Learning & Education, 4 (2), 235-236.
  • Dyer, J.L. (1984). Team research and team training: A state-of-the-art review. Human Factors Review, 285-319.
  • Emery, F.E. i Trist, E.L. (1960). Socio-technical systems. W: C.W. Churchman i M. Verhulst (red.), Management science, models and techniques (vol. 2., s. 83-97). London: Pergamon.
  • Experts Team. (2012). Pozyskano z: http://www.expertsteam.com/ (18.08.2012).
  • Grey, Ch. (2004). Reinventing business schools: The contribution of critical management education. Academy of Management Learning & Education, 3 (2), 178-186.
  • Hatch, M.J. (2002). Teoria organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hatch, M.J., Kostera, M. i Koźmiński, A. (2005). The Tyree faces of leadership: manager, artist, priest. Organizational Dynamics, 35 (1), 49-68.
  • Hay, A. i Hoggkinson, M. (2008). More success than meets the eye - a challenge to critiques of the MBA: Posibilities of critical management education? Management Learning, 39 (1), 21-40.
  • Hopfl, H. (2005). Indifference. W: C. Jones i D. O'Doherty (red.), Manifestos: For the business school of tomorrow (s. 61-71). Abo: Dvalin Books.
  • Kossowska, M., Jarmuż, S. i Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Kossowska, M. i Sołtysińska, I. (2006). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Kossowska, M. i Sołtysińska, I. (2011). Budowanie zespołów. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Kostera, M. (2005). Antropologia organizacji: Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kostera, M. (2010). Organizacje i archetypy. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Kostera, M. (2011). Wprowadzenie: Studium przypadku w edukacji menedżerskiej. W: M. Kostera (red.), Organizacje w praktyce. Studia przypadku dla studentów zarządzania (s. 7-20). Warszawa: Poltext.
  • Kostera, M., Kownacki, S. i Szumski, A. (2001). Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna. W: A.K. Koźmiński i W. Piotrowski (red.), Zarządzanie: Teoria i praktyka (s. 311-395). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kostera, M. i Rosiak, A. (2008). Nauczyciel akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Kostera, M. i Śliwa, M. (2010). Zarządzanie w XXI wieku. Warszawa: WAiP.
  • Koźmiński, A.K. (2008). Koniec świata menedżerów? Warszawa: WAiP.
  • Koźmiński, A.K. (2011) The new revolution in management education? Master of Business Administration, 4(111), 2-6.
  • Leja, K. (2011). Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem. Gdańsk: Wydawnictwa Politechniki Gdańskiej.
  • Lewicki, R.J., Saunders, D.M. i Barry, B. (2006). Negotiation. McGraw Hill.
  • Ludwicki, T. (2013). Relacja konsultant-klient: perspektywa systemów i sieci. W: M. Kostera (red.), Doradztwo organizacyjne. Ujęcie systemowe (s. 89-116). Warszawa: Poltext.
  • Mintzberg, H. (2004). Managers not MBAs: A hard look at the soft practice of managing and management development. San Francisco: Berret-Koehler.
  • Postula, A. (2011). Warszawskie plemię: Team-building i szkolenia. W: M. Kostera (red.), Etnografia organizacji (s. 25-50). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Postula, A. (2013). Rozwój podsystemu kulturowego - rozwój i integracja za pomocą metod budowania zespołów. W: M. Kostera (red.), Doradztwo organizacyjne. Ujęcie systemowe (s. 89-116). Warszawa: Poltext.
  • Sternberg, R.J. (1988). The nature of creativity: Contemporary psychological perspectives. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Szczepanik, R. (2005). Budowanie zespołu. Organizacja szkoleń outdoor i wypraw incentive. Poradnik dla menedżera personalnego. Gliwice: Helion.
  • Szczęśniak, W. (2012). Organizacja efemeryczna. Szef ad hoc. W: M. Kostera (red.), Szef polski. Studia przypadku o roli kierownika w organizacjach. Warszawa: Sedno.
  • Thorne, K. i Machray, A. (2000). World Class Training. London: Kogan Page.
  • White, R.W. (1959). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66, 297-333.
  • Wieczorkowska, G, Wierzbiński, J. i Michałowicz B. (2012). Wyzwanie dla zarządzania edukacją: odmitologizowanie przyjmowanych bezrefleksyjnie założeń. W: Aktualne problemy zarządzania - teoria i praktyka (s. 63-79). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
  • Wieczorkowska-Wierzbińska, G. (2011). Psychologiczne ograniczenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
  • Zawadzki, M. (2011). Orkiestra na Titanicu gra coraz głośniej. Pozyskano z: http://publica. pl/teksty/orkiestra-na-titanicu-gra-coraz-glosniej (20.05.2012).
  • Zgrzebnicka, O. (2012). Trener, czyli szef? W: M. Kostera (red.), Szef polski. Studia przypadku o roli kierownika w organizacjach. Warszawa: Sedno.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171261285

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.