PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4(20) | 217--228
Tytuł artykułu

Ochrona tradycyjnych produktów regionalnych jako czynnik rozwoju turystyki kulinarnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Culinary Tourism and the Need for the Protection of Traditional Regional Products
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Magnesem przyciągającym turystów w konkretne miejsce mogą być żywnościowe produkty lokalne, oparte na tradycyjnych sposobach wytwarzania, sięgających często zamierzchłej historii, mające ścisły związek z określonym regionem. Lokalne produkty mogą być głównym motywem wyboru danej destynacji przez turystę albo jedną z wielu atrakcji turystycznych, której doświadcza podróżujący po danym terenie. Żywność, jedzenie to sposób przenikania do innej kultury, który pozwala na indywidualne doświadczenie występujące na poziomie zmysłów (węchu, smaku, wzroku). Pierwszym ogniwem łączącym turystę z regionem jest kuchnia, a wrażenia, jakie pozostają z podróży, dotyczą w dużej mierze lokalnych produktów.(abstrakt oryginalny)
EN
The traditional local food products can be the main motive for choosing the destination for tourists, or they can be one of the many tourist attractions that you experience travelling in the area. Culinary tourism is tied to the need of knowledge, trying, products experience and food of a specific place. This form of tourism is one mean of sustainable tourism, because it saves the cultural heritage for future generations, it has a limited influence on the environment, and otherwise the local community which participates in getting income from the sale of products and services. In the European Union there are promoted European systems which were created in order to protect and promote local and traditional products, and otherwise each country has the right to establish its own national quality systems. These methods support the local economy, since the use of traditional methods of production requires more labor intensive, increase employment, promotes the development of rural areas and it can also increase the prices of such products, what improves the financial situation of their manufacturers.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
217--228
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
autor
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • A. Jęczmyk, N. Tworek, Wpływ produktów regionalnych na atrakcyjność turystyczną obszarów wiejskich, w: Roczniki Naukowe SERiA, t. XI, z. 4, Warszawa-Poznań-Olsztyn 2009, s. 129-132.
  • A. Kowalczyk, Turystyka kulinarna jako element turystyki kulturowej, w: Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Turystyki i Rekreacji w Warszawie, t. 7, Warszawa 2008, s. 22-30.
  • P. Boniface, Tasting Tourism: Travelling for Food and Drink, Ashgate Publishing, United Kingdom,2003, s. 42.
  • O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia, red. M. Gąsiorowski, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa 2005, s. 3.
  • A. Borowska, Postawy konsumentów wobec produktów, w: "Agro-smak" 2007, nr 9, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa 2007, s. 6.
  • A. Jęczmyk, N. Tworek, Znajomość certyfikatów związanych z produktami regionalnymi wśród właścicieli gospodarstw agroturystycznych, w: Rozwój regionów a tradycyjna żywność, red. Z.J. Dolatowski, D. Kołożyn-Krajewska, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki w Często-chowie, Częstochowa 2009, s. 292-304.
  • K. Kieljan, O systemach jakości żywności. Vademecum funkcjonowania produktów regionalnych i tradycyjnych, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Krakowie, Kraków 2011, s. 7.
  • www.ec.europa.eu/agriculture/quality/schemes/newsletter-2010_en.pdf, 19.01.2012.
  • www.minrol.gov.pl, 19.12.2012.
  • A. Jęczmyk, S. Graja-Zwolińska, M. Maćkowiak, A. Spychała, J. Uglis, J. Sikora, Stan wiedzy na temat produktów tradycyjnych wśród właścicieli gospodarstw agroturystycznych, w: Roczniki Naukowe SERiA, t. XIII, z. 2, Warszawa-Poznań-Szczecin 2011, s. 155-158.
  • www.produktyregionalne.pl/info.html, 24.01.2012.
  • www.produktyregionalne.pl/biuletyn.html, 27.01.12.
  • www.produkty-tradycyjne.pl/nasze-kulinarne-dziedzictwo.html, 27.01.12.
  • www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Poznaj-Dobra-Zywnosc, 24.01.2012.
  • www.slowfood.pl/, 27.01.2012.
  • Na podstawie http://www.culinary-heritage.com/index.asp, 27.01.2012.
  • E. Michota-Katulska, I. Boniecka, A. Ukleja, Rola żywności tradycyjnej w rozwoju i promocji turystyki w regionach, w: materiały Międzynarodowej Konferencji Naukowej "Tradycyjne i Regionalne Technologie i Produkty w Żywieniu Człowieka", red. Z.J. Dolatowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Lublin 2008, s. 46.
  • B. Józefczyk, W. Grodzki, Produkty, potrawy regionalne i tradycyjne czynnikiem zwiększającym atrakcyjność oferty agroturystycznej, w: Turystyka wiejska a rozwój i współpraca regionów, red. Z. Kryński, E. Kmita-Dziasek, prace naukowo-dydaktyczne Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, z. 15, Krosno 2005, s. 239.
  • Z.J. Dolatowski, Produkty regionalne i tradycyjne w Polsce oraz w Unii Europejskiej, w: Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka, red. Z.J. Dolatowski, D. Kołożyn-Krajewska, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków 2008, s. 7-16.
  • Ekonomika turystyki, red. A. Panasiuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 54.
  • A. Sammel, Dziedzictwo kulinarne jako potencjalny markowy produkt turystyczny obszarów wiejskich województwa zachodniopomorskiego, w: Marka wiejskiego produktu turystyczne-go, red. P. Palich, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2009, s. 263-270.
  • M. Dymacz, Produkty tradycyjne a korzyści finansowe. Tajemnice smaku produktów regionalnych i tradycyjnych, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Krakowie, Kraków 19-22.06.2006.
  • M. Jędrusik, Kilka aspektów turystyki kulinarnej w tropikalnej Oceanii, w: Turystyka kulturo-wa, spojrzenie geograficzne, red. A. Kowalczyk, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008, s. 161-178.
  • L. Guerrero, i in., Consumer-driven Definition of Traditional Food Products and Innovation in Traditional Toods. A Qualitative Cross-cultural Study, "Appetite" 2009, vol. 52, nr 3, s. 345-354.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171261625

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.