PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 25 Orientacja na klienta na konkurencyjnym rynku | 189--200
Tytuł artykułu

Zachowania młodych konsumentów - zakupy kompulsywne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Behavior of Young Consumers - Compulsive Shopping.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Konsumpcja kompulsywna jest ważnym obszarem badań zachowań konsumenckich. Celem artykułu jest omówienie tego zjawiska, identyfikacja czynników wywołujących takie zachowania i przedstawienie wyników badań wstępnych przeprowadzonych wśród młodych konsumentów. Młodzież może być grupą szczególnego zainteresowania w tej dziedzinie, ponieważ kompulsywne kupowanie wydaje się być upowszechnione i ma początki w okresie późnego dojrzewania lub wczesnej młodości.(abstrakt oryginalny)
EN
Consumer compulsive buying has been an important area of study in consumer behavior research. The goal of this study was to describe this phenomenon, to identify factors causing such behaviors and to indicate the results of the preliminary studies conducted among young consumers. Youth can be a group of special interest in this field because compulsive buying disorder appears to be widespread and beginning in late adolescence or early youth.(original abstract)
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • R.J. Faber, T.C. O'Guinn, A clinical screener for compulsive buying, "Journal of Consumer Research" 1992, No. 19, s.459-469.
  • L.M. Koran, R.J. Faber, E. Aboujaoude, M.D. Large, R.T. Serpe, Estimated prevalence of compulsive buying in the United States, "American Journal of Psychiatry" 2006, No. 163(10),s. 1806-1812.
  • B. Woronowicz, Uzależnienia. Geneza, terapia i powrót do zdrowia, Parpamedia, Warszawa 2009, s. 67.
  • R.J. Faber, T.C. O'Guinn, Compulsive buying: a phenomenological exploration, "Journal of Consumer Research" 1989, No. 16, s. 147-157.
  • G. Scherhorn, The addictive trait in buying behavior,"Journal of Consumer Policy" 1990, No. 13, s. 33-52.
  • R. Elliot, Addictive consumption: function and fragmentation in post modernity, "Journal of Consumer Policy" 1994, No. 117,s. 159-179.
  • J.A. Roberts, Compulsive buying among college students: An investigation of its antecedents, consequences, and implications for public policy, "The Journal of Consumer Affairs" 1998, No. 32 (2), s. 295-319.
  • C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Wyd. Salwator, Kraków 2010, s. 54.
  • R.J. Faber, T.C. O'Guinn, Compulsive consumption and credit abuse, "Journal of Consumer Policy" 1988, No. 11(1), s.97-109.
  • S.L. McElroy, P.E. Keck, H.G. Pope, J.MR Smith, S.M. Stakowski. Compulsive buying: a report of 20 cases, "J. Clinical Psychiatry" 1994, No. 56, s. 33-51.
  • G. Valence, A. d'Astous, L. Fortier, Compulsive buying: concept and measurement, "Journal of Consumer Policy" 1988, No. 11, s. 419-433.
  • G. Scherhorn, L.A. Reisch, G. Raab, Addictive buying in West Germany: an empirical study, "Journal of Consumer Policy" 1990, No. 13, s. 355-387;
  • C. Guerreschi, Nowe uzaleŜnienia..., s. 67.
  • F.W. Rook, S.J. Hoch. Consuming impulses, w: E.C. Hirschmann, M.B. Holbrook, Advances in consumer research, Vol. 12, Association for Consumer Research, Provo UT 1985, s.23-27.
  • W.S. Desarbo, E. Edwards, Typologies of compulsive buying behavior: A constrained clusterwise regression approach, "Journal of Consumer Psychology" 1996, No. 5 (3), s. 231-262.
  • A. d'Astous, An inquiry into the compulsive side of normal consumers, "Journal of Consumer Policy" 1990, No. 13, s. 15-32.
  • H. Dittmar, A new look at 'compulsive buying': self-discrepancies and materialistic values as predictors of compulsive buying tendency, "Journal of Social and Clinical Psychology" 2005,No. 24(5), s. 832-859.
  • J. Mowen, N. Spears, Understanding compulsive buying among college students: A hierarchical approach, "Journal of Consumer Psychology" 1999, No. 8, s. 407-425.
  • G.A. Christenson, R.J. Faber, M. de Zwaan,N.C. Raymond, S.M. Specker, M.D. Eckern et al., Compulsive buying: descriptive characteristics and psychiatric comorbidity, "Journal of Clinical Psychiatry" 1994, No. 55, s. 5-11.
  • J.A. Roberts,C. Manolis, Baby boomers and busters: An exploratory investigation of attitudes toward marketing, advertising and consumerism, "Journal of Consumer Marketing" 2000, No. 17 (6), s.481-499.
  • R. Elliot. Addictive consumption: function and fragmentation in post modernity, "Journal of Consumer Policy" 1994, No. 117,s. 159-179.
  • A. Rindfleisch, J.E. Burroughs,F. Denton, Family structure, materialism, and compulsive consumption, "Journal of Consumer Research" 1997, No. 23, s. 312-325.
  • A. Gąsiorowska, Kupowanie kompulsywne - zjawisko, jego determinanty i konsekwencje, "Przegląd Psychologiczny" 2001, nr 44, s.463-477.
  • Polacy w tym roku na świąteczne zakupy wydadzą 23 mld zł z czego większość w centrach handlowych, http://www.thecity.com.pl/Obiekty-handlowe/Wiadomosci/Polacy-w-tym-roku-naswiateczne-zakupy-wydadza-23-mld-zl-z-czego-wiekszosc-w-centrach-handlowych.
  • L. Rozlatowska. Kiedy kupowanie staje się obsesją, http://www.wiadomosci24.pl/artykul/kiedy_kupowanie_staje_sie_obsesja_50830.html.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171261799

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.