PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 3 (25) | 149--165
Tytuł artykułu

Chcemy pracy! : motywacje i oczekiwania studentów wobec uczelni ekonomicznych

Warianty tytułu
We want jobs! : motivations and expectations of economic universities' students in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza motywów studiowania i oczekiwań osób uczących się na uczelniach ekonomicznych. W części teoretycznej scharakteryzowano zjawisko motywacji do uczenia się, z uwzględnieniem podziału na motywację wewnętrzną i zewnętrzną. Następnie przedstawiono możliwe cele studiowania, wskazując na ich powiązanie z potrzebami ludzkimi. Część empiryczna zawiera prezentację wyników badań prowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Przedstawiono dane pochodzące z dwóch sondaży diagnozujących motywy podejmowania studiów ekonomicznych oraz oczekiwania związane z rolą uczelni w przygotowaniu studentów do uczestnictwa w rynku pracy. Z przeprowadzonych analiz wynika, że osoby studiujące na studiach ekonomicznych wykazują nastawienie pro-zawodowe, charakteryzują się pragmatycznym podejściem do studiowania i oczekują, że uczelnia pomoże im w karierze zawodowej. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper aims to provide an analysis of the motivations and expectations of students who study at economic universities. The theoretical part characterizes the phenomenon of motivation for learning, with a particular focus on internal and external motivation. It also presents possible goals of studying at university and indicates their connections with different types of needs. The empirical part presents results of two different surveys conducted among students of the Poznań University of Economics. The analysis shows that those studying in the fields of economics and management have mainly pro-professional attitude, characterized by a very pragmatic approach to studies and expect universities to help them in their careers. An economic university is seen by the students as an institution whose main task is to support students in the transition from the field of formal education to the labour market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
149--165
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Andrzejczak A., Wach-Kąkolewicz A., Postawy i oczekiwania studentów I roku UEP wobec studiowania na uczelni wyższej, "Edukacja ekonomistów i menedżerów" 2010, nr 2(16).
  • Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997.
  • Cotrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2007.
  • Dylematy i wyzwania kształcenia ekonomistów w szkołach wyższych, red. Andrzejczak, Zeszyt Naukowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2013 (w druku).
  • Gerrig R. J., Zimbardo P.G., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  • Ledzińska M., Czerniawska E., Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  • Łukaszewski W., Doliński D., Mechanizmy leżące u podstaw motywacji, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
  • Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
  • Rowntree D., Sztuka studiowania. Podejście realistyczne, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.
  • Sławecki, B., Rola uczelni ekonomicznych w kształtowaniu postaw wobec rynku pracy - od oczekiwań studentów do kształtowania potencjału do zatrudnienia, w: Dylematy i wyzwania kształcenia ekonomistów w szkołach wyższych, red. Andrzejczak, Zeszyt Naukowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013 (w druku).
  • Wach-Kąkolewicz A., Rozwój zawodowy - motywy podejmowania aktywności uczenia się, "E-mentor" 2008, nr 4 (26).
  • Wach-Kąkolewicz A., Schmidt J. Motywacja do studiowania i sposoby jej podtrzymywania, w: Metodyka studiowania, red. A. Andrzejczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
  • Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, Tom 2. Motywacja i uczenie się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171262277

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.