PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 83 Popyt turystyczny: uwarunkowania | 11--25
Tytuł artykułu

Empiryczne zastosowanie współczynników elastyczności popytu turystycznego na przykładzie zagranicznej turystyki przyjazdowej do Polski

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Elasticity of Tourism Demand: Empirical Analysis Based on Inbound Tourism to Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przeprowadzona dla potrzeb niniejszego artykułu analiza elastyczności cenowej i dochodowej popytu turystycznego w odniesieniu do zagranicznej turystyki przyjazdowej do Polski pozwoliła ocenić wrażliwość najważniejszych rynków i najważniejszych segmentów na zmiany w poziomie cen (zarówno na rynkach emisyjnych, jak i recepcyjnym, tzn. w Polsce) kursów najważniejszych walut i PKB w krajach wysyłających. Badania polskie, podobnie jak wiele badań przeprowadzonych na innych rynkach, dowodzą zróżnicowanej reakcji poszczególnych segmentów rynku na zmiany, tak kursów walut, jak i cen. Warto podkreślić, że korzystne dla cudzoziemców kursy walut przyciągają raczej wydających niewiele. Świadczy o tym wzrost liczby osób pozostawiających na terenie Polski relatywnie najmniejsze sumy w okresach spadku kursu złotego. Wyniki badań potwierdzają, że oddziaływanie cen na rynek turystyczny powinno być analizowane osobno w odniesieniu do jego wybranych segmentów, ponieważ produkt może być mało elastyczny cenowo w odniesieniu do niektórych spośród nich (np. do turystyki biznesowej), a bardziej elastyczny w stosunku do innych (np. podróży motywowanych chęcią dokonania zakupów). Podobne obserwacje odnoszą się także do poszczególnych rynków emisyjnych. Warto również wspomnieć o pozacenowych czynnikach kształtujących popyt, ale także wpływających na wrażliwość cenową. Wszystkie one znajdują odzwierciedlenie w zachowaniach konsumentów na rynku turystycznym, różnią się jednak w odniesieniu do poszczególnych segmentów. (fragment tekstu)
EN
When analyzing the development of the tourism market it's worth to know the extent to which it responds to changes of few economic terms such as incomes, prices or exchange rates. This issue is of a great interest both for theorists and practitioners. The response of tourism demand to these factors can be measured through using price and income elasticity coefficients. Since in the Polish tourism economy about half of the consumption can be attributed to non-residents, the article made the effort to show to which extent the demand of foreigners, realized on the Polish market, reacts to changes in prices, exchange rates or incomes. As a result of the analysis coefficients of price and income elasticity of demand were obtained. Few of the most important generating markets were surveyed: Germany, Great Britain, France, Netherlands and Ukraine.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Rekreacji im. Mieczysława Orłowicza w Warszawie
Bibliografia
  • S. Wodejko, Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa, Warszawa 1998, s. 47.
  • 2 D. Begg, S. Fischer, R. Dornbush, Ekonomia. Mikroekonomia, Warszawa PWE 2000, s. 133.
  • M.T. Sinclair, M. Stabler, The economics of tourism, Routledge-Londyn-Nowy Jork 1997, s. 41 i nast.
  • Sensitive Tourists: The effect of changes in the exchange rates and income levels on the UK's international earnings, British Tourist Authority. London Caledonian Economics Ltd. 2001.
  • J. Swarbrooke, S. Horner, Consumer Behaviour in Tourism, Butterworth, Heinemann 1999, s. 129-130.
  • A. Stanisz, Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL. Tom 2. Modele liniowe i nieliniowe, StatSoft, Kraków 2007, s. 44.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171262455

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.