PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 83 Popyt turystyczny: uwarunkowania | 45--56
Tytuł artykułu

Portal społecznościowy w kreowaniu potrzeb turystycznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Social Network Service in Tourist Needs Creation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
celem prezentowanych badań pilotażowych było przede wszystkim określenie roli, jaką portale społecznościowe (SM) mogą potencjalnie odgrywać w kreowaniu potrzeb turystycznych.(...)Serwisy społecznościowe (ang. Social Media - SM), będące - oprócz m.in. blogów, wideoblogów, tzw. wikis (prostych stron internetowych redagowanych wspólnie przez społeczności, przyjaciół, rodzin, i zawierających UGC)12 - najbardziej jaskrawym przejawem Web 2.0, odgrywają coraz istotniejszą rolę jako źródło informacji turystycznej13. Nie bez znaczenia pozostają również wirtualne tablice ogłoszeń, serwisy umożliwiające ocenę produktów i usług turystycznych, a nawet turystyczne wirtualne światy (np. Second Life). (fragment tekstu)
EN
The main aim of presented pilot study was the evaluation of the role of a social network service in creation of tourist needs. Two independent web albums containing 41 pictures from Portugal were created and established between April and September 2011 on a Facebook user's profile. The albums were viewed by 148 Facebook users and obtained 216 independent comments which were analyzed using AIDA model. The results suggest that more than 11% of users revealed the presence of a new tourist need related to a trip to Portugal. The outcomes were analyzed and discussed. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • H. Gibson, A. Yiannakis, Tourist Roles. Needs and the Lifecourse, "Annals of Tourism Research" 2002, nr 29(2), s. 358-383.
  • A. Maslow, A Theory of Human Motivation, "Psychological Review" 1943, nr 50, s. 370-396.
  • C. Ryan, I. Glendon, Application of Leisure Motivation Scale to Tourism, "Annals of Tourism Research" 1998, nr 25, s. 169-184.
  • C. Goossens, Tourism information and pleasure motivation, "Annals of Tourism Research" 2000, nr 27(2), s. 301-321.
  • R. Madrigal, M. Havitz, D. Howard, Married Couples' Involvement with Family Vacations, "Leisure Sciences" 1992, nr 14, s. 287-301.
  • 6 D. Pearce, R. Butler (eds.), Fundamentals of Tourist Motivation, w: Tourism Research: Critiques and Challenges, London: Routledge 1993, s. 113-134.
  • K. Raitz, M. Dakhil, A Note about Information Sources for Preferred Recreational Environments, "Journal of Travel Research" 1989, nr 27( 1), s. 45-49.
  • D.J. Snepenger, K. Meged, M. Snelling, K. Worrall, Information Search Strategies by Destination-Naive Tourists, "Journal of Travel Research" 1990, nr 29(2), s. 13-16.
  • D. Buhalis, R. Law, Progress in tourism management: Twenty years on and 10 years after the internet: The state of eTourism research, "Tourism Management" 2008, nr 29(4), s. 609-623.
  • H. M. Eftekhari, i in., Web 1.0 to Web 3.0 Evolution: Reviewing the Impacts on Tourism Development and Oportunities, w: Human-Computer Interaction, Tourism and Cultural Heritage, red. F.V. Cipolla Ficarra i in., Springer 2010, s. 188.
  • Ö. Alikiliç, User generated content in tourism marketing, "Journal of Yasar University" 2008 nr 3(9), s. 1061-1080.
  • N. Lu, O. Serrat, Collaborating with Wikis, "Knowledge Solutions" 2009, nr 45, s. 1-3.
  • Z. Xiang, U. Gretzel, Role of social media in online travel information search, "Tourism Management" 2010, nr 31, s. 179-188.
  • D. Schmallegger, D. Carson, Blogs in tourism: changing approaches toinformation exchange, "Journal of Vacation Marketing" 2008, nr 14(2), s. 99-110.
  • P. Blackshaw, The consumer-controlled surveillance culture, www.clickz.com/ clickz/column/1706163/the-consumer-controlled-surveillance-culture, 04.11.2011.
  • M. Sigala, Special Issue on Web 2.0 in travel and tourism: Empowering and changing the role of travelers, "Computers in Human Behavior" 2011, nr 27, s. 607-608.
  • U. Gretzel, Online travel reviews study. Role and impact of online travel reviews, Laboratory for intelligent systems in Tourism (LIST), Texas University 2007.
  • C. Cooper, J. Fletcher, D. Gilbert, S. Wanhill, Tourism: Principles and Practice, Pitman, London 1993.
  • Y.S. Lin, J.Y. Huang, Internet blogs as a tourism marketing medium: A case study, "Journal of Business Research" 2006, nr 59, s. 1201-1205.
  • M. Grzechowiak i in., Internet Standard - ad Standard 2011, Wyd. International Data Group Poland SA, Warszawa 2011, s. 99-109.
  • E.K. Strong, Theories of Selling, "Journal of Applied Psychology", American Psychological Association, 1925.
  • P. Kotler, Marketing management, Prentice Hall. New Jersey, 2002.
  • The state of media: The social media report Q3 2011, The Nielsen Company 2011, www.blog.nielsen.com/nielsenwire/social, 14.11.2011.
  • Ch. Maurer, R. Wiegmann, Effectiveness of Advertising on Social Network Sites: A Case Study on Facebook, w: Information and Communication Technologies in Tourism 2011, red. R. Law, F. Ricci, M. Fuchs, Springer, s. 491.
  • Report: The Rise of the Social Advertising, Pivot Conference 2011, www.briansolis.com/2011/08/report-the-rise-of-the-social-advertising, 19.09.2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171262513

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.