PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 87 Gospodarka elektroniczna: wyzwania rozwojowe. T. 1 | 51--61
Tytuł artykułu

Zarys strategii zarządzania wiedzą w organizacji wirtualnej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Outline Of The Knowledge Management Strategy In The Virtual Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dynamiczne, złożone i wielowymiarowe zmiany w otoczeniu biznesowym determinują konieczność ustawicznego doskonalenia istniejących struktur i zasad funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw. Ważnym nurtem w ewolucji współczesnych przedsiębiorstw, podkreślanym przez wielu badaczy i praktyków zarządzania, jest zmiana architektury biznesu w kierunku zawiązywania współpracy partnerskiej z wybranymi podmiotami w formie organizacji wirtualnej. Model organizacji wirtualnej stanowi tymczasową i dynamiczną sieć kooperujących podmiotów, które integrują swe zasoby dla realizacji wspólnego i jasno zdefiniowanego celu (zwykle o charakterze gospodarczym). Kluczowym zasobem wnoszonym przez partnerów do organizacji wirtualnej jest wiedza. Konieczne jest zatem stworzenie odpowiedniego podejścia do zarządzania tak zakumulowaną wiedzą, umożliwiającego osiągnięcie wysokiej sprawności, innowacyjności i efektywności organizacji wirtualnej. Organizacja wirtualna może w różnorodny sposób kształtować swoją strategię zarządzania wiedzą. Celem artykułu jest identyfikacja i prezentacja głównych strategii zarządzania wiedzą w organizacji wirtualnej ze szczególnym uwzględnieniem strategii kodyfikacji i personalizacji. Aby zrealizować tak postawiony cel artykułu, wcześniej zasygnalizowano strategiczny kontekst zarządzania wiedzą w organizacji wirtualnej. (abstrakt oryginalny)
EN
The virtual organization is a form of cooperation of subjects directed at achievement of mutual goal, in which the significant role is played by the area of knowledge management. In the article, in the introduction was briefly discussed the notion of knowledge management in the virtual organizations . Then briefly were discussed main strategies of knowledge management in virtual organization with particular reference to the strategy of codification and the personalization. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Dziembek D., Atrybuty organizacji wirtualnej, w: Multimedia w biznesie i zarządzaniu, red. L. Kiełtyka, Difin, Warszawa 2009.
  • Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Bukowitz W.R., Wiliams R.L., The Knowledge Management Fieldbook, Financial Times, Prentice Hall, Pearson Education Ltd., Harlow-London 1999.
  • Dziembek D., Identyfikacja procesów zarządzania wiedzą w organizacji wirtualnej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 651, EPU nr 68, t. 2, Szczecin 2011.
  • Hansen M.T., Nohria N., Tierney T., What's your strategy for managing knowledge?, Harvard Business Review, March-April 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171262701

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.