PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 87 Gospodarka elektroniczna: wyzwania rozwojowe. T. 1 | 289--297
Tytuł artykułu

E-business intelligence - nowa jakość w e-biznesie

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
E-Business Intelligence - New Quality In E-Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Business Intelligence (BI), jako nowoczesna koncepcja wspierania procesów decyzyjnych z wykorzystaniem IT, pojawił się w 1989 roku. BI zazwyczaj stosowany jest w przedsiębiorstwach prowadzących tradycyjną działalność biznesową, tj. poza Internetem lub z niewielkim jego wykorzystaniem. Podstawą implementacji BI w systemie informacyjnym są zasoby danych zgromadzone w przedsiębiorstwie oraz w jego otoczeniu. Jeśli jednak przedsiębiorstwo zamierza wejść na rynek internetowy, wówczas konieczne jest pozyskanie danych, które pozwolą ocenić efektywność i skuteczność działania w nowym środowisku. Dlatego też dotychczasowy BI należy tak rozbudować, aby wspierał decyzje związane z rozwojem e-biznesu. Wraz z wprowadzeniem źródeł danych internetowych do repozytorium BI oraz koniecznością wykonywania analiz procesów e-biznesowych pojawiło się pojęcie e-Business Intelligence, które łączy w sobie tradycyjny BI oraz Internet. W publikacji przedstawiono dane statystyczne potwierdzające rosnące zainteresowanie wykorzystaniem Internetu do prowadzenia biznesu. Dokonano klasyfikacji danych internetowych, wskazano na konieczność ich analizy oraz wykazano użyteczność Business Intelligence w określeniu ich wartości biznesowej. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents the possibilities of Business Intelligence usage in e-business as a tool which allows setting the business value of data gathered during the visits on the corporate websites. It includes the classification of web data which are useful in evaluation of website events and clients' behaviors from the viewpoint of e-business. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Politechnika Lubelska
Bibliografia
  • Burby J., Brown A. & WAA Standards Committee: Web Analytics "Big Three" Definitions. Version 1.0, 2006, http://www.webanalyticsassociation.org/resource/ resmgr/PDF_standards/WebAnalyticsDefinitionsBig3.pdf (5.01.2012).
  • and where is's headed, 2011, http://www.comscore.com/content/download/12135 /231287/file/Top_10_Need-to-Knows_About_Social_Networking_and_Where_it_ is_headed.pdf (5.01.2012).
  • Eurostat: Enterprises' turnover from e-commerce (NACE Rev. 2), http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do? dataset=isoc_pi_g1n2&lang=en (12.01.2012).
  • Eurostat: Internet use and activities, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/ show.do?dataset=isoc_bde15cua&lang=en (5.01.2012).
  • Internet World Stats: Internet usage statistics, http://www.internetworldstats.com/ stats.htm (10.01.2012).
  • Johnston D.B., Internet Business Transactions near 450 Billion a Day. The Truth about Digital Universe, 2010, http://weblogic.sys-con.com/node/1404879 (05.01.2012).
  • Orzechowski R., eBusiness Intelligence, "E-mentor" 2005, nr 2 (9).
  • Purcell K., Search and email still top the list of most popular online activities, Pew Research Center's Internet & American Life Project http://pewinternet.org/~ /media/Files/Reports/2011/PIP_Search-and-Email.pdf (10.01.2012).
  • StatCounter Global Stats, http://gs.statcounter.com (10.01.2012).
  • US Census Bureau, Quarterly Retail E-Commerce Sales. 3rd Quarter 2011, http://www.census.gov/retail/mrts/www/data/pdf/ec_current.pdf (10.01.2012).
  • Web Analytics Association Standards Committee, Web Analytics Definitions, 2008, http://www.webanalyticsassociation.org/resource/resmgr/PDF_standards/ WebAnalyticsDefinitions.pdf (05.01.2012).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171262867

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.