PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 98 Przedsiębiorczość szansą rozwoju regionu. T. 2, Kształtowanie przedsiębiorczości | 193--204
Tytuł artykułu

Kultura organizacyjna przedsiębiorstw informatycznych w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organizational Culture of Information Technology Companies in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kultura organizacyjna badanych organizacji jest mieszanką różnych wartości kulturowych i opisujących je postaw. Wzorce myślenia odzwierciedlają głównie demokrację, merytokrację, rozwój, współpracę, antyhumanizm i uzależnienie. Postawy kulturowe wynikają z małego dystansu wobec władzy, statusu opartego na osiągnięciach, niskiego kontekstu komunikacyjnego,kolektywizmu, otwartości na kontakty z otoczeniem, nastawienia na zadania, konserwatyzmu oraz niskiej tolerancji niepewności. Oceniana kultura organizacyjna najogólniej sprzyja przedsiębiorczości, przez którą rozumie się "zachowanie człowieka lub organizacji polegające na poszukiwaniu i stosowaniu nowych rozwiązań wymagających więcej energii, inicjatywy i pomysłowości oraz umiejętnego oszacowania koniecznych nakładów (czasu, wysiłku, środków) i możliwych do osiągnięcia korzyści w obszarze występujących ograniczeń i możliwości, a także skłonność do brania na siebie ryzyka i odpowiedzialności za swoje decyzje i działania"(fragment tekstu)
EN
The article presents the diagnose of organizational culture of information technology companies in Poland. The research was held among 415 respondents in 101 enterprises. The identification of existing values and patterns of behavior are very important for organizational success and are used for initiative culture implementation.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Boraiko C., Beardsley T., Wright E., Accident investigations. One element of an effective safety culture, "Safety Management" 2008, September.
  • Fabiańska K., Planowanie rozwoju przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1986.
  • Ferguson J., Milliman J., Creating Effective Core. Organizational Value: A Spiritual Leadership Approach, "International Journal of Public Administration" 2008, Vol. 31.
  • Fleury M.T.L., Organizational Culture and the Renewal of Competences, "Brazilian Administration Review" 2009, Vol. 6, No. 1.
  • Furnham A., Gunter B., Corporate Assessment. Auditing a Company's Personality, Routledge, London 1993.
  • Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
  • Harrison S., Przyzwoitość w zarządzaniu. Jak małe gesty budują wielkie firmy, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2008.
  • Hilgard E.R., Wprowadzenie do psychologii, PWN, Warszawa 1971.
  • Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • Morris M.H., Kuratko D.F., Corporate Enterpreneuship. Enterpreneurial Development within Organizations, Thompson South-Western, Mason 2002.
  • Musiałkiewicz J., Podstawy przedsiębiorczości. Wydawnictwo Ekonomik, Warszawa 2002.
  • Sikorski Cz., Kultura organizacyjna instytucji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1990.
  • Szajewski, R., Pomoc dla inwestorów, www.paiz.gov.pl/sektory/it, dostęp 23.05.2010.
  • Zimbardo P.G., Leippe M.R., Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171263061

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.