PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | 9 | nr 2 Procesy integracyjne i dezintegracyjne we współczesnej gospodarce. Cz. 3, Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Unii Europejskiej | 79--94
Tytuł artykułu

Efekt skali i efekt selekcji po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Scale Effect and Selection Effect after Poland's Accession to the European Union
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ostatnich siedmiu latach w polskiej gospodarce nastąpiły bardzo istotne zmiany. Otwarcie rynku to przede wszystkim korzyści wynikające ze wzrostu produkcji i rozszerzenia rynku zbytu. Jednocześnie z rynku wypadły firmy, które nie zdołały oprzeć się konkurencji. W wyniku otwarcia gospodarki mamy do czynienia z dwoma przeciwnymi efektami - efektem skali, kiedy firmy zwiększają produkcję, oraz efektem selekcji, gdy firmy pod presją konkurencji zmuszone są wyjść z branży. Badanie efektu skali pozwoliło określić branże, które w badanym okresie odnotowały korzyści płynące z otwarcia rynków. Wzrosły w tych branżach przychody ze sprzedaży, przychody ze sprzedaży zagranicznej oraz liczba przedsiębiorstw. Z kolei na podstawie danych o spadku liczby przedsiębiorstw w latach 2004-2010 oraz poprawie wskaźnika rentowności wybrano branże, w których wystąpił efekt selekcji. Na podstawie efektu skali i selekcji dokonano oceny wpływu otwarcia gospodarki na funkcjonowanie przedsiębiorstw produkcyjnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The last seven years have brought about significant changes in the Polish economy. Market openness means above all the benefits of higher production, and market expansion. This implies, however, with a decrease in the number of companies that fail to deal with the incoming of foreign competition. As a result of opening the market, we are dealing with two opposing effects - the scale effect, as firms expand their outputs, and the selection effect, as some firms are forced to exit due to the pressure of foreign competition. The study identifies a scale effect in these industries, which increased revenue, export sales, and the number of firms. In turn, the selection effect was identified on the basis of the decrease in the number of firms in 2004-2010 and improvement of the profitability ratio. The evaluation of these two effects reflects the impact of opening the economy to the functioning of manufacturing companies. (original abstract)
Bibliografia
  • Dixit A. K., Stiglitz J. E., Monopolistic Competition and Optimum Product Diversity, "American Economic Review" 1977, no. 67 (3), s. 297-308.
  • Feenstra R., Advanced International Trade: Theory and Evidence, Princeton University Press 2003.
  • Handel zagraniczny (styczeń-grudzień), GUS, za lata 2004-2010.
  • Head K., Ries J., Can Small-Country Manufacturing Survive Trade Liberalization? Evidence from the Canada-U.S. Free Trade Agreement, "Perspectives on North American Free Research Publication" 1999, no. 1.
  • Head K., Ries J., Increasing Returns versus National Product Differentiation as an Explanation for the Pattern of U.S.-Canada Trade, "American Economic Review" 2001, no. 91 (4), s. 858-876.
  • Krugman P., Scale economies, product differentiation, and the pattern of trade, "American Economic Review" 1980, no. 70 (5), s. 950-981.
  • "Nakłady i wyniki przemysłu", GUS, za lata 2004-2010.
  • "Rocznik statystyczny przemysłu", GUS, za lata 2004-2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171263301

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.