PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 98 Przedsiębiorczość szansą rozwoju regionu. T. 2, Kształtowanie przedsiębiorczości | 493--506
Tytuł artykułu

Rozwój przedsiębiorczości na przykładzie usług gastronomicznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Development Of Entrepreneurship - Case Of Foodservices
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ostatnich latach obserwuje się coraz większą serwicyzację życia społeczeństwa. Zjawisko to oddziałuje zarówno na gospodarkę, jak i na zachowania konsumentów. Jeszcze do niedawna tradycyjny model konsumpcji żywności koncentrował spożycie w gospodarstwie domowym, gdzie w gronie rodzinnym o zbliżonych porach dnia odbywało się samodzielne przygotowanie, a następnie spożywanie posiłków. Obecnie przedsiębiorstwa sektora gastronomicznego w coraz większym zakresie zaspokajają potrzeby żywieniowe, oferując żywność i napoje w dowolnie wybranym przez klienta miejscu: w domu, w pracy, w trakcie podróży czy w centrum handlowym podczas robienia zakupów, bądź spędzania czasu wolnego. Można stwierdzić, że współczesny konsument korzysta z możliwości, które oferują mu przedsiębiorstwa sektora gastronomicznego wtedy, gdy chce i gdzie chce. (fragment tekstu)
EN
The aim of this paper is to present possibilities for entrepreneurship development using foodservice as a case. The paper uses secondary sources of information such as statistical data of the Central Statistical Office, Datamonitor and other business reports as well as industry newsletters and publications. A comparative method was applied for the analyses of data and materials. On the base of collected information the state of the Polish foodservice and it's development including behavior and expectation of the modern consumer was describe. It was concluded that the best prognoses for business activities are linked to foodservice chain development and operating in networks on the basis of franchises. Further expansion of catering services and catering in shopping malls, city centers and on important communication routes including petrol station as well as in tourism regions is expected. It is important to increase quality of services and to diversify culinary offer including prohealth trend as well as offering additional values as entertainment and attractive leisure time. Mentioned above direction of activities should influence and increase entrepreneurship on regional level. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Baranowska-Skimina A., Franczyza w gastronomii 2010-2011, www.egospodarka. pl/63181,Franczyza-w-gastronomii-2010-2011,1,39,1.html, dostęp 20.03.2012.
  • BDL, www.stat.gov.pl/bdl/app/strona.html?p_name=indeks, dostęp 20.03.2012.
  • Cabaj-Bonicka J., Franczyza w gastronomii - podsumowanie 2009 r. i perspektywy na 2010 r., www.franczyzawpolsce.pl/, dostęp 10.01.2011.
  • Edwards J.S.A., Gustafsson I-.B., The Five Aspect Meal Model, "Journal of Foodservice" 2008, Vol. 19, No. 1.
  • Figee E., Oortwijn M., High Pressure Cooking. European Foodservice Market Matures While Value Chain Dynamics Just Start, The Cap Gemini Ernst & Young Group, Utrecht 2004.
  • Foodservice in Poland. Industry Profile, Datamonitor, London 2010.
  • Graj-Zwolińska S., Znaczenie bazy gastronomicznej w ofercie turystycznej, w: Rozwój turystyczny regionów a tradycyjna żywność, red. Z.J. Dolatowski, D. Kołożyn-Krajewska, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki w Częstochowie, Częstochowa 2009.
  • Kaczorek A., Kowalczyk A., Modele lokalizacji usług gastronomicznych na obszarach miejskich, "Prace i Studia Geograficzne" 2003, nr 32.
  • Karwowski J. i wsp., Ulice handlowe w centrum miasta - nowe spojrzenie wobec konkurencji centrów handlowych, "Handel Wewnętrzny" 2008, nr 3.
  • Kobielska Z., Rynek cateringu rośnie, "Fresh&Cool Market" 2009, nr 1.
  • Kowalczuk I., Oferta usługowa a oczekiwania konsumentów na rynku usług gastronomicznych, w: Gastronomia w ofercie turystycznej regionu, red. Z.J. Dolatowski, D. Kołożyn-Krajewska, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki w Częstochowie, Częstochowa 2010.
  • Levytska G., Usługi gastronomiczne - znaczenie i tendencje rozwoju, SGGW, Warszawa 2011.
  • Mołoniewicz J.M., Jak rozwijać sieć restauracji?, "Nowości Gastronomiczne" 2006, nr 5.
  • Nalepa P., W branży gastronomicznej spodziewane jest ożywienie. Raport rynek gastronomiczny 2011, "Nowości Gastronomiczne" 2011, wydanie specjalne.
  • Oksiński M., Kryzys w gastronomii zamknął lokale. Raport rynek gastronomiczny 2011, "Nowości Gastronomiczne" 2011, wydanie specjalne.
  • Rocznik statystyczny 2000, GUS, Warszawa 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171263697

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.