PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 24 | 225--238
Tytuł artykułu

Różnicowanie cen jako wyraz orientacji na klienta

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Price Differentiation as an Expression of Orientation on Customer
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Różnicowanie cen jest trwałym zjawiskiem we współczesnej gospodarce, a nawet pewnym jej wyróżnikiem. Istotną rolę odgrywa również w procesie nawiązywania i utrzymywania relacji z klientami. Przedmiotem artykułu są wyniki badań dotyczących efektywności procesów różnicowania cen z punktu widzenia kształtowania orientacji na klienta, a takŜe w procesie kreowania lojalności. Różnicowanie cen zostało przedstawione jako skuteczne narzędzie umożliwiające dotarcie do różnych grup nabywców, pozyskanie nowych nabywców czy też przechwycenie ich od konkurentów. Na przykładach polskich przedsiębiorstw zaprezentowano różne aspekty tych procesów wraz z ich uwarunkowaniami i skutkami.(oryginalny abstrakt)
EN
The price differentiation is a permanent phenomenon in the modern economy and even its distinguishing feature. It also plays an important role in the process of establishing and maintaining the relationships with customers. The subject of this paper are the results of studies concerning the effectiveness of price differentiation processes in terms of shaping customer orientation and also in the process of creating loyalty. The price differentiation was presented as an effective tool that enables to reach different groups of customers, to attract new ones or capture them from competitors. The different aspects of these processes with their factors and consequences were presented on numerous examples of Polish companies.(abstract original )
Słowa kluczowe
PL
Klient   Ceny  
EN
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • K. Storbacka, J.R. Lehtinen, Sztuka budowania trwałych związków z klientami, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001, s. 19-20.
  • E. Chan, S. Wong, Hotel selection: when price is not the issue, "Journal of Vacation Marketing" Apr 2006. Vol. 12, Iss. 2, s. 142.
  • R.J. Khan, D.C. Jain, An empirical analysis of price discrimination mechanisms and retailer profitability, "Journal of Marketing Research" Nov 2005, Vol. 42, Iss. 4, s. 26.
  • I.C. Roche, J.O. Barbolla, M.J. Yagüe Guillén, Price Differences in consumer goods in retail markets: spatial and vertical competition analysis, "Journal of Marketing Channels" 2006, Vol. 13 (4), s. 49-67.
  • R. Suri, R.V. Manchanda, C.S. Kohli, Comparing fixed price and discounted price strategies: The role of affect on evaluations, "The Journal of Product and Brand Management" 2002, Vol. 11, Iss. 2/3, s. 160-173.
  • J.S. Raju, S.K. Dhar, D.G. Morrison, The effect of package coupons on brand choise, "Marketing Science" 1994, No. 13 (2), s. 145-164; D.J. Reibstein, P.A. Traver, Factors affecting coupon redemption rates, "Journal of Marketing" 1982, No. 46, s. 102-113.
  • B. Shiv, Z. Carmon, D. Ariely, Placebo effects of marketing actions: consumers may get what they pay for, "Journal of Marketing Research", Nov 2005, Vol. 42, Iss. 4, s. 383-393.
  • S. Hoch, K. Byung-Do, A. Montgomery, P. Rossi, Determinants of store-level price elasticity, "Journal of Marketing Research" 1995, No. 32, Feb, s. 17-29.
  • P. Chintagunta, J.P. Dubé, V. Singh, Balancing profitability and customer welfare in a supermarket chain, "Quantitative Marketing and Economics" 2003, No. 1, s. 111.
  • R. Khan, D. Jain, An Empirical analysis of price discrimination mechanisms and retailer profitability..., s. 26.
  • S. Schuh, O. Shy, J. Stavins, Who gains and who loses from credit card payments? Theory and calibrations, Public Policy Discussion Papers No. 10-03. Federal Reserve Bank of Boston, August 2010, s. 1.
  • P. Waniowski, Strategie cenowe, PWE, Warszawa 2003, s. 193 i nn.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171263963

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.