PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 81 Strategie zarządzania mikro, małymi i średnimi przedsiebiorstwami - mikrofirma 2012 | 243--252
Tytuł artykułu

Aspekty behawioralne aktywności proinnowacyjnej w sektorze msp województwa lubelskiego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Behawioral Aspects of Sme Innovative Activities in Lublin Region.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Innowacyjność stała się immanentną cechą współczesnych gospodarek, warunkując ich trwały rozwój i zapewniając warunki ich konkurencyjności globalnej. Uznanie roli innowacji ma swoje odzwierciedlenie w zachodzących na rynku procesach społeczno-gospodarczych, które decydują o nowym podziale ról odrywanych przez przedsiębiorstwa i organizacje w skali globalnej i regionalnej1. Istotą globalizacji jest możliwość wykorzystania mechanizmów rynku w zwiększaniu produktywności gospodarki i wymuszanie działań prowadzących do wzrostu wartości organizacji. W warunkach globalnego rynku szansę rozwoju mają podmioty, które potrafią zwiększać swoją wartość poprzez innowacje. Głównym atrybutem konkurencyjności staje się więc właśnie zdolność do podejmowania przez organizację szeroko rozumianych działań innowacyjnych. Innowacje utożsamiane są ze zmianą i szansą na rozwój, mają bowiem wpływać na wzrost poziomu nowoczesności organizacji. Staje się tak zwłaszcza wtedy, gdy w procesach zarządzania przedsiębiorstwem działaniom innowacyjnym nadawany jest wysoki priorytet w hierarchii celów, misji i filozofii firmy.(fragment tekstu)
EN
The presented results of surveys conducted in 2011 on 395 enterprises from the Lublin region indicate that the innovations and their applications are perceived as very risky activity and requires appropriate managerial competence. Operating disruption is not considered as a significant barrier for innovation. At the same time a barrier to access to capital vanishes with the size of the company and is the highest for the smallest entrepreneurs. For all companies the market mechanism has been demonstrated as an inspiration for generating and adopting innovation: market competitors' activities is more important than suppliers and customers activities. This applies especially to companies with the larger than local market presence.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • A. Sosnowska, Systemy zarządzania wiedzą i innowacją w polskich przedsiębiorstwach (w warunkach wejścia do UE), Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2004, s. 9.
  • A. Nowak-Far, Globalna konkurencja, PWN, Poznań 2000, s. 97.
  • W.M. Grudzewski, I. Hejduk, Wybrane problemy zarządzania procesem innowacyjnym w przedsiębiorstwie,"Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2000, nr 7, s. 4-5.
  • B. Siemieniuk, Zarządzanie innowacjami w organizacji sieciowej, w: M. Bałtowski, H. Ponikowski, Problemy rozwoju i zarządzania w gospodarce globalnej, Wydawnictwo WSPA, Lublin 2005, s. 287-288.
  • F. Damanpour, J.D. Wischnevsky, Research on innovation in organizations: Distinguishing innovation-generating from innovation-adopting organizations, "Journal of Engineering and Technology Management"2006, nr 23, s. 269-291.
  • A. Pomykalski, Zarządzanie innowacjami, PWN, Łódź 2001, s. 76.
  • P. Drucker, Zarządzanie XXI wieku - wyzwania, MT Biznes 2009, s. 124.
  • A. Pérez-Luño, J. Wiklund, R. Valle Cabrera, The dual nature of innovative activity: How entrepreneurial orientation influences innovation generation and adoption, "Journal of Business Venturing" 2011, No. 26, s. 555.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171263971

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.