PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | z. 112 | 146--161
Tytuł artykułu

Perspektywy rozwoju rynku aptecznego w Polsce

Autorzy
Warianty tytułu
Prospects for Development of Pharmacy Market in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Atrakcyjność rynku farmaceutycznego spowodowała dynamiczny wzrost liczby aptek, które w wyniku konkurencji na rynku zostały zmuszone do walki o klienta. Aby skutecznie konkurować farmaceuci musieli dostosować funkcjonowanie aptek do wymogów rynkowych, co oznaczało konieczność zastosowania podejścia marketingowego do zarządzania apteką. Niniejszy artykuł przedstawia rozwój rynku aptecznego, którego normy funkcjonowania coraz częściej oparte są na zasadach orientacji rynkowej. Ukazane zostały w nim działania podejmowane przez osoby zarządzające apteką w celu zwiększenia atrakcyjności oferty, pomimo restrykcyjnych obwarowań prawnych, charakterystycznych dla całego rynku farmaceutycznego. Podjęto tu również próbę ukazania kierunku rozwoju rynku aptecznego, ze szczególnym uwzględnieniem programu opieki farmaceutycznej.(abstrakt oryginalny)
EN
The attractiveness of the pharmaceutical market caused a dynamic rise in the number of pharmacies, which as a result of market competition were forced to fight for the customer. In order to effectively compete, pharmacists had to adjust their pharmacies to meet the market requirements, which meant the necessity of application of marketing approach to pharmacy management. The present article presents the development of the pharmacy market, whose standards are increasingly based on the market oriented principles. It reveals actions undertaken by pharmacy managers to raise their offer attractiveness, despite restrictive legal regulations characteristic of the whole pharmaceutical market. The present publication attempts to show the development trend of the pharmaceutical market, with particular interest in the programme of pharmaceutical care(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
146--161
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • "Biuletyn Lubelskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej", Nr 10-12 (194-197) październik-grudzień 2010 r., Lubelska Okręgowa Izba Aptekarska, Lublin 2010.
  • Farmacja praktyczna, red. R. Jachowicz, wyd. 1 (dodruk), Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
  • http://ldv.farmacja.cm-uj.krakow.pl/fontwww/p/fonticpacjent
  • http://ldv.farmacja.cm-uj.krakow.pl/fontwww/p/listaaptek
  • http://www.marketingwaptece.pl/cgi/eskulapSite.cgi?module=info&cmd=detail &id=72&id_channel=2
  • http://www.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/apteki_90_02.jpg
  • http://www.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/prac_medycz_90_01.jpg
  • http://www.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/zielona_ksiega_06012009.pdf
  • http://www.pharmaexpert.pl/raport-dla-mediow
  • http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_ochrona_zdrowia_2005.pdf
  • http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_podstaw_dane_z_zakre_zdr_2006. pdf
  • http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_WZ_podstaw_dane_z_zakre_zdr_ 2007r..pdf
  • http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_zos_podst_dane_z_zakr_ochr_zdr_ w_2009.pdf
  • http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_zos_podstaw_dane_z_zakre_ochr_ zdr_2008r.pdf
  • Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
  • Marketingowe zarządzanie apteką, red. H. Mruk, wyd. 1, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2011.
  • Michalik M., Pilarczyk B., Mruk H., Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Kraków 2008.
  • Rembieliński R., Kuźnicka B., Historia farmacji, wyd. 3 zm. i popr., Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1987.
  • Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, wyd. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, t. 2, 4.
  • Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne, Dz.U. z 2001 r., Nr 126 poz. 1381, ze zm.
  • Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku, wyd. 3 zm., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
  • Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A. K. Koźmiński, wyd. 5 zm., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171263989

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.