PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 5 | 48--55
Tytuł artykułu

Internet jako efektywna przestrzeń edukacyjna

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy internet jest efektywną przestrzenią edukacyjną. Czy oferuje takie narzędzia i zasoby, które umożliwiają osiąganie pożądanych przez współczesne społeczeństwo celów edukacyjnych przy jednoczesnym minimalizowaniu, opisywanych coraz częściej, negatywnych skutków "zanurzenia w sieci"? Tekst jest oparty na badaniach jakościowych, w których autor dokonał przeglądu, testowania i oceny różnorodnych serwisów oraz narzędzi internetowych. W opracowaniu wyróżniono kilkanaście grup zasobów spełniających wspomniane kryteria. Ich edukacyjną przydatność potwierdziła analiza efektów pracy studentów, którzy systematycznie otrzymywali zadania wymagające określonego wykorzystania tych zasobów. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
48--55
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Andrzejewska A., Bednarek J., Cyberświat - możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2009.
  • Bauerlein M., The dumbest generation: how the digital age stupefies young americans and jeopardize our future, Tarcher/ Penguin, Nowy Jork 2001.
  • Bednarek J., Cyberprzestrzeń i roboty humanoidalne nowym wyzwaniem edukacji, referat wygłoszony na sympozjum naukowym Człowiek-Media-Edukacja w 2012 r.,http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/bednarek.pdf, [20.09.2013].
  • Bołtuć P., Konstruktywizm w e-edukacji oraz jego krytyka, "e-mentor" 2011, nr 4, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/ index/numer/41/id/863, [20.09.2013].
  • Babik W., O natłoku informacji i związanym z tym przeciążeniu informacyjnym, referat wygłoszony na sympozjum naukowym Człowiek-Media-Edukacja w 2010 r., http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/babik.pdf, [20.09.2013].
  • Car N., Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013.
  • Guzek (K.red.), Komputer i Internet w szkole. Pomysły na lekcje i przewodnik po sieci, Akademicka Oficyna Wydawnicza, Lublin 2001.
  • Hallowell E., CrazyBusy: overstretched, overbooked, and about to snap! strategies for handling your fast-paced life, Random House LLC, Nowy Jork 2007.
  • Jabłoński W., Wacławiak J., Wszelak S., Komputer i Internet w pracy nauczyciela, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003.
  • Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, WAiP, Warszawa 2007.
  • Lenart Z., W chaosie idei. Na progu nowej kultury studiowania, [w] D. Ciechanowska (red.), Studenci konsumentami wiedzy akademickiej, Pedagogium, Szczecin 2011.
  • Lewowicki T., Siemieniecki B., Cyberprzestrzeń i edukacja, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.
  • Nosal C.S., Złudzenia poznawcze wywoływane przez stare i nowe technologie informacyjne, "Neodidagmata", 2011-2012, nr 33-34, s. 77-92.
  • Osiński Z., Internetowe zasoby dla nauczycieli historii, "Wiadomości Historyczne" 2011, nr 3, s. 15-21.
  • Siemieniecki B., Lewandowski W., Internet w szkole, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001.
  • Skrzydlewski W., Dylak S., Media-Edukacja-Kultura: W stronę edukacji medialnej, Wyd. PTTiME, Poznań-Rzeszów 2012, http://edunet.amu.edu.pl/publikacje.html, [20.09.2013].
  • Small G, Vorgan G, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Vesper, Poznań 2011.
  • Small G., Moody T., Siddarth P.,. Bookheimer S., Your brain on Google. Patterns of cerebral activation during internet searching, "American Journal of Geriatric Psychiatry" 2009, nr 17, s. 116-126.
  • Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, WAiP, Warszawa 2010.
  • Thompson C., How Khan Academy is changing the rules of education, "Wired Digital" 2011, http://resources.rosettastone. com/CDN/us/pdfs/K-12/Wired_KhanAcademy.pdf, [28.11.2013].
  • Wieczorkowska-Wierzbińska G., Psychologiczne ograniczenia, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2011.
  • Wolf M., Proust and the squid: The story and science of the reading brain, HarperCollins, Nowy Jork 2008.
  • Walter N., Obszary edukacyjnych zastosowań Internetu, "Studia Edukacyjne" 2012, nr 23.
  • Wenta K., Internet - kognitywna proteza w edukacji, referat wygłoszony na sympozjum naukowym Człowiek-Media- Edukacja w 2010 r., http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/wenta.pdf, [20.09.2013].
  • Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wyd. UMK, Toruń 2013.
  • Watch Know Learn, http://www.watchknowlearn.org/.
  • National Science Digital Library, http://nsdl.org/.
  • TED, http://www.ted.com/.
  • Academia.edu, http://www.academia.edu/.
  • Centrum Otwartej Nauki, http://ceon.pl/pl/.
  • Więcej informacji na ten temat można znaleźć w wystąpieniu Davida McCandless, Piękno wizualizacji danych, http://
  • www.ted.com/talks/view/lang/pl//id/937, [20.09.2013].
  • FreeMind, http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page.
  • Mindomo, http://www.mindomo.com/.
  • Gliffy, http://www.gliffy.com/.
  • Creately, http://creately.com/.
  • Draw Anywhere, http://www.drawanywhere.com/.
  • Timetoast, http://www.timetoast.com/.
  • Chart Tool, http://www.onlinecharttool.com/.
  • Tableau Public, http://www.tableausoftware.com/public.
  • Many Eyes, http://www-958.ibm.com/software/analytics/manyeyes/.
  • Mapy Google, https://www.google.pl/maps/. KhanAcademy, http://www.khanacademypolska.pl/.
  • eTrapez, http://www.youtube.com/user/etrapez.
  • Connexions, http://cnx.org/.
  • Wikispaces, http://www.wikispaces.com/.
  • Wikia, http://www.wikia.com/Wikia.
  • Pinterest, https://pinterest.com/.
  • EwcPresenter, http://www.ewcpresenter.com/.
  • Coursera, https://www.coursera.org/.
  • MIT Open Coursware, http://ocw.mit.edu/index.htm.
  • Ning, http://www.ning.com/
  • WizIQ, http://www.wiziq.com/Virtual_Classroom.aspx.
  • VoiceThread, http://voicethread.com/.
  • Vuvox, http://www.vuvox.com/.
  • Storify, https://storify.com/.
  • Glogster, http://edu.glogster.com/.
  • Dupli Checker, http://www.duplichecker.com/.
  • Yahoo Pipes, http://pipes.yahoo.com/pipes/.
  • Google News, http://news.google.pl/.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171264329

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.