Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy internet jest efektywną przestrzenią edukacyjną. Czy oferuje takie narzędzia i zasoby, które umożliwiają osiąganie pożądanych przez współczesne społeczeństwo celów edukacyjnych przy jednoczesnym minimalizowaniu, opisywanych coraz częściej, negatywnych skutków "zanurzenia w sieci"? Tekst jest oparty na badaniach jakościowych, w których autor dokonał przeglądu, testowania i oceny różnorodnych serwisów oraz narzędzi internetowych. W opracowaniu wyróżniono kilkanaście grup zasobów spełniających wspomniane kryteria. Ich edukacyjną przydatność potwierdziła analiza efektów pracy studentów, którzy systematycznie otrzymywali zadania wymagające określonego wykorzystania tych zasobów. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
Bibliografia
- Andrzejewska A., Bednarek J., Cyberświat - możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2009.
- Bauerlein M., The dumbest generation: how the digital age stupefies young americans and jeopardize our future, Tarcher/ Penguin, Nowy Jork 2001.
- Bednarek J., Cyberprzestrzeń i roboty humanoidalne nowym wyzwaniem edukacji, referat wygłoszony na sympozjum naukowym Człowiek-Media-Edukacja w 2012 r.,http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/bednarek.pdf, [20.09.2013].
- Bołtuć P., Konstruktywizm w e-edukacji oraz jego krytyka, "e-mentor" 2011, nr 4, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/ index/numer/41/id/863, [20.09.2013].
- Babik W., O natłoku informacji i związanym z tym przeciążeniu informacyjnym, referat wygłoszony na sympozjum naukowym Człowiek-Media-Edukacja w 2010 r., http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/babik.pdf, [20.09.2013].
- Car N., Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013.
- Guzek (K.red.), Komputer i Internet w szkole. Pomysły na lekcje i przewodnik po sieci, Akademicka Oficyna Wydawnicza, Lublin 2001.
- Hallowell E., CrazyBusy: overstretched, overbooked, and about to snap! strategies for handling your fast-paced life, Random House LLC, Nowy Jork 2007.
- Jabłoński W., Wacławiak J., Wszelak S., Komputer i Internet w pracy nauczyciela, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003.
- Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, WAiP, Warszawa 2007.
- Lenart Z., W chaosie idei. Na progu nowej kultury studiowania, [w] D. Ciechanowska (red.), Studenci konsumentami wiedzy akademickiej, Pedagogium, Szczecin 2011.
- Lewowicki T., Siemieniecki B., Cyberprzestrzeń i edukacja, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.
- Nosal C.S., Złudzenia poznawcze wywoływane przez stare i nowe technologie informacyjne, "Neodidagmata", 2011-2012, nr 33-34, s. 77-92.
- Osiński Z., Internetowe zasoby dla nauczycieli historii, "Wiadomości Historyczne" 2011, nr 3, s. 15-21.
- Siemieniecki B., Lewandowski W., Internet w szkole, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001.
- Skrzydlewski W., Dylak S., Media-Edukacja-Kultura: W stronę edukacji medialnej, Wyd. PTTiME, Poznań-Rzeszów 2012, http://edunet.amu.edu.pl/publikacje.html, [20.09.2013].
- Small G, Vorgan G, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Vesper, Poznań 2011.
- Small G., Moody T., Siddarth P.,. Bookheimer S., Your brain on Google. Patterns of cerebral activation during internet searching, "American Journal of Geriatric Psychiatry" 2009, nr 17, s. 116-126.
- Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, WAiP, Warszawa 2010.
- Thompson C., How Khan Academy is changing the rules of education, "Wired Digital" 2011, http://resources.rosettastone. com/CDN/us/pdfs/K-12/Wired_KhanAcademy.pdf, [28.11.2013].
- Wieczorkowska-Wierzbińska G., Psychologiczne ograniczenia, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2011.
- Wolf M., Proust and the squid: The story and science of the reading brain, HarperCollins, Nowy Jork 2008.
- Walter N., Obszary edukacyjnych zastosowań Internetu, "Studia Edukacyjne" 2012, nr 23.
- Wenta K., Internet - kognitywna proteza w edukacji, referat wygłoszony na sympozjum naukowym Człowiek-Media- Edukacja w 2010 r., http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/wenta.pdf, [20.09.2013].
- Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wyd. UMK, Toruń 2013.
- Watch Know Learn, http://www.watchknowlearn.org/.
- National Science Digital Library, http://nsdl.org/.
- TED, http://www.ted.com/.
- Academia.edu, http://www.academia.edu/.
- Centrum Otwartej Nauki, http://ceon.pl/pl/.
- Więcej informacji na ten temat można znaleźć w wystąpieniu Davida McCandless, Piękno wizualizacji danych, http://
- www.ted.com/talks/view/lang/pl//id/937, [20.09.2013].
- FreeMind, http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page.
- Mindomo, http://www.mindomo.com/.
- Gliffy, http://www.gliffy.com/.
- Creately, http://creately.com/.
- Draw Anywhere, http://www.drawanywhere.com/.
- Timetoast, http://www.timetoast.com/.
- Chart Tool, http://www.onlinecharttool.com/.
- Tableau Public, http://www.tableausoftware.com/public.
- Many Eyes, http://www-958.ibm.com/software/analytics/manyeyes/.
- Mapy Google, https://www.google.pl/maps/. KhanAcademy, http://www.khanacademypolska.pl/.
- eTrapez, http://www.youtube.com/user/etrapez.
- Connexions, http://cnx.org/.
- Wikispaces, http://www.wikispaces.com/.
- Wikia, http://www.wikia.com/Wikia.
- Pinterest, https://pinterest.com/.
- EwcPresenter, http://www.ewcpresenter.com/.
- Coursera, https://www.coursera.org/.
- MIT Open Coursware, http://ocw.mit.edu/index.htm.
- Ning, http://www.ning.com/
- WizIQ, http://www.wiziq.com/Virtual_Classroom.aspx.
- VoiceThread, http://voicethread.com/.
- Vuvox, http://www.vuvox.com/.
- Storify, https://storify.com/.
- Glogster, http://edu.glogster.com/.
- Dupli Checker, http://www.duplichecker.com/.
- Yahoo Pipes, http://pipes.yahoo.com/pipes/.
- Google News, http://news.google.pl/.
- ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171264329