PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 32, T.2 Problemy współczesnej ekonomii - tom 2 | 79--96
Tytuł artykułu

Uwarunkowania rozwoju kapitału społecznego w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Conditions for the Social Capital Development in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na podstawie analizy 24 lat przemian w Polsce można wnioskować, że o ile względnie dobrze dokonały się transformacja polityczna i ekonomiczna, o tyle o transformacji społecznej można jedynie powiedzieć, że doprowadziła do powstania tzw. próżni socjologiczne, w której jednostki są społecznie dysfunkcyjne. Nie zostały wy-kształcone postawy prospołeczne i prorynkowe, które są niezbędne do rozwoju kapitału społecznego. Cechy te są pochodną kompetencji miękkich, na tworzenie których w społeczeństwie nie zwrócono dostatecznej uwagi. Niniejszy artykuł podejmuje analizę sposobów na zniwelowanie zjawiska absencji społecznej poprzez organizowanie odpowiednich szkoleń, np. włączenie edukacji pozaformalnej do procesu kształcenia. W ten sposób może wzrosnąć zaufanie interpersonalne i aktywność proobywatelska. W konsekwencji doprowadzić to może to poprawy głównych determinant rozwoju społecznego i tym samym do wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej(abstrakt oryginalny)
EN
Analysis of the 24 years of changes in Poland present that - on the one hand - well-made political and economic transformation - on the other hand - weakness of the social transformation which led to the so-called "sociological emptiness" in which individuals are "socially disable". There have not been developed any pro-market and pro-social attitudes, therefore one can observe the lack of social capital in Poland. Economic growth is not possible without active, creative and innovative entrepreneurs. Unfortunately these features which can be only derived from the so-called "soft skills", where not efficiently developed in the Polish society. Solution that can changed this situation is connected with the "informal education", which should be included to the system of traditional formal education system. Therefore, one can observe the increase of interpersonal trust and social activity; this should lead to the improvement of the social capital main determinants and consequently to the increase of the competitiveness of the Polish economy.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Archiwum Danych Społecznych, www.ads.org.pl/opis-szczeg.php?id=15.
  • Bildziukiewicz M., Społecznicy czy indywidualiści? Kapitał społeczny a dobre rządzenie w Polsce i województwie pomorskim, "Pomorski Przegląd Gospodarczy" 2008, nr 2 (37), http://www.ppg.gda.pl/index.php/pol/layout/set/print/content/view/plain/ 1185.
  • Czapiński J., Polska - państwo, "Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna" Gazeta Sympozjalna 2007, nr 9.
  • Czapiński J., Sułek A., Stan społeczeństwa obywatelskiego. Diagnoza społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków - raport, "Contemporary Economics" 2011,nr 5 (3).
  • Długookresowa strategia rozwoju kraju, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,Polska 2003.
  • Herbst J., Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych. Raport z badania 2010, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2011.
  • Klimczuk A., Kapitał społeczny Polaków a rozwój społeczno-ekonomiczny, Wyd. UKSW, Warszawa 2009.
  • Nałęcz S., Goś-Wójcicka K., Wolontariat w organizacjach i inne formy pracy niezarobkowej poza gospodarstwem domowym 2011, Studia i analizy gospodarcze GUS,Warszawa 2011.
  • Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, red. M. Boni, KPRM, Warszawa 2009.
  • Przewłocka J., Polskie organizacje pozarządowe w 2012 r., Stowarzyszenie Klon/Jawor,Warszawa 2013.
  • Strategia rozwoju kapitału społecznego, Komitet Stały Rady Ministrów, Warszawa 2012.
  • Theiss M., Krewni - znajomi - obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna,Adam Marszałek, Toruń 2007.
  • Więziak-Białowolska D., Kapitał społeczny w Polsce - propozycja pomiaru i wyniki, "Zeszyty Naukowe Instytutu Statystyki i Demografii SGH" 2010, nr 4.
  • Zakrzewska M., Istota kampanii społecznej budowaniu społeczeństwa obywatelskiego na przykładzie kampanii profrekwencyjnej, praca magisterska, SGH, Warszawa 2010.
  • Zaufanie społeczne, komunikat z badań BS/33/2012, CBOS, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171265229

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.